تاکنون هیچ موردی از تب کنگو درلنجان گزارش نشده/ ضرورت رعایت ایمنی و پیشگیری

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کنگو در لنجان مشاهده نشده است و مسئولان بهداشتی این شهرستان نظارت کامل بر این مسئله دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، این روزها اخبار مختلفی در خصوص با شیوع انواع بیماری ها منتشر می شوند که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که این روزها در ایران به تیتر اصلی بسیاری از رسانه ها و خبرگزاری ها مبدل شده است اما باید توجه داشت که در تب کریمه کنگو همه چیز زیر سر کنه هاست. کنه عامل اصلی انتقال است ولی دا م ها اگر آلوده شوند، علائمی ندارند و قابل تشخیص توسط دامپزشک و دامدار نیستند مگر با آزمایش خون. ویروس بیماری مسری است. ویروس CCHF یا از طریق گزش کنه به انسان منتقل می شود یا انتقالش از طریق تماس با خون یا بافت حیوانات آلوده در جریان ذبح یا بلافاصله پس از آن است و در اکثر موارد در افراد مرتبط با صنعت دامپروری مانند کارگران کشاورزی، کارگران کشتارگاه و دامپزشکان مشاهده شده است. انتقال انسان به انسان ناشی از تماس نزدیک با خون، ترشحات، اندام یا مایعات بدن افراد آلوده ممکن است و تنها راه پیشگیری از این بیماری، آموزش به دامداران است و مردم بدانند که دام های کشتار شده ای که مهر دامپزشکی دارند بدون این بیماری هستند لذا از تب کریمه کنگو نباید نترسید اما باید مراقب بود.


علی وحدتی درنشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان لنجان با اشاره به اینکه تاکنون مورد مشکوک به بیماری CCHF در شهرستان گزارش نشده است، اظهار کرد: بیماری و خصوصیات بالینی و نحوه ابتلا افراد به بیماری CCHF ، برای نخستین بار توسط شوماکوف روسی تشریح گردید و در سال ۱۹۴۶، ۷ مورد که ۵ مورد آن از طریق انتقال در بیمارستان بوده است در ترکمنستان گزارش شد.

وی افزود: در سال ۱۹۵۶ بیماری در منطقه کنگو (زئیر) شایع گردید و ویروس عامل بیماری از افراد مبتلا جدا سازی شد و بعنوان ویروس کنگو نامگذاری گردید همچنین در سال ۱۹۶۹ مشخص شد که عامل ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در کنگو شناخته شده است و با ادغام نام دو محل یک نام واحد کریمه کنگو برای بیماری ویروسی بدست آمد .

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت که ویروس CCHF اصولا در طبیعت بوسیله کنه های سخت گونه Hyalomma منتقل می شود و مهمترین راه آلودگی کنه، خونخواری کنه Hyalomma نابالغ از مهره داران کوچک است که با یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ مثل دامها منتقل کند.


وی ادامه داد: باید به این مهم توجه داشت که بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از دام به انسان منتقل می شود، این بیماری با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده و خونریزی ناگهانی مثل خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها آشکار می شود .

وحدتی اضافه کرد: ویروس CCHF به وسیله دام، لاشه دام، ترشحات خون آبه و کنه هیالوما منتقل می‌شود و مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها است و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند .

وی علائم بالینی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد: مرحله نخست دوره کمون است که این مرحله بستگی به راه ورود ویروس دارد و پس از گزش کنه، دوره کمون معمولا یک تا سه روز است و حداکثر به ۹ روز می رسد باید گفت دوره کمون بدنبال تماس با بافتها یا خون آلوده معمولا پنج تا شش روز است و حداکثر زمان ثابت شده ۱۳ روز بوده است .


رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان یاداور شد: مرحله دوم قبل از خونریزی است که شروع علائم ناگهانی حدود ۱ تا ۷ روز طول می کشد (متوسط ۳ روز) و بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی، گیجی، درد و سفتی گردن، دردچشم، ترس از نور می شود و ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود .

وی بیان کرد: مرحله سوم این بیماری مرحله خونریزی دهنده است که مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می شود و معمولاً در روز ۳ تا ۵ بیماری شروع می شود و ۱ تا ۱۰ روز طول می کشد و خونریزی در مخاطها و پتشی در پوست بخصوص در قسمت بالای بدن و در طول خط زیربغلی و زیر پستان در خانمها دیده می شود و در محلهای تزریق و تحت فشار ممکن است ایجاد شود .

وحدتی با اشاره به دوره نقاهت این بیماری، اذعان کرد: بیماران از روز دهم وقتی ضایعات پوستی کم رنگ می شود، بتدریج بهبودی پیدا می کنند، اغلب بیماران در هفته های سوم تا ششم بعد از شروع بیماری وقتی شاخصهای خونی و آزمایش ادرار طبیعی شد از بیمارستان مرخص می شوند و مشخصه دوره نقاهت طولانی بودن آن به همراه ضعف (Asthenia) است که ممکن است برای یک مــاه یا بیشتر باقی بماند.


وی با اشار به آموزش های انجام شده توسط جهاد کشاورزی و شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان، متذکر شد: همه افراد جامعه احتمال ابتلا به بیماری را دارند، اما گروه پرخطر همچون دامداران، چوبداران، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه بیشتر در مرض این خطر قرار دارند و باید با آموزش چهره به چهره آنها را آموزش داد تا دچار این آسیب نشویم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان با اشاره به اینکه علاج واقعه را پیش‌از وقوع انجام داد، تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری محافظت در برابر گزش کنه است ‌که با روش‌های بهسازی جایگاه دام برای جلوگیری از تخم گذاری و تکثیر کنه‌ها، جمع‌آوری و خروج کود و فضولات دامی و ذخیره‌سازی اصولی آن‌ها خارج از دامداری، پاکسازی دامداری از اشیاء متفرقه برای جلوگیری از تخمگذاری کنه، سمپاشی همزمان بدن و جایگاه دام به ویژه در فصل فعالیت کنه‌ها، عدم خرید دام از کانون‌های بیماری و دامداری‌هایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند است .


وی ادامه داد: استفاده از وسایل حفاظت شخصی مانند لباس، دستکش و مواد دافع حشرات در زمان حضور در دامداری برای جلوگیری از گزیده شدن توسط کنه، جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیر مجاز مانند؛ منزل، معابر و مناطق مسکونی، تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت‌نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه به مدت ۲۴ ساعت در یخچال با دمای صفر تا مثبت ۴ درجه سانتی‌گراد، از جمله راه‌ها پیشگیری از این بیماری است .


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار