سال آینده ، سال ساماندهی موسسات غیرمجاز/ تعیین‌ تکلیف سپرده‌گذاران کاسپین

معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سال ۹۶ سال ساماندهی خواهد بود و می توان از ایجاد غیر مجازها با قاطعیت برخورد کرد، گفت: با تسویه وجوه سپرده گذاران زیر ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان موسسه اعتباری کاسپین، ۹۰ درصد تسویه حساب سپرده گذاران انجام شده است.

سال آینده ، سال ساماندهی موسسات غیرمجاز/ تعیین‌ تکلیف سپرده‌گذاران کاسپین


به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشاد حیدری شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب، به وضعیت مجوزها برای صرافی ها و موسسات مالی و اعتباری اشاره کرد و گفت: تا کنون ۹۲۸ مجوز برای صرافی ها صادر شده است.

وی گفت: ۴۲۵ واحد صنفی صرافی که به کار دیگری مشغول بودند و همزمان کار صرافی هم انجام می دادند غیر مجاز اعلام شدند.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: در مورد شرکت های لیزینگ نیز ۳۰۰ واحد ثبت شده داریم که ۵۰ واحد توانسته اند مجوز بانک مرکزی را بگیرند، ۹۴ واحد غیر مجاز به نیروی انتظامی برای پلمپ معرفی شده اند که اگر مردم با این موسسات کار می کنند حتما مجوز را بخواهند که غیر مجاز نباشند.

وی بیان داشت: در سال ۶۰ مجوز صندوق های قرض الحسنه را نیروی انتظامی صادر می کرد، ۳ هزار و ۵۲۵ صندوق قرض الحسنه در کشور شناسایی شده است که از این تعداد ۴۸ واحد مجوز بانک مرکزی گرفته اند.

حیدری با بیان اینکه صندوق های قرض الحسنه باید مجوز بانک مرکزی یا مجوز سازمان اقتصاد اسلامی را داشته باشند، گفت: به موجب قانون از سال ۸۶ بانک مرکزی موظف به ساماندهی آنها شده است؛ ۹۱۵ صندوق تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی هستند که از نظر بانک مرکزی مجاز هستند. ۱۰۲۸ صندوق هم غیر فعال هستند.

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره تعاونی ها نیز، گفت: بر اساس قانون، تعاونی ها می توانند صنفی باشند. تعاونی های کارگری و کارمندی استاندارد شناخته شده اند و اعضای آن می توانند سپرده گذاری کرده و تسهیلات بگیرند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۰ به بعد تعاونی های موسوم به تعاونی آزاد راه اندازی شد که از ادارات تعاون مجوز گرفتند و مردم سپرده گذاری کردند، آنها بدون اجازه، شعب خود را گسترش دادند، تاکید کرد: بانک مرکزی از تعدادی از آنها شکایت و با تعاون مکاتباتی کرده است. بر اساس قانون پولی کشور که بانک مرکزی مسئول نظارت بر بانکهاست، بانک مرکزی ناظر بر تعاونی ها نبود ولی بعدا بانک مرکزی موظف به ساماندهی تعاونی ها شد.

حیدری گفت: در این پروسه برخی ادغام شدند همچنین ۱۳۴ تعاونی اعتبار در سراسر کشور نیز شعبه داشتند، بسیاری از تعاونی ها در ساماندهی مشارکت نکردند عده ای هم به خاطر شفاف سازی تمایل به ساماندهی نداشتند.

وی اظهار داشت: بر اساس احراز برخی استانداردها شرکت های تعاونی می توانند تعاونی منحصر به خودشان را داشته باشند اما برخی با باز کردن شعبه تعاون اعتبار آزاد، گسترش یافته اند که هیچ مجوزی هم نداشته اند.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: با پیگیری بانک مرکزی از سال ۸۸ بانک مرکزی انحصارا موظف به ساماندهی تعاونی ها شد.

وی تاکید کرد: ۱۳۴ تعاونی با شعبات آنها با بانک ها ادغام شدند و برخی دیگر که با بانک مرکزی همکاری نکردند بدلیل مشخص نبودن اسناد مالی و تخلفات مکرر مالی منحل شدند.

حیدری افزود: هشت تعاونی از جمله کاسپین، فرشتگان و ... وقتی خواستند ساماندهی بشوند به آنها گفته شد ابتدا باید موسسه اعتباری تشکیل بدهید تا میزان دارایی شما مشخص شود و بررسی شود آیا می توانند بدهی های خود را پوشش بدهد یا خیر.

وی با اشاره به دارایی های کاسپین، گفت: دارایی های آنها به صورت وجوه نقدی، اموال منقول و غیر منقول به دستگاه قضایی معرفی شده است که حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان ارزش ساختمان های این موسسه ارزیابی شد و همچنین ۳۰ فقره ملک شخصی، املاکی در تهران و خودروهای لوکس طی دو هفته گذشته شناسایی شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: دارایی های شناسایی شده تا به امروز حدود ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و اگر کسری در پرداخت ها به سپرده گذاران به وجود بیاید سهام داران باید پاسخگو باشند که در این شرایط قوه قضائیه با آنها برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تعاونی فرشتگان ۵۰۰ هزار نفر سپرده گذار دارد، افزود: ۵۰ هزار نفر نیز حساب هایشان مسدود شده بود و مجموع سپرده ها از ابتدای زمان افتتاح حساب تا اردیبهشت ماه ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و در بررسی تخلفات سهامداران ۲ مدیر آن از ۲۸ آبان ۹۵ در زندان به سر می برند.

به گفته حیدری، موسسه فرشتگان در تاریخ اول شهریور ۹۴ منحل شد و از آن به بعد برای سپرده گذاران سود منظور شده است که این کار موضوعیت ندارد و تخلف است و میزان این سودها ۳ هزار میلیارد است که از مبلغ کل بدهی ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد کسر می شود زیرا علاوه بر اینکه پرداخت سود بعد از انحلال موضوعیت ندارد، سودهای پرداختی نامتعارف بوده است.

وی ادامه داد: این موسسه در سال های اخیر اسناد را به صورت دستی تنظیم کرده است که بررسی های آن کمی زمان بر است و باید سودهای نامتعارف سپرده گذاران فیلتر شود زیرا به یک سپرده گزار ۲۰ درصد سود و به سپرده گزار با میزان دارای بیشتر سود ۳۸ درصد داده می شده است که باید بر اساس نرخ سود متعارف آن سال ها به این سپرده گذاران سود پرداخت شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به رسیدگی به پرونده های سپرده گذاران کاسپین، گفت: تصمیم بر این شد که عملیات تسویه را از سپرده گذاران خرد شروع کنیم و ۹۰ درصد را به آنها بپردازیم و ۱۰ درصد بقیه را برای اطمینان از پوشش دارایی های شناسایی شده نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه دارایی ها در حال انتقال به کاسپین است و سپرده گذاران از ۲۸ اردیبهشت می توانند مراجعه کنند و در صورت تمایل در این موسسه اقدام به افتتاح حساب کنند، تاکید کرد: علاوه بر این از روز گذشته هم عملیات تسویه مربوط به سپرده گذاران زیر ۲۰ میلیون تومان را شروع کردیم که تعداد این سپرده گذاران حدود ۴۰۰ هزار نفرند.

حیدری در ادامه گفت: از نیمه دوم سال ۹۴ تعاونی ها برای انحلال به بانک مرکزی مراجعه می کنند، در ۲۷ اسفند ۹۴ مجوز انحلال از سوی بانک مرکزی آغاز می شود که کار ساماندهی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه برای سریع انجام شدن کار ساماندهی بانک مرکزی اجازه شعبه نمی دهد، بیان داشت: در سال ۹۵مرجع قضایی در مشهد دستوری صادر می کند که کاسپین از مجموع این تعاونی ها ایجاد شده است و خواسته شده بود که سردر این تعاونی ها نام موسسه کاسپین ایجاد شود و باید دفترچه ها عوض شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: به دلیل اینکه دفترچه ها عوض شد سپرده گذاران فکر کردند مسئولیت بر عهده موسسه کاسپین است. این تعاونی بخصوص تعاونی اعتباری فرشتگان به دستور اول عمل می کند و تابلو را بدون اجازه بانک مرکزی نصب می کند، بانک مرکزی اعلام کرد کاسپین بدون شعبه است اما ۲۸ اردیبهشت امسال (سال ۹۶) به کاسپین اجازه شعبه داده شد که ۲۰ شعبه مجاز هستند و بقیه شعب باید پلمپ شوند اما به ۶۰ شعبه دیگر هم مجوز داده شد که در مجموع با ۸۰ شعبه در کل کشور فعالیت داشته باشند. اگر در شعبه پروانه ای موجود نبود از نظر بانک مرکزی غیر مجاز است.

وی با بیان اینکه به موجب قانون مصوب، بانک مرکزی موظف به ساماندهی موسسات شده است، گفت: مجلس احکام بسیار خوبی از باب نظارت به بانک مرکزی داده است. موسسات غیر مجاز پلمپ و رسیدگی می شود.

حیدری گفت: سال ۹۶ سال ساماندهی خواهد بود و می توان از ایجاد غیر مجازها با قاطعیت برخورد کرد.

وی با تاکید بر اینکه لایحه بانکداری اسلامی را تهیه کرده ایم و لایحه ای مربوط به بانک مرکزی هم در دولت در حال رسیدگی و بررسی است، تصریح کرد: بانکداری اسلامی باید با سعه صدر طراحی شود. قانون پولی و بانکی مربوط به سال ۵۱ است و باید مشکلات با دقت رسیدگی شود. نمایندگان مجلس نیز طرح این لایحه را بررسی می کنند تا موجب بهبود فضای کسب و کار شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: تعاونی هایی که زیر نظر کاسپین که منحل شده اند شامل فرشتگان، بدرطوس، پیوند، الزهرا، جلین، حسنات، کشاورزان مازندران و دامداران کرمانشاه هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار