در اعتبار بخشی جدید بیمارستان‌ها ۱۴۶ سنجه به ایمنی بیماران اختصاص یافته است

سخنگوی وزرات بهداشت گفت: وزارت بهداشت تولیت نظام سلامت را بر عهده دارد و در تصمیمات خود، منافع صنف خاصی را در نظر نگرفته بلکه مصالح کل جامعه و مردم را مد نظر دارد.

در اعتبار بخشی جدید بیمارستان‌ها ۱۴۶ سنجه به ایمنی بیماران اختصاص یافته است


به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری در خصوص اختلاف پاتولوژیست ها با دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی برای تاسیس آزمایشگاه گفت: جوسازی‌هایی که در برخی رسانه‌ها به خصوص در فضای مجازی ایجاد شده درست نیست و اعتراضات خیابانی نیز کمک کننده و زیبنده نیست. گروه‌های مختلف، نظرات، اهداف و مصالح متفاوتی دارند، لذا مسائل باید با گفتمان حل شود.
حریرچی گفت: وزارت بهداشت قانون بر زمین مانده از حدود ۳۰ سال پیش را اجرا کرده است ضمن این که این قانون، حکم دیوان عدالت اداری را نیز به عنوان پشتوانه خود دارد.
وی گفت: در دوره‌های گذشته نیز دو معاون آموزشی وزارت بهداشت به خاطر اجرا نکردن همین قانون که درسال ۶۷ مصوب شده است، عزل شدند، در خیلی از کشورها نیز مجوز آزمایشگاه به دارندگان مدارک دکترای علوم آزمایشگاهی داده می‌شود و امر جدید و عجیب و غریبی نیست.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت تولیت نظام سلامت را دارد و مصالح کل جامعه و مردم را در نظر می‌گیرد و نه مصالح و منافع یک صنف خاص و در این مورد نیز فقط دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی در صورتی که در آزمون دوره بالینی قبول شوند و بیش از دو سال دوره بالینی ببینند و در آزمون نهایی دوره بالینی قبول شوند، می‌توانند مجوز تاسیس آزمایشگاه بگیرند، ظرفیت این دوره نیز فقط ۱۵ نفر است بنابراین این همه جنجال آفرینی موضوعیت ندارد.
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز گفت: بیمارستان‌های درجه یک، دو و سه خصوصی و دولتی تفاوت قابل توجهی در قسمت خدمات دارند و این موضوع می‌تواند تاثیرات معناداری در درآمد بیمارستان‌ها داشته باشد.
وی گفت: در اعتبار بخشی جدید بیمارستانها، ۱۴۶ سنجه به ایمنی بیماران اختصاص یافت و رضایت آنها و همچنین ارتباط بیمارستان با محیط زیست نیز بخش دیگری از این سنجه‌ها است و امیدواریم بعد از طی این مراحل، مانند برخی از کشورهای پیشرفته نتایج این کارنامه برای اطلاع مردم منتشر شود.
سخنگوی وزرات بهداشت در ادامه گفت: ما در این دوره از وزارت بهداشت اقدامات بسیار وسیعی از لحاظ ایجاد تخت‌های بیمارستانی انجام دادیم. در تمام تجربه ۹۰ ساله بیمارستان سازی در بخش دولتی، ۸۰ هزار تخت ساخته شد. اما وزارت بهداشت در این دوره بیش از ۲۰ هزار تخت تا کنون ساخته و تا انتهای دولت نیز در مجموع ۲۶ هزار تخت تحویل خواهد داد، یعنی اقدام وزارت بهداشت در این زمینه، معادل یک سوم کل تخت های ساخته شده در ۹۰ سال گذشته است.
حریرچی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد تخت‌هایی که به تازگی افتتاح شده، از ۸۰ درصد بهترین بیمارستان های خصوصی و دولتی تهران کیفیت بهتری دارند. ضمن اینکه از نظر زیرساخت ها نیز ۴۵ هزار تخت بازسازی و ۲۵۵۰ متر مربع فضای
موجود بیمارستان‌ها نوسازی و ترمیم شد. بنابراین اعتباربخشی در این دوره بیشتر فرآیندی صورت گرفت و انتظار داریم هم زیرساخت ها و هم فرآیندها بهتر شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه به دلیل تأخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها، بر بیمارستان‌ها فشار زیادی وارد می شود، ادامه داد: نسبت به دو هفته قبل پرداخت بیمه ها تغییری نکرده است. پیگیر هستیم تا سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت سریع تر رسیدگی کنند. امیدواریم بیمه‌ها با استفاده از منابع صحیح و روش‌های جدید، این بدهی‌ها را پرداخت کنند و تامین منابع پایدار برای حوزه سلامت و کنترل هزینه‌های مربوطه وضعیت بهتری یابد.
حریرچی در زمینه نظارت بر آلودگی محیط زیست از سوی صنایع و کارخانه‌ها و آلاینده های محیط نیز گفت: در این زمینه تقسیم وظیفه‌ای بین ما و سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.
وی گفت: نظارت بر صنایع آلاینده با سازمان محیط زیست است و حتی نظارت بر بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت نیز از نظر پسماندها و آلودگی زیست محیطی با این سازمان است.
حریرچی ادامه داد: وزارت بهداشت فقط بر تولیدات و فرآورده های غذایی صنایع، نظارت دارد و این نظارت باید با دقت زیادی انجام شود زیرا مواد غذایی آلوده می تواند به طور مستقیم به سلامت مردم آسیب بزند.
حریرچی در پایان در مورد ادامه روند طرح تحول سلامت گفت: وزارت بهداشت سازمانی یاد گیرنده و انتقادپذیر است و حتما از تجربیات به دست آمده وانتقادها در تصمیم گیری های جدید استفاده می کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار