"دیستونی" بیماری خاص نوازندگان

دیستونی، عارضه ای است که اغلب در دست راست نوازندگان کیبورد و پیانو و سازهای بادی و در سمت چپ نوازندگان تار و گیتار اتفاق می‌افتد.

"دیستونی" بیماری خاص نوازندگان

متخصص طب فیزیکی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: بیشترین شیوع این دیستونی در نوازندگان کیبورد و پیانو است و بیشتر انگشتان چهارم و پنجم است راست که ملودی را با آن می‌نوازند اتفاق می‌افتد.

دکتر علیرضا مقتدری بیان داشت: اگر بیمار درگیری عصب اولنار داشته باشد احتمال دچار شدن به دیستونی بیشتر است و این نکته در درمان اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: شروع دیستونی معمولا خودبه‌خودی و بدون درد است و علت این حالت اختلال در سطح مغز است.

این متخصص طب فیزیکی در ادامه بیان داشت: درمان دیستونی مشکل است. اقداماتی مانند بی‌حرکتی برای مدتی، تزریق بوتولینوم توکسین، تمرینات ریلاکسیشن، بیوفیدبک و تحریکات مغزی در بخش طب فیزیکی برای بیماران استفاده می‌شود. اما این بیماری متاسفانه در برخی نوازندگان باعث اختلال در نواختن به ‌طور دائمی می‌شود .

وی خاطرنشان کرد: نواختن برخی سازها مستلزم قرار گرفتن بدن در وضعیت‌های ثابت با حرکات خاصی است که می‌تواند گردن و شانه را تحت‌ تأثیر قرار دهد. برای مثال نوازندگان ویولون، ساز را بین استخوان فک و شانه قرار می‌دهند. این وضعیت می‌تواند باعث دردهای عضلانی شود که به آن دردهای "میوفاشیال" می‌گویند و در طولانی مدت می‌تواند باعث آرتروز مفصلی شود.

وی افزود: در ویولونیست‌ها دردهای ریشه عصبی گردنی در سمت چپ شایع‌تر است. زیرا آنها ویولون را سمت چپ قرار می‌دهند.

این متخصص طب فیزیکی بیان داشت: برای بهبود وضعیت نواختن ویولون از حمایت شانه و چانه استفاده می‌شود. بنابراین ویولونی که مناسب باشد به نوازنده اجازه می‌دهد سر را تا حدی بچرخاند و به همین دلیل نیاز به خم کردن زیاد برای نگهداری ویولون ندارد. همچنین لازم نیست برای نگه‌داشتن ویولون از دست استفاده شود.

وی افزود: اگر نوازنده ویولون مجبور باشد که چانه را به ویولون فشار دهد، درد گردن ایجاد می‌شود. کوتاه بودن محل قرار گرفتن شانه و چانه می‌توند نوازنده را مجبور به خم کردن گردن کند که نهایتا باعث درد گردن می شود.

وی یادآور شد: نوازندگان پیانو و کیبورد ممکن است به علت نگاه کردن مداوم به سمت پایین مخصوصا در سمت راست به درد گردن مبتلا شوند. همچنین در نوازندگان پیانو دردهای ریشه گردنی در سمت راست شایع‌تر است.

دکتر مقتدری افزود: نوازندگان فلوت نیز به علت انحراف سر به یک سمت و چرخاندن آن در معرض درد گردن هستند. در واقع بسیاری از وضعیت‌های گفته شده که منجر به درد گردن می‌شود می‌تواند باعث درد شانه نیز بشوند. درد عضلانی در همان سمتی که درد گردن ایجاد می شود شایع‌تر است .

وی خاطرنشان کرد: دردهای ناشی از گیرافتادگی تاندون شانه در نوازندگانی که بازو را بالا نگه می‌دارند و ساعد به سمت خارج و یا بالاست دیده می‌شود، به صورتی که سازهای ویولون، ‌ ویولا، از این دست سازها هستند.

وی در ادامه بیان داشت: در نوازندگان فلوت شانه سمت راست بیشتر در معرض درگیری است و درمان اصلی در این نوازندگان، درمان های طب فیزیکی است.

به گزارش ایمنا ، نوازندگی جدا از اینکه یک هنر است، یک ورزش نیز محسوب می شود، به گونه ای که یک نوازنده از اندام های خود در حرکات خاصی استفاده می کند که دیگران آنها را انجام نمی دهند.

نوازندگان مانند سایر افراد بر اساس نوع ابزار موسیقیایی که استفاده می کنند، ممکن است دچار بیماری های مختلفی مانند حساسیت های پوستی، کاهش شنوایی، رفلاکس معده به مری، دیستونی موضعی و بسیاری مشکلات حرکتی دیگر شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار