درمان بیماران سرطانی مقدم بر عوارض مراحل درمان است

ابتلا به سرطان از ۱۰ میلیون مورد جدید در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ رسیده و پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر برسد.

درمان بیماران سرطانی مقدم بر عوارض مراحل درمان است

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، خیلی از بیماران سرطانی با تکیه بر عشق و ایمان به زندگی پشت این بیماری را به خاک زده و بر آن غلبه کرده‌اند.

کاهش وزن شدید و تغذیه‌ نامناسب جزو خطراتی است که بیماران سرطانی را تهدید می‌کند.

متأسفانه تومورها یا داروهای ضدسرطان اشتهای این بیماران را از بین می‌برد، آن‌ها را دچار حالت تهوع می‌کند و عوارض جانبی دیگری به بار می‌آورد که مانع از جذب مواد مغذی لازم بدن می‌شود.

بیماران سرطانی و اطرافیان آنها باید از نوع رژیم غذایی برای بیماران سرطانی مطلع باشند زیرا سیستم بدن این افراد با انجام هر دوره شیمی درمانی دچار تغییرات می‌شود .

باید باور داشت که تغذیه و رژیم غذایی مناسب می‌تواند می تواند به درمان سرطان کمک بسیاری داشته باشد.

توجه به برخی از نکات تغذیه ای برای بیماران سرطانی بسیار حائز اهمیت است، از این رو در رابطه با موضوع تغذیه مناسب مبتلایان به سرطان گفتگویی را با «دکتر مرضیه کافشانی- متخصص تغذیه» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

بیماران سرطانی هنگامی که روند مداوا را آغاز می کنند، چه عوارضی آنها را تهدید می کند؟

بیماران سرطانی پس از رادیوتراپی یا شیمی درمانی مشکلاتی را پیدا می کنند از جمله بی اشتهایی، تغییر ذائقه در خصوص طعم غذاها، مشکلات گوارشی مثل اسهال و یبوست، حالت تهوع، زخم ها و آفت های دهانی، کمبود مایعات و کاهش تعدادی از گلبول های سفید که در هر کدام از این موارد برخی نکات غذایی اگر رعایت شود، می تواند به بیماران کمک کند تا وضعیت جسمی خود را بهبود بخشند.

البته تاکید دارم که درمان بیماران سرطانی مقدم بر عوارض مراحل درمان است.

این افراد باید چه اقداماتی انجام دهند تا عوارض مراحل درمان آنها قابل تحمل تر باشد؟

در رابطه به بی اشتهایی در بیماران سرطانی توصیه می شود به جای مصرف ۳ وعده غذایی، هر ۲ ساعت حجم کمی از غذا را مصرف کنند.

با توجه به اینکه بوی غذا برای این افراد آزار دهنده است، غذا توسط فردی دیگر و در محیطی خارج از محلی که بیمار حضور دارد، تهیه شود.

با توجه به اینکه تعداد وعده های غذایی برای این افراد افزایش می یابد و این بیماران بی اشتها هستند، در وعده های غذایی، غذاهایی که بسیار مقوی و پرکالری هستند مصرف شود.

به این منظور باید پودر شیر خشک را به غذای آنها اضافه کرد و از معجون ها استفاده کنند مثل شیر، موز و مغزیجات که در مخلوط کن به صورت مایع درآمده باشد.

یا غذاهایی مثل حلیم گوشت که در حجم کم مقدار زیادی از مواد مغذی را به بدن بیماران سرطانی برسانیم.

باید دمای غذا مثل دمای اتاق باشد، اگر این بیماران غذای سرد مصرف کنند چون بوی آن گرفته شده، بی اشتهایی شان بهبود پیدا می کند.

مبتلایان به سرطان از نظر روانی هم که بر روی اشتها بسیار مهم است، باید با این بیماری کنار بیایند و بدانند اگر غذا نخورند وضعیت جسمی آنها بدتر می شود.

خوردن غذاهای مقوی چقدر می تواند به درمان بیماران سرطانی کمک کند؟

تغذیه بسیار کمک کننده است چون اغلب مشاهده می شود که این بیماران دچار کاهش وزن و بسیار لاغر می شوند.

با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن این افراد هم ضعیف می شود، در معرض ابتلا به بیماری های دیگر هم قرار می گیرند، بنابراین باید تحمل خود را نسبت به درمان بیشتر کنند تا روند درمان موفقیت آمیز باشد.

آیا هدف ما از غذا خوردن این بیماران فقط رساندن کاری به بدن آنها است؟

خیر، باید مواد غذایی که مصرف می شود حساب شده باشد، اهمیت کالری نسبت به سایر مواد مثل ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین اهمیت پایین تری داشته باشد. در کنار آن انرژی کافی بسیار مهم است.

پودر شیر خشک ترکیب بسیار غنی از نظر کلیه مواد مغذی است که توصیه می شود به غذا اضافه شود.

خورن مغزیجات برای بیماران سرطانی بسیار مفید فایده است، پوره سیب زمینی و تخم مرغ و حلیم ها برای این افراد بسیار خوب است.

یکی از عوارض استفاده از داروهای درمانی بیماران سرطانی، ایجاد حالت تهوع در بیماران است؛ برای رفع این حالت باید چه کرد؟

بیمارانی که برای درمان از شیمی درمانی استفاده می کنند، این حالت را تجربه کرده اند.

توصیه می شود وعده غذایی قبل از شیمی درمانی آنها، ۳ تا ۴ ساعت قبل از انجام شیمی درمانی باشد و غذایی سبک و ساده بخورند، مثل یک سیخ جوجه کباب یا ماکارونی در حجم کم.

بعد از شیمی درمانی، هنگام خوردن غذا به حالت نشسته یا نیمه نشسته باشند و به هیچ عنوان در حالت خوابیده غذا نخورند زیرا باعث تشدید حالت تهوع در آنها می شود.

غذاهای پرچرب و پرادویه مصرف نکنند، تا ۳ روز بعد از شیمی درمانی گوشت قرمز نخورند زیرا گوشت قرمز حالت تهوع را تشدید می کند و به جای آن از گوشت مرغ، بلدرچین یا بوقلمون استفاده کنند.

افت قند خون مهمترین عامل ایجاد حالت تهوع در بیماران سرطانی است، زیرا علاوه بر بی اشتها و اینکه نمی توانند غذا بخورند، حالت تهوع هم دارند به هیمن دلیل توصیه می شود حتماً پوره سیب زمینی و ذرت را در میان وعده ها استفاده کنند.

در حین خوردن غذا مایعات مصرف نکنند.

خوردن آبمیوه و کمپوت به بیماران سرطانی توصیه می شود و اگر در دهان احساس تلخی می کنند، قرص نعناع یا آب نبات ترش مصرف کنند تا حالت تهوع آنها بهبود پیدا می کند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار