برگزاری نشست تخصصی سینما با حضور «بهمن فرمان آرا»

کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان، ۲۴ خرداد ماه، نشست تخصصی سینما را با حضور بهمن فرمان آرا برگزار می کند.

برگزاری نشست تخصصی سینما با حضور «بهمن فرمان آرا»

به گزارش ایمنا، کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان، در ادامۀ برگزاری سلسله نشست‌هایی تخصصی خود، به منظور بررسی موضوع سینما و عکاسی، نشستی را با حضور «بهمن فرمان آرا» در کتابخانۀ مرکزی شهرداری برگزار می کند.

بهمن فرمان‌آرا تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی است که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی USCC، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های سینمایی دنیا تحصیل کرده است. این هنرمند در دوران سربازی در مجله انگلیسی زبان تهران ژورنال نقد فیلم می‌نوشت و سپس در سال ۱۳۴۷ به استخدام تلویزیون ملی ایران در آمد و در این مدت به عنوان کارشناس در برنامه‌های سینمایی مثل «فانوس خیال» و «جهان سینما» شرکت کرد. پس از دو فیلم کوتاه «نوروز و خاویار» و «تهران کهنه و نو» وی در سال ۱۳۵۱ نخستین فیلم بلند خود به نام «خانۀ قمر خانم» بر اساس سریالی به همین نام ساخت و سپس در سال ۱۳۵۳ دومین فیلم بلند خود به نام «شازده احتجاب» را بر اساس داستانی از هوشنگ گلشیری ساخت که با استقبال منتقدین نیز روبرو شد و جایزه بهترین فیلم را در جشنوارۀ جهانی فیلم تهران از آن خود کرد.

فرمان آرا، درسال ۱۳۵۹ به کانادا مهاجرت کرد و مدیر عامل شرکت سیرکل ونکوور شد. این هنرمند در این سال‌ها فیلم‌های مهمی را پخش کرد و سپس به لس‌آنجلس آمریکا رفت و در تولید فیلم‌های فیلم‌سازان بزرگی همچون: باغ‌وحش شیشه‌ای (پل نیومن)، مادام سوزاتسکا (جان شلزینجر)، رادیو حرف (الیور استون)، سقوط امپراتوری آمریکا (دنیس آرکند)، آخرین وسوسه مسیح (مارتین اسکورسیزی)، خانم و آقای بریج (جیمز آیوری)، تردستان (استیون فریرز)، لیولو (ژان کلودلوزان) همکاری داشت.

این کارگردان سرانجام در پایان دهه ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و پس از دوره طولانی فیلم‌نامه‌نویسی که هیچ‌کدام ساخته نشد (ازجمله: «از عباس کیارستمی متنفرم») در سال ۱۳۷۸ فیلم‌سازی را دوباره شروع کرد و فیلم‌هایی نظیر «بوی کافور عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب»، «یک بوس کوچولو» که به سه‌گانه مرگ معروف شدند را ساخت و سپس در سال ۱۳۸۸ فیلم «خاک آشنا» را پس از دو سال اکران کرد. این هنرمند تاثیرگذار با ساخت بوی کافور، عطر یاس و خانه‌ای روی آب نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد و در کارنامۀ هنری وی ساخت فیلم های مستند و کارگردانی تئاتر هم دیده می شود.

علاقمندان برای شرکت در این نشست می توانند، ۲۴ خرداد ماه رأس ساعت ۱۵ به کتابخانه مرکزی اصفهان مراجعه کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار