رویکرد کمک به فقرا در کشور و استان اصفهان نسبت به گذشته رونق گرفته

دبیر ستاد زکات استان اصفهان گفت: زکات پیشانی حاکمیت اسلامی و میزان رسیدگی به نیازمندان، مستمندان و فقراست و براساس روایات دینی یکی از راه های رونق اقتصادی کسب ‌و کار صاحبان صنایع، رسیدگی به فقرا و محرومان جامعه است .

رویکرد کمک به فقرا در کشور و استان اصفهان نسبت به گذشته رونق گرفته

حجت الاسلام غلامحسین رنجبر در نشست ستاد ساماندهی زکات شهرستان لنجان پرداخت زکات را زمینه ساز گسترش عدالت و کاهش فقر در جامعه دانست و اظهار کرد : پرداخت زکات نمود عینی دستورات اجتماعی دین مبین اسلام به شمار می آید و برای اینکه بتوانیم فرهنگ پرداخت زکات در جامعه را رشد و ترویج دهیم باید افراد را با فلسفه وجودی و تاثیرات این فریضه الهی بر توسعه فعالیت های اقتصادی جامعه آشنا کنیم .

وی افزود: پرداخت زکات آثار ارزشمندی در زندگی مسلمانان دارد و اگر زکات به درستی پرداخت شود اکثر نیازهای مردم در همان منطقه به مراکز علمی و فرهنگی، تبلیغی و دینی، ارشادی و هدایتی مرتفع می‌شود .

دبیر ستاد زکات استان اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشت که پرداخت زکات موجب پاکی جامعه از گناهان می‌شود و از سوی دیگر عدم پرداخت زکات بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌های متعددی را در جامعه به وجود می آورد چراکه پرداخت زکات موجب خشکاندن ریشه فقر در جامعه است .


وی با اشاره به اینکه پرداخت زکات نمونه بارز احساس مسئولیت در جامعه است، ادامه داد: خداوند متعال دریافت زکات از مردم و ثروتمندان را در زمان پیامبر اسلام و حتی دیگر پیامبران صادر ‌کرده است چراکه زکات موجی پاکی روح انسان و فراوانی نعمات الهی را به همراه دارد از این رو علما وظیفه دارند بحث پرداخت زکات را در منبرها مطرح و این فریضه الهی را احیا نمایند، زیرا پرداخت زکات به فقرا از تاکیدهای دین مبین اسلام است .

رنجبر زکات را پیشانی حاکمیت اسلامی و میزان رسیدگی به نیازمندان، مستمندان و فقرا دانست و اضافه کرد: براساس روایات دینی یکی از راه های رونق اقتصادی کسب ‌و کار صاحبان صنایع، رسیدگی به فقرا و محرومان جامعه است که اگر آنان در پرداخت زکات مستحبی اهتمام داشته باشند و از کار محرومان جامعه گره گشایی کنند، خداوند نیز گره از کار و مشکلات اقتصادی آنها بازخواهد کرد .

وی عنوان کرد: برخلاف کمیته امداد که لزوماً درآمد حاصل از صدقات را به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌کند، ستاد زکات در این زمینه محدودیتی نداشته و به هر نیازمند و محرومی‌ که در شهرها و روستاها وجود داشته باشد مساعدت می‌کند .


دبیر ستاد زکات استان اصفهان با بیان اینکه رویکرد کمک به فقرا در کشور و استان اصفهان نسبت به گذشته رونق گرفته، بیان کرد: فرهنگ پرداخت زکات مستحبی باید در جامعه نهادینه شود و در اقامه زکات، نقش نهادها و ادارات دولتی و حاکمیتی بسیار حائز اهمیت است همچنین باید جهاد فقرزدایی با احیای فریضه مهم زکات به صورت همگانی پا به میدان عمل نهاد تا شعار سال که همان اقتصاد مقاومتی؛ تولید_اشتغال است نیز در این حوزه محقق گردد .

وی با اشاره به اینکه ثواب و برکات پرداخت زکات به قدری بالا بوده که با هیچ عبادتی قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: بدون شک زکات بسترساز نزول رحمت الهی است و بنابر احادیث و روایات رونق اقتصاد کشور را در ابعاد فردی و اجتماعی افزون می‌کند و به همین سبب فرهنگ‌سازی در راستای فراگیر شدن این مهم باید توسط دستگاه‌های عضو ستاد ساماندهی زکات شهرستان لنجان و همچنین علما و فقها دنبال شود .

رنجبر یاداور شد: مسئله زکات در دین مبین اسلام به قدری حائز اهمیت است که خداوند متعال در قرآن کریم در چندین آیه به آن اشاره کرده و ائمه معصومین(س) نیز اولویت خود را رسیدگی به امور نیازمندان و فقرا می دانتستند و بیشترین همت را صرف رسیدگی به محرومان جامعه داشتند فلذا ماه رمضان فرصتی مغتنم برای فرهنگ سازی زکات توسط روحانیان و دیگر مسئولان در جامعه است .


وی تصریح کرد: هزینه کرد زکات هر شهر و یا روستا فرآیندی است که در قانون زکات به ان توجهی جدی شده و جزو مصوبات شورای عالی زکات نیز بوده است، از این رو همه فعالان در حوزه زکات موظف هستند نظر ائمه جمعه را در هزینه زکات و کیفیت و حتی شیوه دریافت زکات کسب و اعمال کنند.

رنجبر در ادامه با اشاره به لزوم ساماندهی ‌زکات فطره در کشور، گفت: باید به این مهم توجه داشت که زکات فطره به عنوان یک سرمایه پنهانی در کشور مطرح است که همچنان از وضعیت کلی زکات فطره اطلاعات شفافی در دست نیست و از این جهت نیازمند ساماندهی است تا میزان جمع آوری زکات فطره توسط هر دستگاه خیریه و مکان هزینه کرد آن مشخص شود.

وی ادامه داد: با پیشنهاد ساماندهی زکات فطره، کمیته امداد اخیرا لوگو و فرم هایی تهیه و دراختیار تمامی مراکز خیریه و اماکنی که نسبت به جمع آوری زکات فطریه فعالیت دارند گذاشته است تا میزان جمع آوری زکات فطره توسط این خیریه ها مشخص شود.

دبیر ستاد زکات استان اصفهان متذکر شد: باید به این مهم توجه داشت که با ساماندهی زکات فطره در استان اصفهان میزان ظرفیت زکات فطره در هر روستا، شهر، شهرستان و استان مشخص خواهد شد و به طبع آن هزینه کرد آن نیز براساس اولویت ها، برنامه ریزی خواهد شد.


وی تاکید کرد: ساماندهی زکات فطره توسط شورای عالی زکات و شورای زکات استانها پیگیری می شود از این رو شهرستان لنجان نیز باید نسبت به جمع آوری زکات فطره سازماندهی و مدیریت داشته باشد تا میزان زکات فطره مشخص و شفاف باشد.

رنجبر یادآور شد: در سال گذشته بالغ بر ۸۳ میلیارد ریال زکات واجب و مستحبی در استان اصفهان جمع آوری شده است و ۷۳ درصد زکات جمع آوری شده مستقیما وارد زندگی افراد نیازمند شده است که صرف هزینه مسکن، جهیزیه، درمان بیماران صعب العلاج، تامین هزینه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان خانواده فقرا شده و بخشی نیز هزینه تعمیر مسجدها، ساخت خانه عالم و نمازخانه مدرسه ها شده است .

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال این مهم به ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد که این مهم نیازمند تلاش دوچندان برای فرهنگسازی است.


دبیر ستاد زکات استان اصفهان در پایان یادآور شد : دیدارهای چهره به چهره، برپایی جلسات سخنرانی، تبلیغات و فعالیت های فرهنگی را از عوامل ترغیب و تشویق افراد برای پرداخت زکات است و اینگونه فعالیت ها نقش مهمی در افزایش جمع آوری زکات در استان اصفهان داشته است .

در ادامه سید محسن سجاد فرماندار شهرستان لنجان، با اشاره به اینکه زکات آثار فردی و اجتماعی زیادی دارد که نخستین ثمره آن متوجه خود شخص می شود، اظهار کرد: پرداخت زکات به اندازه‌ای اهمیت دارد که در قرآن کریم بر روی موارد ریز این فریضه، آیات و روایات فراوانی دارید و همین امر مسئولیت ما را در زمینه اطلاع رسانی به مردم سنگین تر می‌کند و نیاز است در این زمینه فعالیت خود را دوچندان کنیم چراکه اگر در میدان زکات باشیم گره از مشکلات جامعه گشوده می‌شود.


وی افزود: باید توجه داشت که دین اسلام به صورت یک مکتب صرفا اخلاقی، فلسفی و یا اعتقادی ظهور نکرده، بلکه به عنوان یک آئین جامع که تمام نیازهای مادی و معنوی در آن پیش بینی شده، پا به عرصه ظهور گذاشت از این رو زکات یک منبع مالی در جوامع اسلامی است که علاوه بر کمک به رفع حوائج نیازمندان و زودن فقر از جامعه، عملی شایسته برای تزکیه و تطهیر اموال و اشیا از هر نوع آلودگی و شائبه ناخالصی است و باید گفت پرداخت زکات در سازندگی و بهبود وضعیت جامعه، نقش بسیار مؤثری دارد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: دین مبین اسلام احکام اجتماعی وسیعی دارد که با بهره گیری از آنها می توان بخش اعظمی از مشکلات جامعه را مرتفع ساخت که زکات از جمله آن ها است لذا مردم باید به این مقوله نگاهی جدی داشته باشند و در این بین نقش گروه های تاثیرگذار برجامعه مانند مبلغان و روحانیان، نقشی بی بدیل و تاثیرگذار است.


وی ادامه داد: از امام علی(ع) نقل است که می فرمایند «اَلبَرَکَةُ فی مالِ مَن آتَی الزَّکاةَ وَ واسَی المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ القرَبینَ» برکت در مالی است که زکات بپردازد و به مومنان مدد و یاری رساند و به خویشاوندان خود کمک کند لذا اهمیت زکات در دین مبین اسلام ما را بر آن می دارد تا نگاه ویژه ای به این مقوله مهم داشته باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار