گالری داری هم هنر است هم صنعت

طبيعت گالري داري مانند سينماست: هم هنر و هم صنعت. گالري داري هم نوعي كار هنري و هم يك شغل است به اين دليل مي تواند از هر دو طرف مورد آسيب واقع شود

گالری داری هم هنر است هم صنعت

ژیلا منانی با ده سال مستمر فعاليت گالري داري برای بسیاری از دوستاران هنرهای تجسمی در اصفهان شناخته شده است. 8 سال فعالیت هنری وی در جنوای ایتالیا برایش اندوخته خوبی شده است. كتاب «پس از طوفان در ستايش عشق» شامل نقاشي هاي ژيلا مناني و نوشته هاي فريد قدمي، توسط نشر ايجاز روانه بازار شده است. فرصتی شد تا به بهانه تولد این نقاش که تجربه شرکت در چندين نمايشگاه داخلي و خارجي انفرادي و جمعي را در کارنامه کاری خود دارد، گفتگویی داشته باشیم. پاسخ های مدیر گالری آپادانا به پرسش های اصفهان امروز را با هم می خوانیم:

۱-تعریف شما از هنرهای تجسمی چیست و این تعریف چه تاثیری در کارهای شما از جمله مدیریت گالری داشته است؟

تعريف هنرهاي تجسمي در تمام متون مرجع به شكل استاندارد امده است . اما بي ترديد هيچ تعريفي محدود و بسته نيست و كار هنرمند وسعت بخشيدن به گستره تعاريف و فرا رفتن از انهاست . تمام تلاشم بر اين بوده كه با توجه به توان و امكانات خودم و به رغم محدوديت هاي موجود، به آثاري بها بدهم كه لااقل اندكي به اين گستره وسعت بخشيده باشند .

۲-هنرهای تجسمی و به خصوص نقاشی چه سهمی در زندگی شخصی و کاری شما داشته است؟

هنر بخش مهمي از زندگي من است. نمي خواهم بگويم بدون هنر خواهم مرد، اما سخت ترين دوران زندگي ام زمان هايي بوده كه به هر دليلي از كار هنري باز مانده ام، و زمان هايي به راستي زيسته ام كه خودم را به كار سپرده ام .

۳-دانش دانشگاهی شما در رشته زمین شناسی چه کمکی به فهم و کار شما در دنیای هنر کرده است؟

رشته زمين شناسي رشته بسيار جذابي است و مرتبط به هنر. اگر فسيل ها و مقاطع ميكروسکپي سنگها و كاني ها و بلورها را ديده باشيد خود به تنهايي حجم و نقاشي هاي آبستره مي باشند پس اين رشته دور از هنر نمي باشد در بعضي از نقاشي هایم از رنگ هاي مقاطع ميكروسكپي سنگ ها الهام گرفته ام .

۴-سال گذشته چه فعالیت های هنری داشته اید؟ از تولید اثر، تا مطالعه و نقد و همچنین کارهای حوزه گالری داری و فروش آثار؟

سال گذشته به علت تعطيلي موقت گالري تعداد نمايشگاها كم بود، ولي گالري در حيطه فروش و معرفي هنرمندان به فعاليت هاي خود ادامه داده است.

۵-چه برنامه ای برای سال پیش رو دارید؟

براي سال أينده به احتمال زياد تعداد نمايشگاها كمتر و كيفيت بهتر خواهد بود.

۶-سر انجام گالری آپادانا به‌ کجا ختم شده است؟ چرا؟

گالري آپادانا در حالت تعليق موقت است و طبعا تمايلي به تعطيلي دائم نيست . البته اين يك تصميم شخصي است و ربطي به مراجع ذيصلاح ندارد .

۷-مهم ترین آسیبی که هنرهای تجسمی اصفهان به خصوص گالری داری در این بخش را تهدید می کند چیست؟

پرسش سختي است چون طبيعت گالري داري مانند سينماست: هم هنر و هم صنعت. گالري داري هم نوعي كار هنري و هم يك شغل است به اين دليل مي تواند از هر دو طرف مورد آسيب واقع شود. از يك طرف انتظارات هنرمندان كه در خيلي از مواقع با واقعيت هاي اقتصادي و فرهنگي جامعه مطابقت ندارد و از طرف ديگر خطوط قرمز قانوني است كه با سلايق افراد و شرايط سياسي جامعه تغيير مي كند و طبعا گالري دار بايد همانند يك بندباز با اين محدوديت ها تعادلش را حفظ كند. هر گالري داري كه نسبت يكي از موارد فوق بي توجه باشد قطعا با دشواري هاي فراوان و يا بعضا با بن بست مواجه مي شود.

۸-جهان ذهنی-روایی، عینی-طبیعی و اجتماع هر کدام چه سهمی در نقاشی های شما دارند؟

ما همه محصول جامعه و دوران خود هستيم. قطعا در انتزاعي ترين آثار هنري نيز مي توان عناصري از يك دوران را كشف و مشاهده كرد. ولي فكر مي كنم نظر دادن در مورد اين كه جهان ذهني يا عيني يا اجتماع چه تاثيري بر من داشته، وظيفه من نيست. زيرا بخش مهمي از فرايند خلق به شكل شهودي اتفاق مي افتد و ممكن است مخاطب يا منتقد تفاسيري ارائه دهد كه بعد در مقام خالق اثر از آنها بي اطلاع باشم .

9- اصولا بیشتر دوست دارید یک نقاش بشناسند یا یک گالری دار؟

تنها مي توانم بگويم كه در هر دو حيطه تمام تلاشم را انجام داده ام و به هر دو عشق مي ورزم. حرفه گالري داري دشوار و توانفرساست و مرا به لحاظ اجتماعي در گير مسايل فرساينده اي مي كند كه با روحياتم سازگار نيست بارها پيش آمده كه چنان خسته شده ام كه دلم خواسته قيد گالري داري را بزنم و تمام وقتم را صرف خلق نقاشي كنم. اما كنار گذاشتن حرفه اي كه سالها به آن پرداخته ايد به اين سادگي ها نيست . نقاشي ارتباط بي واسطه من است با درونم، اما گالري داري فقط يك فعاليت هنري نيست و جنبه هاي ديگري را نيز در بر مي گيرد .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار