ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه است

«پانگ سن» سفیر چین در تهران گفت: ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه است و ما خواهان گسترش تعاملات با تهران در عرصه‌های مختلف هستیم.

ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه است

« پانگ سن» سفیر چین در تهران گفت: ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه است و ما خواهان گسترش تعاملات با تهران در عرصه‌های مختلف هستیم.

به گزارش ایسنا، پانگ سن، سفیر چین در ایران در نشست دیروز در سفارت چین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سفر ترامپ به منطقه گفت: ما سفر ترامپ به منطقه را با دقت بررسی می‌کنیم و امیدواریم کشورهای منطقه با گفت‌وگو مسائل را حل کنند اصل مهم این است که دیدگاه خود کشورها را در نظر بگیرند. در مورد مقابله با تروریسم کشورها نباید استاندارد دو یا چندگانه داشته باشند. همه طرف‌ها باید برای بازگشت صلح مذاکره کنند. وی در ادامه پاسخ به سؤالی در مورد قرارداد نظامی و تسلیحاتی بین آمریکا و عربستان هم‌زمان با برگزاری نشست‌ها برای برقراری صلح در منطقه افزود: چند مکانیسم برای حل مسائل منطقه وجود دارد یکی نشست ژنو به ابتکار سازمان ملل و نشست آستانه با حضور ایران، روسیه و ترکیه که هردو سازنده و مکمل هم هستند.
پانگ سن تأکید کرد: تروریسم دشمن مشترک جهان بوده و چین و ایران برای مقابله با تروریسم باهم گفت‌وگو می‌کنند. امروز افراط‌گرایی و حوزه‌های آن بسیار گسترش‌یافته و مقابله با آن باید اولویت همه کشورها شود. چین مایل است همکاری‌های خود را با ایران و سایر کشورها گسترش دهد. سفیر چین در مورد استراتژی همکاری‌های بلندمدت این کشور با ایران توضیح داد: ایران از باثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهای منطقه است و ما تمایل داریم همکاری‌های امنیتی خود با تهران را گسترش بدهیم. وی در رابطه با بازطراحی راکتور اراک گفت: بازطراحی این راکتور از مهم‌ترین محورهای مذاکرات ایران با 1+5 است. 6 کارگروه در این زمینه ایجادشده که چین به‌عنوان رئیس آن همکاری نزدیکی با سایرین دارد. دو ماه پیش شرکت‌های چینی و ایرانی نخستین قرارداد بازطراحی را امضا کردند و چین تمایل دارد طبق تفاهم‌های انجام‌شده در زمینه بازطراحی راکتور اراک با ایران همکاری کند. پانگ سن همچنین در رابطه بااینکه گفته می‌شود چین مخالف پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای است تأکید کرد: در سال گذشته در جلسه سازمان همکاری‌های شانگهای برخی رسانه‌ها شایعاتی علیه چین منتشر کردند. برخی رسانه‌های غربی گفتند چین با پیوستن ایران به اجلاس شانگهای مخالف است. این دیپلمات چینی افزود: چندین بار به دوستان ایرانی تأکید کردم که ایران کشور مهمی برای منطقه بوده و چین حمایت خود از پیوستن آن به سازمان همکاری شانگهای را اعلام کرده و روز قبل از برگزاری اجلاس این سازمان، معاون وزیر خارجه چین هم این مواضع را اعلام کرد. چین همواره در جهت پیوستن ایران به این اجلاس تلاش کرده است. تصمیم این سازمان به‌اتفاق اعضای دیگر بوده و ایران می‌تواند با سایر اعضا وارد مذاکره شود که به نفع آن رأی بدهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار