تردد موتورسواران در پارک ها پاشنه آشیل آرامش شهروندان

قرار گرفتن در فضای ماشین زده شهرهای امروزی، نیاز شهروندان را برای گذران اوقات فراغت در فضاهای سبز و بوستان ها افزایش داده است؛ اما متاسفانه موتورسوارها با تردد نابه جا در پارک های شهر آرامش مردم را سلب کرده اند.

تردد موتورسواران در پارک ها پاشنه آشیل آرامش شهروندان

به گزارش خبرنگار ایمنا،با گسترش زندگی مدرن و رشد شهرنشینی، شهرها به کانون های تجمع زیستی و فعالیت های گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بشری تبدیل شده اند. قرار گرفتن در فضای ماشین زده شهرهای امروزی، نیاز شهروندان را برای گذران اوقات فراغت، افزایش داده است؛ از مهم ترین فضاهای گذران اوقات فراغت در شهر ها، فضاهای سبز و پارک ها هستند.

نتایج پژوهش ها، نشان می دهد که حضور در پارک ها و فضاهای سبز شهری به عنوان عاملی موثر در جهت افزایش شور و نشاط در زندگی و احساس سلامت جسمی و روانی افراد می تواند به عنوان کلید محرکی برای افزایش کارایی شغلی، تحصیلی و اجتماعی شهروندان باشد.

اصفهان دارای سه هزار و هفتصد هکتار ( ۳۷ میلیون متر مربع) فضای سبز شهری است که با داشتن سرانه فضای سبز ۲۴ متر مربع بالاترین رتبه را در سطح کلان شهرهای ایران دارد .

بوستانهای کنار و مشرف بر زاینده رود که به بوستانهای ساحلی نیز مشهور هستند از مهمترین فضاهای سبز اصفهان هستند. زیباترین و منحصر بفردترین فضای سبز اصفهان بوستان جنگلی ناژوان است که در غرب اصفهان و در کنار زاینده رود قرار دارد . اما متاسفانه موتورسوارها با تردد نابه جا در پارک های شهر آرامش مردم را سلب کرده اند .
در فصلول مختلف سال مردم اصفهان با تاریک شدن هوا، به پارک می روند تا خستگی های روزانه خود را روی آرامش چمن ها و فضای مطلوبش جا بگذارند.
اما آن چه آزاردهنده است تردد پرسروصدای موتورسوارهاست که با چرخ زدن در فضای پارک و ایجاد سروصدا آرامش را از خانوادها گرفته اند.

گاه مشاهده می شود چندجوان سوار بر یک موتور بدون هدف در محوطه پارک چرخ می خورند و با گاز دادن و بلندکردن صدای موتور، تحمل ماندن خانواده ها را در پارک می گیرند .

تردد نابه جای موتور سوارها در فضای پارک ها، در حالی اتفاق می افتد که گشت گاه گدار ماموران نیروی انتظامی در محوطه به چشم می خورد و رفت و آمد بیخود موتورسوارها را شاهد هستند.


این درحالی است که در سطح شهر، روزانه توقیف موتورهای بدون ایمنی اتفاق می افتد اما در پارکها موتورهای بدون ایمنی آزادانه چرخ می خورند تا آزار مردم را موجب شوند .

موانع ورود موتورسواران در پارک ها نصب شده اند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا گفت:تردد موتورسواران در پارک ها باعث سلب آرامش شهروندان، ایجاد ناامنی و آلودگی های زیست محیطی برای شهروندان می شود.

علیرضا صلواتی افزود: شهرداری اصفهان برای پیشگیری از ورود موتورسواران به محدوده پارک های شهر، نمونه ای از موانع را طراحی و نصب کرده است.

وی تصریح کرد: این موانع به گونه ای طراحی شده اند تا ورود به محدوده پارک برای عابران پیاده و معلولان به راحتی انجام شود و فقط موتورسیکلت ها قادر به عبور از این موانع نباشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: وقتی خانواده ها پارک را برای گذران تفریح خود انتخاب می کنند، این حق آنهاست که در محیط پارک خود و به خصوص فرزندان آنها امنیت داشته باشند.

برخورد پلیس دوچرخه سوار با موتورسواران در پارک های حاشیه زاینده رود

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان نیز در این باره به " ایمنا " گفت: این فرماندهی در ضلع جنوب و شمال رودخانه زاینده رود با بکارگیری پلیس دوچرخه سوار ضمن ایجاد فرهنگسازی با موتورسواران برخورد می کنند.

سرهنگ حسن یاردوستی اضافه کرد: پلیس دوچرخه سوار در ایام غیر تعطیل هفته ای ۲ شب "پنجشنبه ها و جمعه ها" و در ایام تعطیل همچون ایام تابستان، همه روزهای این ایام را در پارک های حاشیه زاینده رود اقدام به گشت زنی کرده و با موتورسوارانی که وارد پارک می شوند، برخورد می کنند.

وی ضمن تقدیر از اقدامات ارزنده شهرداری اصفهان در رابطه با نصب موانع در ورودی پارک های شهر، گفت: خوشبختانه با نصب این موانع و فرهنگسازی هایی که انجام شده است، تردد موتورسواران در پارک های شهر کاهش چشمگیری داشته است.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک خود موتورسواران به این باور برسند که ورود آنها به پارک های شهر - مکانی که خانواده ها به همراه فرزندانشان برای تفریح آمده اند، می تواند بسیار آزاردهنده و خطرناک باشد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار