ورزش های سبک به افزایش دقت و تمرکز کمک می کند

تمرینات ورزشی مداوم میزان جریان خون در مغز را افزایش می دهد و تاثیر زیادی در بهبود یادگیری دانش آموزان و دانشجویان در زمان امتحانات دارد.

ورزش های سبک به افزایش دقت و تمرکز کمک می کند

کارشناس تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: افزایش جریان خون که در اثر ورزش کردن ایجاد می شود، موجب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نرون های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می کند. این تاثیرات خود موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی های ذهنی می شود .

مرضیه سلمانی، کارشناس ارشد تربیت بدنی در خصوص اثر ورزش بر یادگیری دانشجویان و دانش آموزان در ایام امتحانات بیان داشت: تمرینات ورزشی موجب آزادسازی نوعی فاکتور رشد در خون می شود که می تواند نرون ها را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم نموده و از بروز بیماری های آلزایمر و پارکینسون تا حدود زیادی جلوگیری کند .

وی در ادامه افزود: همچنین نرمش و ورزش های سبک به افزایش دقت و تمرکز کمک می کند. این در حالی است که پیاده روی متعادل نیم ساعته سه بار در هفته، توانایی تمرکز و یادگیری افراد را بهبود می بخشد.

وی خاطرنشان کرد: نرمش کمک می کند تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد ودر نتیجه قدرت ذهنی و درک افراد را ارتقا می دهد. همچنین نرمش رشد سلول های جدید مغز را نیز افزایش می دهد وحتی می تواند از بیماری هایی مانند آلزایمر جلوگیری کند.

این کارشناس تربیت بدنی افزود: به نظر می رسد این اثرات روی هیپوکامپ مغز قوی تر است. هیپوکامپ ناحیه ای از مغز است که در یادگیری و حافظه موثر است و نیز ناحیه ای است که توسط هورمون استرس یعنی کورتیزول تخریب می شود .

وی افزود: اگر دچار استرس و یا خستگی ذهنی ناشی از مطالعه در ایام امتحانات هستید، نرمش می تواند به کاهش اثرات کورتیزول و در نتیجه به کاهش استرس شما نیز کمک کند .

وی در ادامه بیان داشت: توصیه می شود در ایام امتحانات جهت دست یافتن به موفقیت بیشتر برنامه مناسب غذایی، ورزش و فعالیت بدنی و خواب کافی داشته و با برنامه ریزی صحیح و منظم به مطالعه دروس بپر دازید .

کارشناس ارشد تربیت بدنی در پایان یادآور شد: شنا، مشت زنی، یوگا و سایر ورزش های گروهی جهت کاهش اضطراب ناشی از امتحان مفید است و بیست دقیقه دویدن آهسته، طناب زدن و جاگینگ جهت افزایش میزان آزاد شدن چربی و عدم افزایش وزن توصیه می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار