خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر

فرماندار شهرستان لنجان گفت: ارتباط برقرار کردن با آموزش‌های مستمر و فراگیر در خانواده‌ها، محیط اجتماعی و مسئولان مربوطه می‌تواند در شرایط کنونی مورد توجه قرار گیرد لذا استفاده از والدین برای انتقال مطالب و حساسیت موجود به فرزندانشان شیوه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر

سید محسن سجاد در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان اظهار کرد: امروزه وضعیت اعتیاد اعم از توزیع موادمخدر، الگوی مصرف، تعداد معتادان و آسیب های ناشی از این پدیده ویرانگر از نگرانی های جدی احاد مردم و از دغدغه های اصلی مسئولان کشور است لذا به منظور مبارزه با مقوله اعتیاد توسعه اقدامات فرهنگی در این شهرستان ضروری است.

وی افزود: امروز دنیا، دنیای اطلاعات است. در دنیایی که دارای این ویژگی است، بی‌شک رسانه‌ها به اشکال مختلف بیشترین نقش را در انتقال آگاهی و ارائه اطلاعات دارند، پیشرفت تکنولوژی هم، این نقش را پررنگ‌تر کرده است.
فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: امروز سرعت انتقال اطلاعات بیشتر شده و از سوی دیگر تنوع‌طلبی در رسانه‌ها وجود دارد از این رو می‌توان گفت که هیچ ظرفیتی به اندازه رسانه فراگیر نیست لذا توجه به مبانی فرهنگی مخاطب بسیار حائز اهمیت است و نباید از آن غافل شد.
وی با اشاره به اینکه اعتیاد یک بحران جهانی و یک آسیب ‌اجتماعی است، ادامه داد: رسانه امروز رکن ششم اجتماعی محسوب می‌شود و در کنار خانواده، اقتصاد، دین، آموزش و دولت قرار گرفته است، لذا شناخت ظرفیت رسانه و استفاده درست از آنان در امر پیشگیری اعتیاد، افزایش آگاهی مردم از قوانین و مجازات‌های حوزه مواد مخدر و کسب مهارت‌های زندگی را نمی‌توان انکار کرد.
سجاد با اشاره به لزوم اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: انتخاب این رویکرد، بسیار هوشمندانه است و ما این رویکرد را یک فرصت می‌دانیم که در بخش اجتماعی وارد شده است اما نباید توقع داشت که در مدت زمان کوتاه به نتیجه برسد چراکه وضعیت مواد مخدر، یک شبه در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوجود نیامده است از این رو لازمه‌ اجتماعی کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر، بسترسازی برای مشارکت مردم است.
وی با اشاره به اینکه مقابله با مواد مخدر نیازمند عزم ملی و مشارکت مردمی است، عنوان کرد: امروز باید راهبردهای اجتماعی کردن، را تعریف کرند و مولفه‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی که در این حوزه کارآمد هستند نیز مشخص شوند تا بتوانیم از آنها در جامعه برای توسعه مشارکت‌های مردمی که مهم‌ترین بخش در تحقق این رویکرد است، استفاده کنیم.
فرماندار شهرستان لنجان خانواده را مهمترین نهاد اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر دانست و بیان کرد: ارتباط برقرار کردن با آموزش‌های مستمر و فراگیر در خانواده‌ها، محیط اجتماعی و مسئولان مربوطه می‌تواند در شرایط کنونی مورد توجه قرار گیرد لذا استفاده از والدین برای انتقال مطالب و حساسیت موجود به فرزندانشان شیوه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امرمبارزه با موادمخدرگفت: امروزه اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی به عاملی برای ازهم گسیختگی خانواده ها تبدیل شده است بنابراین مبارزه با موادمخدر باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود تا همه مردم حساسیت موضوع را درک کنند.
سجاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه لازمه حرکت جدی در راستای مبارزه با موادمخدر درگیری کردن آحاد مردم در این موضوع است باید از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه نخبگان، ‌ روحانیون، ائمه جمعه و جماعات و خیرین استفاده کرد و لازمه آن اعتماد مسئولان و دست اندرکاران به خانواده و اعتقاد خانواده‌ها است که یقیناً خانواده می‌تواند مانع و محافظ فرزندان در برابر آسیب‌های اجتماعی باشد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار