کار ثبت احوال انتشار بدون کم و کاست اطلاعات است

فرماندار شهرستان لنجان گفت:طی سال های گذشته در اداره ثبت احوال شهرستان لنجان خدماتی همچون ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت واقعه وفات و صدور گواهی وفات، تعویض شناسنامه‌های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه، تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، جمع‌آوری و تهیه آمار انسانی و انتشار آن در دستور کار قرار گرفته که این اداره عملکرد قابل قبولی را در این سال ها به خود اختصاص داده است.

کار ثبت احوال انتشار بدون کم و کاست اطلاعات است

سید محسن سجاد در نشست کارگروه ثبت وقایع حیاتی شهرستان لنجان اظهار کرد: ثبت به موقع وقایع حیاتی در تصمیمات دولت نقش بسزایی دارد و به دلیل نقشی که این موضوع در مسائل اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و سیاسی دارد باید ظرافت لازم در این امر به کار گرفته شود .

وی افزود: ارائه اطلاعات و آمار صحیح و به‌روز وقایع حیاتی درباره برنامه‌ریزی‌های مدیریتی شهرستان لنجان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ثبت این وقایع به نوعی عامل رشد و شکوفایی در کشور محسوب می‌شود از این رو مسئولان شهرستانی باید تعامل با ادارات ثبت احوال را در چارچوب مناسب و هدفمند گسترش دهند .

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه در فرآیند ثبت وقایع حیاتی باید استانداردهای زمانی رعایت شود، تصریح کرد: نرخ ثبت وقایع حیاتی با توجه به برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده رشد یافته و باید گلوگاه‌های بروز تخلفات و بی‌توجهی برخی به عدم ابطال شناسنامه فرد فوت شده شناسایی و رفع شود.


وی با اشاره به اینکه ثبت به موقع وقایع حیاتی باید به یک فرهنگ‌ تبدیل شود، اضافه کرد: عموم مردم باید در کوتاه‌ترین زمان وقایع حیاتی خود را به ثبت برسانند همچنین ایجاد یک سیستم صحیح نظارتی نیز باید در دستور کار قرار گیرد .

سجاد با اشاره به اینکه اسناد سجلی مهم‌ترین سند هویتی یک فرد در هر جامعه به‌شمار می‌آید ادامه داد: اجرای دقیق و به‌موقع ثبت وقایع حیاتی می‌تواند در پردازش اطلاعات و آمار، مؤثر و مفید باشد بنابر این دهیاران، شوراهای اسلامی و خانه‌های بهداشت مستقر در روستاها باید اهتمام جدی در ثبت وقایع حیاتی داشته باشند، چراکه بسیاری از امکانات و طرح‌هایی که برای پیشرفت روستاها صورت می‌گیرد، بر اساس نرخ جمعیت است .

وی عنوان کرد: خوشبختانه در دهه اخیر پیشرفت هایی در این زمینه به چشم می‌خورد ولی برای رسیدن به جایگاه مطلوب، کارهای زیادی باید انجام شود از این رو شهرداری ‌ ها و دهیاری ‌ ها، دستگاه ‌ های نظارتی و عضو شورای اسلامی شهرهای ۹ گانه و روستاهای شهرستان لنجان دقت عمل بیشتری بر جریان ثبت وقایع حیاتی داشته باشند تا دچار چالش نشویم.


با اشاره به مراجعات افراد به ادارات ثبت احوال در سال های اخیر، اضافه کرد: می توان با عنوان "اطلاع ‌ رسانی و اشاعه فرهنگ" از طریق ثبت احوال اقدام و نظرات مراجعان در مورد موضوعاتی مانند: میزان موفق بودن تحول در نظام اداری، کارآمد کردن نظام اداری، کارآمدی نظام اداری با توجه به میزان رضایت ‌ مندی مردم، میزان موفقیت اطلاع رسانی مناسب به مراجعان و میزان استفاده از تجربیات سایر سازمان ها برای اطلاع رسانی بررسی شود .

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد: برگزاری کلاس های توجیهی، سمینارها و همایش ها برای مدیران، ‌کارشناسان و اجرای تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها می تواند در ارتقاء وضعیت فعلی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه کار ثبت احوال انتشار بدون کم و کاست اطلاعات است، بیان کرد: طی سال های گذشته در اداره ثبت احوال شهرستان لنجان خدماتی همچون ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت واقعه وفات و صدور گواهی وفات، تعویض شناسنامه‌های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه، تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، جمع‌آوری و تهیه آمار انسانی و انتشار آن در دستور کار قرار گرفته که این اداره عملکرد قابل قبولی را در این سال ها به خود اختصاص داده است.

سجاد اذعان کرد: در سال گذشته برای بیش از ۱۷هزار نفر از مردم شهرستان لنجان کارت ملی هوشمند صادر شده و در سه ماهه نخست سال جاری نیز تعداد ۳ هزار کارت ملی هوشمند برای شهروندان لنجانی صادر شده است.


وی در پایان با اشاره به پیشی گرفتن آمار ولادت از وفات در شهرستان لنجان در سال ۹۴ افزود: امیدواریم با تمهیدات و تسهیلات لازم آمار ازدواج در این شهرستان هم روبه رشد باشد.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به چالش بحران باروری پائین که به احتمال بسیار زیاد برای کشور ما هم اتفاق می‌افتد، افزود: تک فرزندی، بی فرزندی و سپس سالمندی جمعیت از چالش های مهم جمعیتی کشور است و مطالعات پژوهشگران مبنی بر خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی است لذا باید سیاست‌های لازم برای تعادل بخشی جمعیت تدوین و اعمال شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار