بازی‌های رایانه‌ای؛ خوب یا بد؟!

با آمدن تابستان و فراغت بیشتر فرزندان؛ بسیاری از بچه‌ها به سراغ بازی‌های سنتی و محلی نمی‌روند و برای گذراندن وقت خود با دوستان در محله‌ها و پارک‌ها بازی نمی‌کنند و تمایل دارند بیشتر وقتشان را با بازی‌های رایانه‌ای پر کنند.

بازی‌های رایانه‌ای؛ خوب یا بد؟!

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، کودکان و نوجوانان در عصر حاضر به شدت تحت تاثیر بازی‌های رایانه‌ای قرار گرفته‌اند، کودکان و نوجوانان به عنوان عمده‌ترین گروهی هستند که متاثر از بازی‌ها بوده و اثرات بازی‌ها متوجه آنهاست، با آمدن فراغت نوجوانان از تحصیل در فصل تابستان فرصت تازه‌ای خلق می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند از این فرصت برای فعالیت‌های جانبی بهره‌مند شوند .

با آمدن تابستان و فراغت بیشتر فرزندان؛ بسیاری از بچه‌ها به سراغ بازی‌های سنتی و محلی نمی‌روند و برای گذراندن وقت خود با دوستان در محله‌ها و پارک‌ها بازی نمی‌کنند و تمایل دارند بیشتر وقتشان را با بازی‌های رایانه‌ای پر کنند و برای بسیاری از آنها بازی‌های رایانه‌ای جزو محبوب‌ترین بازی‌ها است .

بسیاری از خانواده‌ها در این ایام فرزندان خود را برای کلاس‌های تقویتی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و هنری ثبت‌نام می‌کنند تا کودکانشان بتوانند در کنار آموزش تحصیلی از فعالیت‌های دیگر بهره‌مند شوند اما عدم برنامه‌ریزی به موقع و صحیح برخی از خانواده‌ها برای اوقات فراغت فرزندان، آنان را به سمت بازی‌های رایانه‌ای می‌کشاند .

جاذبه بازی‌های رایانه‌ای امروزی بسیار شگفت‌انگیزتر از بازی‌های سنتی و قدیمی است و نمی‌توان انکار کرد که علاوه بر کودکان و نوجوانان گاهی بزرگترها نیز جذب این نوع بازی‌ها می‌شوند، تجربه نشان داده و ثابت شده که برخی از بازی‌های فکری می‌تواند سلول‌های مغزی کودکان را به فعالیت وا دارد و فکرشان را تقویت کند و در رشد خلاقیت و بالندگی ذهنی موثر باشد.


اما نکته‌ای که ذهن را به تامل وا می‌دارد اینکه این بازی‌ها تهدیدی برای سلامت روح و روان و جسم کودکان و نوجوانان نیز هست، برخی از بازی‌های رایانه‌ای به گونه‌ای طراحی شده که مخاطبش را مجبور می‌کند تا به هر شکل ممکن خود را به پایان بازی برساند و در نهایت خود را قهرمان این بازی‌ها بداند، به دلیل برتری‌جویی که از انگیزه‌های دوران نوجوانی است، در حقیقت این بازی‌ها با ترفندهای گوناگون چنان تأثیری بر فکر و اعصاب نوجوان می‌گذارند که در واقع خود او نیز جزیی از مجموعه ماشینی می‌شود .

همین حس و انگیزه، خشونت بسیاری را به نوجوانان در هنگام بازی کردن ارایه می‌کند که استرس و اضطراب ناشی از بردن و قهرمان شدن از ابتدای بازی، ذهنش را مشغول می‌کند .

در حقیقت باید والدین در انتخاب نوع بازی برای گروه‌های سنی و تاثیر این بازی‌ها در جسم و روح فرزندان خود نهایت دقت را داشته باشند. واقعیتی که نباید از آن غافل شد این است که گروهی از بچه‌ها که ساعت‌های طولانی در اینترنت می‌چرخند و به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند معمولا بعد از اتمام تابستان در طول سال تحصیلی هم مدام به این امر برای سرگرمی مشغول هستند و چه بسا برای درس خواندن و فراگیری نکات و مباحث آموزشی، وقت کمتری داشته باشند .

اختصاص ساعات زیاد برای بازی‌های رایانه‌ای، آسیب‌های جسمانی فراوانی از جمله بروز تیک‌ها و فشارهای عصبی، سردرد، چشم درد، چاقی، کمردرد و ... را برای بچه ها به همراه دارد.

هدف اصلی از ساخت بازی‌های رایانه‌ای ایجاد هیجان است اما مهم‌ترین ابزاری که برای رسیدن به این هدف از آن استفاده می‌شود، اعمال خشونت است. بازی‌های خشن و مخرب، با قرارگرفتن در محیط بازسازی شده و ایجاد ترس و وحشت که در اکثر این بازی‌ها وجود دارد در ذهن کودک و نوجوان تاثیر منفی می‌گذارد .

کودکان و نوجوانان معمولا در سنی درگیر بازی می‌شوند که زمان اثرپذیری و شکل‌پذیری روانی و ذهنی آنها است و مغزشان هنوز به طور کامل از توانایی کنترل میل‌ها برخوردار نیست .

تجربه‌ حس شادی و خوشی در هنگام بازی‌های رایانه‌ای، نیاز شدید به گذران وقت بیشتر برای بازی با رایانه، بی‌توجهی به اعضای خانواده و دوستان و بروز مشکلاتی در امور تحصیلی یا کاری هم از مضرات اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای در فرزندان است .


واکاوی بیشتر این مسئله اجتماعی نشان می‌دهد که تولید بازی‌های رایانه‌ای به طور چشمگیری در حال رشد است و این بازی‌ها می تواند اطلاعات کودکان و نوجوانان را افزایش دهد اما از سوی دیگر اعتیاد به این بازی‌ها بر تمایلات و گرایش‌های فرزندان تاثیرگذار است، ضرورت ایجاب می‌کند که از صنعت بازی‌های رایانه‌ای در جهت درست استفاده کنیم و فرهنگ استفاده بهینه و صحیح از این نوع بازی‌ها را به فرزندان خود آموزش دهیم .

در واقعیت استفاده از فضاها و بازی‌های رایانه ای باید متناسب با سن و نیازمندی کودکان باشد و خانواده‌ها بر این مسئله مدیریت کنند، از سوی دیگر بالا رفتن مدت زمان حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و وابسته شدن به بازی‌های رایانه‌ای نیازمند مدیریت خانواده‌ها است، استفاده بیش از اندازه از هر چیزی اعتیادآور است و متاسفانه فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای به ویژه در فصل تابستان به این سمت شتاب می‌گیرد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار