بیماران ریوی بخوانند/ اگر دارو مصرف می‌کنند نباید روزه بگیرند

کدام بیماران نباید روزه بگیرند؟ روزه داری در ماه رمضان یکی از عبادات تاکید شده در دین است، اما این عبادت موکد نیز در مواردی از دوش فرد برداشته می شود. یکی از مهمترین مواردی که مانع از روزه گرفتن در ماه رمضان می شود، بیماری است.

بیماران ریوی بخوانند/ اگر دارو مصرف می‌کنند نباید روزه بگیرند

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، «اگر مکلف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.» این، پاسخ مراجع عظام در پاسخ به استفتایی است که می‌پرسد: «اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند، آیا عمل به گفته او واجب است؟» نباید فراموش کنیم که کتاب آسمانی‌مان توصیه‌های زیادی درخصوص حفظ سلامت، این نعمت گرانبهای خدادادی به ما داشته است. نباید یادمان برود که هدف از این ماه، تزکیه نفس و عبادت است نه فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن به خصوص اگر این امتناع در شرایطی باشد که سلامت دستگاه‌های متعدد بدن ما را تهدید کند.

اگر دچار بیماری مزمن یا شرایط خاص جسمی هستید، به شما توصیه می‌کنیم پیش از آغاز ماه رمضان و ایام روزه‌داری با پزشک متخصص خود مشورت کنید و درخصوص مصرف داروهای خود و اینکه آیا روزه برای شما ممنوعیتی دارد یا نه، از ایشان کسب اجازه کنید. برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع از اساتید دانشگاه خواسته‌ایم تا نظرات علمی خود را در این خصوص بیان کنند.

دکتر حمید سهراب‌پور، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص ریه در خصوص بیماری های مرتبط با ریه و روزه داری می گوید: توصیه من این است که بیماران ریوی، به خصوص آنهایی که شغل‌شان ایجاب می‌کند که در محیط باز فعالیت کنند و گرما و به خصوص روزهای بلند تابستان، بدن آنها را دچار کم‌آبی می‌کند، بهتر است روزه نگیرند. حتما باید مورد به مورد بررسی شوند و به صلاح نیست با مصرف نکردن مایعات، خطر را برای خود اضافه کنند.

این متخصص بیماران از این منظر را اینگونه بررسی می کند:

▪ مصرف‌کنندگان داروهای استنشاقی: اگر بررسی شده‌اید و طبق مشاوره و نظر پزشک توانایی گرفتن روزه را دارید اما از داروهای استنشاقی استفاده می‌کنید، می‌توانید داروهای استنشاقی خود را در طول روز هم مصرف کنید چون طبق فتوای مراجع این داروها روزه را باطل نمی‌کند. اگر هم داروهای خوراکی استفاده می‌کنید، قطعا دوز آن داروها باید به وسیله پزشک‌تان تنظیم شود.

▪ مبتلایان به آسم و برونشیت: اگر دچار آسم و برونشیت مزمن هستید، دقت کنید غلیظ شدن خلط یکی از مشکلاتی است که بیماری‌تان را تشدید می‌کند، یعنی اگر مایعات کافی در طول روز مصرف نکنید، این کم‌آبی به علاوه گرمی هوا (دقیقا شرایط رمضان امسال) بر شدت بیماری‌تان می‌افزاید. بعضی بیماران توجه ندارند که روزه واجب است و ثواب دارد اما اگر سلامت‌شان را تهدید کند، نه تنها واجب نیست و ثوابی ندارد بلکه حکم حرمت هم دارد. پس خواهش می‌کنم حتما توصیه پزشکتان را جدی بگیرید و اصرار بی‌جهت بر منع مصرف مایعات و روزه‌داری نداشته باشید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار