معدوم سازی بیش از ۲ تن گوشت قرمز و گوشت سفید در گلپایگا

مدیرشبکه دامپزشگی گلپایگان گفت: سال گذشته ۲ تن و ۹۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز و گوشت سفید از عرضه فرآورده‌های گوشتی جمع آوری و معدوم شده است.

معدوم سازی بیش از ۲ تن گوشت قرمز و گوشت سفید در گلپایگا

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، مسعود غفاری امروز در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: رسالت‌ اصلی سازمان دامپزشکی پیشگیری و کنترل بیماری مشترک بین انسان و دام و جلوگیری امراض دامی و طیور و آبزیان است.

وی بیان داشت: شبکه دامپزشکی در راستای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان با همکاری شبکه بهداشت و درمان کلاس آموزشی برای قصابان، دامداران و چوپانان و نیروهای خدماتی دامپزشکی و مراکر حمل و نقل گوشت دام برگزار شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان افزود: سم مبارزه با تب کریمه کنگو در داروخانه‌های دامپزشکی فراوان یافت می‌شود اما مقداری که در اختیار شبکه دامپزشکی بود با همکاری دهیاری و شوراها بین دامداران توزیع شده است.

وی گفت: کشتارگاه دام گلپایگان دارای تجهیزات پیشرفته و اتاق پیش سرد برای ذبح دام است و پس از ذبح دام، گوشت در اتاق پیش سرد برای از بین رفتن میکروب قبل از عرضه به بازار نگهداری می‌شود.

غفاری با اشاره به اینکه دامداران از جدا کردن و له کردن کنه روی بدن دام خودداری و هفته ای یک بار بدن دام و محل نگهداری دام را علیه تب کریمه کنگو سم پاشی کنند، تأکید کرد: قصابی ها شهرستان حتما گوشت را از کشتارگاه دام گلپایگان خریداری کنند و از ذبح دام خودداری خودداری کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان در هنگام خرید گوشت از مراکز عرضه از خرید گوشت بدون لیبل و ممهور به مهر دامپزشکی خودداری کنند، تأکید کرد: شماره گویای ۱۵۱۲ آماده پاسخگویی به هرگونه شکایت، تخلف و گزارشات شهروندان است.

غفاری با اشاره به عملکرد سال گذشته شبکه دامپزشکی گلپایگان، گفت: سال گذشته ۵۴ هزار رأس دام سنگین و ۱۳۸هزار در دام سبک علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون شدند.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان بیان کرد: در سال‌های اخیر بیماری لمپی اسکن (آبله گاوی) از سمت غرب وارد کشور شده است و به طبع شهرستان گلپایگان را نیز در فصل گرم سال در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ هزار و ۵۰۰ رأس دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکن واکسیناسیون شدند، بیان کرد: بیماری تب مالت از شایع‌ترین بیماری در شهرستان که از گذشته در سطح دامداری‌ها وجود داشته است و یکی از راه‌های پیشگیری کنترل بیماری در دام‌ها است.

غفاری با بیان اینکه سال گذشته ۷هزار و ۴۰۰ راس دام‌ سبک و سنگین دو نوع واکسن فول دوز قوی و ضعیف واکسینه شدند، افزود: برای پیشگیری از تب مالت گوسفندی سال گذشته بیش از ۲۰ هزار رأس گوسفند و بز با واکسن فول دوز رون واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۷۰ هزار رأس دام سبک و ۲هزار و ۲۰۰ رأس دام سنگین علیه بیماری شاربن واکسینه شند، بیان کرد: سال گذشته بالغ ۹۵ هزار رأس دام سبک بر علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به اینکه بیماری شاربن نوعی بیماری که در صورت عدم پیشگیری خسارت جبران ناپذری به دام‌ها وارد می‌کند، افزود: سال گذشته ۱۳ هزار رأس دام علیه بیماری شاربن واکسیناسیون شدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۹هزار رأس دام سنگین علیه بیماری زردی گاوی واکسینه شدند، افزود: سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه انواع بیماری‌ها واکسینه شدند.

غفاری بیان کرد: در راستای کنترل بیماری‌ها در دامداری‌های صنعتی و سنتی از ۳هزار و ۴۹۸ رأس دام آزمایشات خون گیری انجام شده است که از این تعداد ۴۱ رأس به بیماری مبتلا بودند.

وی افزود: سال گذشته برای کنترل بیماری سل از ۳هزار و ۲۲۶ گار آزمایشات خون گیری انجام شد که از این تعداد یک رأس دام مبتلا به بیماری بود.

غفاری بیان کرد: سال گذشته ۵ هزار و ۷۱ مورد بازرسی از اماکن عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی از سوی بازرسان اداره دامپزشکی گلپایگان انجام شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به اینکه از این تعداد بازرسی ها ۷۳۸ مورد تخلف غیر بهداشتی مشاهده شده است که برای ۹۴ مورد حکم قضایی صادر شده است، افزود: سال گذشته ۲ تن و ۹۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز و گوشت سفید از عرضه فرآورده‌های گوشتی جمع آوری و معدوم شده است. /


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار