تندیس های شهر نماد هویت و فرهنگ نصف جهان

یکی از اجزای مهم و با ارزش در شهر اصفهان که نگاه هر شهروندی را به خود جلب می کند ، نصب تندیس ها و سردیس ها هستند که به شهر هویت بخشیده و در صورت هماهنگی اجزای هر شهر با ارزش های فرهنگی، اجتماعی و روانی شهروندان، حس قوی از مکان ایجاد می کند.

تندیس های شهر نماد هویت و فرهنگ نصف جهان


به گزارش ا یمنا، تندیس ها و نمادهای نصب شده در میدان های اصلی یک شهر می تواند بیانگر بخشی از فرهنگ، نماد و یا ویژگی های آن باشد نکته ای که در سال های اخیر مورد توجه شهرها قرار گرفته و هریک تلاش می کند برای معرفی خود استفاده بهتری از این تندیس و نمادها کند .

این تندیس ها به تدریج می توانند هویت منطقه ای و بومی هر منطقه را شکل داده و به ویژه در حافظه شهروندان و زندگی روزمره آنان باقی بماند .
البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که باید اصول منظر شهری، تناسب ها و نسبت ها درباره آنها رعایت شده و مکان یابی های مناسبی هم در نصب آنها اعمال شود .

امروزه در دنیا، نصب انواع تندیس هایی که از شخصیت های تاریخی اثرگذار و بزرگان هر منطقه، طراحی و در میادین با چشم اندازهای مهم شهری نصب می شود، از آن رو که موجب شکل گیری نوعی هویت ملی و فرهنگی شده و حتی می تواند نوعی الگوپذیری مثبت درجامعه را رواج دهد، از اهمیت خاصی برخوردار است .

در واقع هنر شهری به طور عام و تندیس های موجود در شهر اصفهان به طور خاص، بخشی از عناصر هویت بخش فضاهای جمعی به شمار می رود که در ساماندهی، معنا بخشی و تلطیف منظر آن در حد خود تاثیر گذار است .
اما نکته مهم در استفاده از این عناصر، توجه به وحدت و انسجام تندیس های شهر اصفهان با محیط و نیازهای سیمای این شهر است، تا فضایی قابل فهم و هویت بخش را ایجاد نماید .
نکته دیگری که در به کارگیری نمادهای تاریخی و اجتماعی اثرگذار در اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد، مکان مناسب قرار گیری آنها است.


فضای شهری باید به گونه ای باشد که شهروندان به راحتی آن را درک کرده و بتوانند با شهر ارتباط برقرار ساخته و ریشه های تاریخی و فرهنگی خود را پیدا کنند .
به همین دلیل استفاده از عناصر تاریخی و فرهنگی در شهر اصفهان اهمیت بسیاری دارد و استقرار تندیس در مکان ها و فضاهای مناسب، می تواند به عنوان عنصری در زیبایی شهر یا در انتقال معنایی خاص برای شهروندان موفق باشد .

انتقال الگوهای غیر بومی یکی از آسیب های فرهنگی کشور

در همه ابعاد به منظور داشتن یک شهر زیبا، هنرمندانی در حوزه مجسمه سازی دست به طراحی آثاری می زنند تا این تندیس ها به زیبایی این مجموعه کمک کنند، این اتفاق در مبلمان شهری، زیبا سازی میادین، خیابان ها، دیوارها و دیگر فضاهای شهری به وجود می آید، به طوری که این آثار، علاوه بر وجهه زیباشناسی، به عنوان یک اثر هنری، نقش هویت سازی را برای هر منطقه بازی کرده و اثر گذشت زمان به یک خاطره در ذهن شهروندان، تبدیل شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره می گوید: در منشور بودجه و برنامه های حوزه فرهنگی اجتماعی تاکید شورای شهر بر معرفی مفاخر و مشاهیر هنر، ادب و علمی اصفهان در راس دغدغه ها بود .
رضا امینی تصریح می کند: نوع ارتباطی که بین مخاطب و این سردیس ها برقرار می شود می تواند تا حدود زیادی معرف شخصیت آن هنرمند و عارف باشد و روحیات و منویات آن شخصیت را به نسل بعدی معرفی کند البته در کنار این سردیس ها معرفی شخصیت به صورت مکتوب و معرفی آثار این مشاهیر می تواند تکمیل کننده این معرفی باشد .
وی ادامه می دهد: باید به هنر، رسالت و ایرانی بودن و هنرمند بودن نسل های گذشته خود افتخار کنیم زیرا در حال حاضر انتقال الگوهای غیر بومی در زمینه های مختلف یکی از آسیب های فرهنگی کشور شده است لذا لازم است جوانان را با گذشته و پیشینه تاریخی خود آشنا کنیم .

نصب ۴ نماد و سردیس در میدان استقلال

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: سال گذشته تعدادی از نمادها و تندیس ها در سطح شهر به عنوان نمادهای موقت و با هدف ایحاد تغییر در محیط های شهری نصب شد.

مهدی بقایی با بیان اینکه سال گذشته در آستانه نوروز ۹۶ تعدادی تندیس های شهر اصفهان جابه جا و ۱۵ نماد در نقاط مختلف شهر نصب شد، نمادهای نصب شده را شامل: نماد صنعت مبل در ورودی رهنان، نماد عروج، نماد مسافر، نماد انتظار در چهارراه عسکریه، نماد معلم در پارک ایثارگران، نماد قرآنی در منطقه ۲، نماد کوهنورد در صفه، نماد مطالعه در بلوار هشت بهشت و نماد تعاملی آپارات در باغ غدیر خواند.


وی با اعلام اینکه هفته آینده در میدان استقلال ۴ نماد و سردیس نصب می شود، ادامه می دهد: این نمادها و سردیس ها شامل سردیس شیخ بهایی، شهید کاظمی آشتیانی، نماد استقلال و هسته ای است.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان خاطر نشان می کند: نماد شهدای غواص تا یک ماه آینده در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان نصب می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ تعداد سردیس های شهر افزایش و ۱۰ خاطره شهری برای فضای نمادین شهر تعریف شده است، اضافه می کند: تندیس سلمان فارسی نیز آماده نصب است و به زودی در محل پل غدیر اصفهان نصب می شود.
کارشناسان معتقدند تناسب مناسبی میان زیبایی تندیس ها، طراحی آنها و انتخاب نوع تندیس با هویت اجتماعی و تاریخی شهر اصفهان وجود دارد.
در سالهای اخیر، خوشبختانه کلیه فعالیت های مربوط به ساخت تندیس یا طراحی فضای شهری که توسط شهرداری اصفهان، راه اندازی و مدیریت شده، به نظر می رسد بیشتر بر نگاه فرهنگی، هنری و یا تکیه بر بزرگان و ناموران کهن این مرز و بوم جامعه اسلامی بوده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار