مدیریت مزاج تضمین کننده زندگی سالم است

شناخت مزاج انسان یعنی شناخت همه رفتارهای انسان پس تشخیص مزاج بسیار مهم است و کمک می کند تا انسان ویژگی های بدن خود را بشناسد و دچار بیماری نشود.

مدیریت مزاج تضمین کننده زندگی سالم است

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، مزاج شناسیمهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است و تا مزاج بیمار مشخص نشود، بیماری او قابل درمان نخواهد بود. در حالی که در پزشکی امروز متاسفانه این اصل به کلی فراموش شده است در حالی که در پزشکی سنتی، تشخیص مزاج در ابتدای کار انجام و سپس به حوزه درمان پرداخته می شود .

ممکن است به دلایل مختلف، افراد دچار سوء مزاج یا غلبه شوند، لذا برای تشخیص مزاج یک فرد باید حالات و علائم تشخیص مزاج را در سنین پائین‌تر مورد بررسی قرار داد و از بهترین راه‌های آن پرسش از والدین درباره خصوصیات دوران کودکی است.

شاید بتوان گفت که مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است.

اینکه انسان بداند چه زمانی، کجا و چگونه حالشان خوب می شود، میتواند بر اساس تجربه و گذر زمان برای هر کسی پیش آید و البته برای گروهی بر اساس آگاهی مبتنی بر دانش

امروز درباره این موضوع که افراد دارای مزاج سرد و خشک چه خصوصیات ظاهری و رفتاری دارند، گفتگویی را با «دکتر محمد مظاهری- متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

افردی که مزاج سرد و خشک دارند چه مشخصاتی دارند؟

برگ زرین و نقطه عطف طب سنتی ایران اشاره و تاکید بر موضوع مزاج دارد.

افرادی که از مزاج سرد و خشک به شکل مادرزادی بهره مند هستند، اکثراً افرادی با رنگ پوست تیره هستند که پوست آنها نسبت به سایر همسن و سالان و هم جنسان خود خشک است، موهای سر کم پشت اما موهای بدن زیاد دارند و ممکن است لکه های تیره رنگی در پوست آنها ظاهر شود.

اغلی این افراد اندامی لاغر و تکیده ای دارند و ممکن است صورت و چانه کشیده تری نسبت به نُرم جامعه داشته باشند.

اشتهای کاذب دارند و اکثر ریزه خوار هستند، یعنی ممکن است علیرغم داشتن اشتهای خوب از افزایش وزن شاکی نباشند.

افراد دارای مزاج سرد و خشک فکر و خیال زیاد دارند و حتی از بی خوابی گلایه مندند.

افردی که مزاج سرد و خشک مادرزادی دارند علیرغم اینکه مستعد بیماری های اعصاب و روان هستند ولی اگر مزاج خود را به خوبی مدیریت کنند، اکثراً فلاسفه و اُدبای بزرگی خواهند شد.

این افراد در ارتباط با دوستان خود خیلی انرژی از خودشان ساطع نمی کنند و بیشتر انرژی را سِیر می کنند.

در ارتباطات خیلی دلچسب نیستند و به عقیده افراد در رابطه ها، سردی از خودشان نشان می دهند که این سردی عمدی نیست بلکه برگرفته از مزاج ذاتی آنها است.

بیشتر در دوران تحصیل به رشته ریاضیات، فلسفه و نقاشی می توانند در حد نبوغ ادامه دهند.

از نظر طب ایرانی با توجه به اینکه بین نبوغ و جنون مرز باریکی وجود دارد، اگر این افراد تدبیر نکنند ممکن است دچار افزایش علایم سودا شوند که اگر بیماری ایجاد شد فرد باید تحت درمان قرار گیرد.

این افراد ممکن است دچار درد معده باشند، از خشکی پوست گله دارند و نسبت به سایر افراد لخته خون داشته باشند.

تاکید ما این است با مدیریت مزاج می توان از زندگی بسیار خوبی بهره برد.

آیا می توان با تغذیه مزاج را در حد کنترل شده و طبیعی نگه داریم؟

تعیین مزاج شاید در ظاهر امری آسان باشد ولی در واقع کاری بسیار سخت است، در این راستا پرسشنامه های مزاج یاب تعریف شده که فرد با ۲۴ سؤالی که در آن تیک می زند، برایند کلیه حالات او اخذ می شود.

در تعیین مزاج باید معدل های دهگانه مورد بررسی قرار بگیرد.

برخی خوراکی ها و آشامیدنی های سرد و خشک هستند که سردسته آنها گوشت گاو، سوسیس وکالباس، همبرگر می باشد و افراد دارای مزاج سرد و خشک باید کمتر از آنها استفاده کنند.

در سبزیجات می توان به لوبیا سبز، گشنیز، ریواس، گوجه فرنگی و سیب زمینی اشاره کرد؛ در میان میوه ها پرتقال، انار ترش، لیمو، سنجد، توت فرنگی، تمشک، زالزالک، شاتوت، ذغال اخته، گریپ فروت مزاج سرد و خشک دارند و افراد دارای اینگونه مزاج در خوردن این میوه ها، غذاها و سبزیجات نباید افراط کنند.

در دانه ها و حبوبات اقلامی همچون جو، عدس، باقلا، ذرت و در نوشیدنی ها و طعم دهنده ها سرکه، سس گوجه، آبلیمو، یخ، آبمیوه های ترش و ترشیجات مزاج سرد و خشک دارند و توصیه می شود این افراد کمتر استفاده کنند.

برای رفع سردی و خشکی، آیا گوشت سفید را می توان جایگزین گوشت گاو کرد؟

در طب ایرانی گوشت گوسفند توصیه می شود چون سایر گوشت ها از حد اعتدال خارج می شوند یا گرم می شوند یا سرد و خشک!

حکمای ایرانی به خاطر اینکه مزاج ماهی سرد و بلغم زا است، برای پیشگیری از غلبه کیفیت سردی ماهی توصیه به خوردن چای نبات می کردند.

مزاج سرد و خشک برای باروری ضرر دارد؟

بانوانی که از مزاج سرد و خشک مادرزادی بهره مند هستند، اگر مزاج آنها در طیف سلامت باشد، از نظر قدرت باروری هیچ تفاوتی با سایر مزاج ها نخواهند داشت.

آنچه می تواند نگران کننده باشد، این است که فرد از حالت طیف طبیعی خود خارج شود در آن صورت باروری می تواند مسأله ساز باشد.

آیا خوراکی وجود دارد که انسان را زودتر به مزاج سرد و خشک برساند؟

بله، خوراکی های گرم و تر خلط دم در بدن ایجاد می کنند یا از اعتدال بهره مند هستند، مثلاً در سبزیجات می توان به هویج، ترب، شلغم و زیتون اشاره کنیم و در میوه ها موز، انجیر، انگور، سیب شیرین، توت سفید توصیه می شود

در ارتباط با روغن ها، روغن کنجد و روغن زیتون توصیه می شود؛ در نو. شیدنی ها آب انگور، شیرموز، آب هویج، شیره انگور و شیر عسل بهره مند شوند.

در ارتباط با مصرف غذاهایی که از گوشت گوسفند تهیه می شود نیز توصیه شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار