اعتیاد به مواد مخدر، از دغدغه های مهم اجتماعی است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان گفت: اعتیاد به مواد مخدر، از دغدغه های مهم اجتماعی است که مهار آن در نگاه تصمیم سازان جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که اعتیاد زمینه ساز بروز آسیب¬ها و انحرافات اجتماعی می شود و خساراتی که از گرایش فرد به اعتیاد در حوزه خانوادگی، اخلاق فردی، اقتصادی و سلامت به جامعه وارد می شود بسیار سنگین است.

اعتیاد به مواد مخدر، از دغدغه های مهم اجتماعی است

علی وحدتی در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان اظهار کرد: اعتیاد پدیده زندگی مدرن ومسئله اجتماعی بزرگی است که دامنه آسیب زایی گروه سنی خاصی را نمی شناسد اما قشر جوان که نیروی مولد جامعه محسوب می شود بیشتر در معرض خطر گرفتاری با آن قرار دارند.
وی افزود: اعتیاد به مواد مخدر، از دغدغه های مهم اجتماعی است که مهار آن در نگاه تصمیم سازان جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که اعتیاد زمینه ساز بروز آسیب¬ها و انحرافات اجتماعی می شود و خساراتی که از گرایش فرد به اعتیاد در حوزه خانوادگی، اخلاق فردی، اقتصادی و سلامت به جامعه وارد می شود بسیار سنگین است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت که اعتیاد و مواد مخدر با توجه به تاثیری که بر وقوع و ارتکاب سایر جرایم دارد یک موضوع زمینه‌ای برای سایر آسیب‌های اجتماعی است و با توجه به حساسیت مقام معظم رهبری به این حوزه توجه به تدابیر معظم‌له امری اساسی و محوری است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
وی ادامه داد: توسعه موادمخدر در داخل کشور با هدفمندی انجام می‌شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود به این مسئله اشاره داشته‌اند زیرا امروزه موادمخدر در ابعاد مختلفی در حال زیان‌رسانی به جامعه است.
وحدتی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه مقابله با موادمخدر فرموده‌اند امروز اگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران با موادمخدر به‌سختی در حال مبارزه است این حرکت یک جهاد بزرگ و حرکتی بسیار عمیق در راه پیشرفت ملت ایران محسوب می‌شود.
وی عنوان کرد: افراد معتاد در جامعه مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده‌های خود و دیگران به وجود می‌آورند و این مسئله بسیار همه‌گیر بوده و ممکن است همه افراد در هر صنف، خانواده و سطحی به آن مبتلا شوند، حتی ممکن است فردی با استمرار یک دارو به دام اعتیاد گرفتار شود لذا در این راستا ما موظفیم اقداماتی خداپسندانه انجام دهیم و با تمام قدرت در راستای مهار مواد مخدر فعالیت کنیم و وظیفه شرعی و قانونی که بر عهده ما گذاشته شده را به بهترین نحو انجام دهیم.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان در ادامه با اشاره به نقش مشاوره خانواده در پیشگیری از اعتیاد، بیان کرد: والدین می‌توانند با علائم مصرف مواد مخدر از طریق رسانه‌ها و کتاب‌ها آشنا شوند و در صورت مشکوک بودن به رفتار فرزند خود و یا اگر علائم نیمه کاره‌ای در فرزندشان دیدند و یا از طریق فردی شنیدند که فرزندشان مواد مصرف می‌کند، در مرحله اول باید ذهن خود را از موضوع مچ گیری خلاص کنند، زیرا این کار یک تهدید جدی برای فرزندشان است.
وی خاطرنشان کرد: والدین نباید از این موضوع برای خود یا فرزند نوجوانشان فاجعه‌سازی کنند، زیرا این کار استرس‌ها را بالا می‌برد و منجر به دور شدن دو طرف از یکدیگر می‌شود لذا زمانی که والدین به مصرف مواد از سوی نوجوان خود پی می‌برند، باید آن را یک زنگ هشدار تلقی کنند و بفهمند که این موضوع نشان دهنده اشکالی در روابط آنها با نوجوان و تربیت اوست که از قبل وجود داشته است.
وحدتی با اشاره به لزوم آموزش مهارت زندگی به افراد جامعه برای پیشگیری از اعتیاد، اذعان کرد: والدین باید بدانند که ارتباطات‌شان با فرزندان، نیاز به اصلاح دارد و لازم است به سرعت قواعد خانواده رابازبینی شود، بازنگری این قوانین و صحبت درباره آن، کنترل بیشتری روی رفتار والدین و فرزندان ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: تمایلات جوانان به کسب تجربه و آزمون و خطا کردن باعث می‌شود که برخی از تجربیات مانند رفتن به سمت اعتیاد عواقب خطرناک و گاه جبران‌ناپذیری را برای آنها رقم بزند، به همین دلیل مهار و کنترل این شرایط منوط به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و جوانان است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی امری بدیهی و ضروری است، کسب مهارتهایی مانند تقویت اعتماد به نفس، قدرت نه گفتن، تقویت خود پنداری، پیشگیری از افسردگی و رفتارهای پرخاشگرایانه و غیره با محوریت آموزش در کانون‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و سایر اماکن در جهت پیشگیری از اعتیاد ثمربخش خواهد بود.
وی اضافه کرد: مربیان و مشاوران حوزه سلامت نقش به سزایی در پیشگیری از اعتیاد دارند و می‌توانند از طریق تشکیل انجمن‌ها و یا ایجاد کارگاه های آموزشی، برگزاری جلسات مستمر، نمایش فیلم های مرتبط و تهیه بروشور و غیره به تقویت نگرش ضد مصرف مواد مخدر و روان گردان ها اقدام کنند.
وحدتی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با داشتن ابزارهای لازم به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی بیشترین تاثیر تربیتی را بر روی افراد جامعه دارد ، تصریح کرد: لازم است با استفاده از نیروی انسانی متخصص و متعهد به موقع و بجا این سیستم آموزشی بتواند نقش محوری آموزش ، آگاه سازی و در کنار آن پیشگیری از عواقب مصرف مواد مخدر را به عهده گیرد.
وی با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان در جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد و موادمخدر بسیار مثمرثمر خواهد بود، افزود: عمده‌ترین نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندانشان، نظارت منطقی و موثر است، بدون نظارت و انضباط درست هیچ خانواده‌ای نه تنها نمی‌تواند فزرند خوب و موفقی را تربیت کند بلکه ممکن است وی را در معرض خطر اعتیاد هم قرار دهد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان در پایان گفت:رها کردن فرزند به حال خود و بی‌توجهی به خواسته‌های وی و همچنین سخت‌گیری و انضباط بدون منطق، نظارت‌ درستی از سوی والدین نیست و آنها باید در عین آن‌که نقش حمایتی از فرزندان خود دارند، همواره در کنار آن‌ها و شنوای سخنانشان باشند و این مهم‌ترین پیامی است که می‌توان به والدین داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار