اما و اگرهای اجرای مصوبه خالص فروشی بامیه و زولبیا در ماه رمضان

زولبیا و بامیه جزو کالاهایی است که هر ساله برای آن نرخ مصوب در نظر گرفته می‌شود، اما طی سال‌های متوالی قنادان میلی به اجرای قیمت مصوب این کالای شیرین ندارند.

اما و اگرهای اجرای مصوبه خالص فروشی بامیه و زولبیا در ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، یکی از شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان که جز جدایی‌ناپذیر این ماه مبارک تبدیل شده، زولبیا و بامیه است که تقریبا در همه نقاط کشور به وفور تولید، توزیع و مصرف می‌شود.
زولبیا و بامیه جزو کالاهایی است که هر ساله برای آن نرخ مصوب در نظر گرفته می‌شود، اما طی سال‌های متوالی قنادان میلی به اجرای قیمت مصوب این کالای شیرین ندارند.
همواره با وجود تمام مصوباتی که برای تعیین نرخ زولبیا و بامیه وجود دارد دیده می‌شود به طور عملی در بازار از این قیمت‌ها پیروی نشده و گرانفروشی بسیار اتفاق می‌افتد.
علاوه بر اینکه برخی از مصادیق کم‌فروشی نیز در برخی از واحدهای صنفی دیده می‌شود که نمونه آن فروختن جعبه با قیمت شیرینی است، اما گرانفروشی نیز یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که در ماه مبارک رمضان نیز بارها رسانه‌ای و گزارش شده است.
اما این روزها و با آغاز ماه مبارک رمضان امسال، بازار داغ زولبیا و بامیه بیش از سال‌های گذشته با رسانه‌ای شدن ابلاغیه خالص فروشی و کسر وزن جعبه در زمان فروش زولبیا و بامیه به اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی‌ها سراسر کشور داغ‌تر شده است.
تصویب پیشنهاد اداره کل تعزیرات تهران برای خالص فروشی کالاها
پس از 15 ماه پیگیری از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران، موضوع اجرای مصوبه خالص فروشی کالاها در جلسه کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی استان تهران در 25 اسفند سال گذشته تصویب شد و این مصوبه در روزهای آغازین امسال ابلاغ شد، اما اجرایی نمی‌شد.
در جلسه کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی استان تهران پیشنهاد اداره کل استان تهران درباره خالص فروشی کالا (کسر کردن وزن ظرف به ویژه در شیرینی و میوه) مطرح شد که با موافقت تمام اعضا تصویب شد.
با پیشنهاد رئیس اتاق اصناف ایران، مهم و ملی بودن این مسئله و به منظور جلوگیری از اجحاف حقوق مردم مقرر شد موضوع خالص فروشی در کمیسیون عالی نظارت نیز مطرح شود تا در صورت موافقت اعضای این کمیسیون، طرح مذکور به صورت کشوری اجرا شود.
بر همین اساس بحث خالص فروشی اقلام غذایی به ویژه در میوه فروشی‌ها و قنادی‌ها بیش از پیش جدی شد و در جلسه‌ای مشترک میان مسئولان اداره کل تعزیرات تهران و معاون اقتصادی استاندار تهران مقرر شد این مصوبه از ابتدای ماه مبارک رمضان اجرایی شود.
ممنوعیت احتساب وزن جعبه در قنادی‌ها
قنادی‌ها در حالی موظف به خالص فروشی شدند که برخی از فعالان این بازار با استفاده از جعبه‌های مقوایی ضخیم و سنگین وزن، گاهی یک کیک سه کیلوگرمی را با احتساب وزن جعبه، سه و نیم کیلوگرم محاسبه می‌کردند و با این روش، مقوا را هم با قیمت کیک به مشتری می‌فروختند.
با وجود اینکه همه اتحادیه‌ها موظف به اجرای مصوبه خالص فروشی هستند، اما اتحادیه قنادان تهران بدون توجه به این مصوبه نرخ جدید زولبیا و بامیه را در سوم خرداد امسال به قیمت هر کیلو 12 هزار تومان به همه قنادی‌ها ابلاغ کرد.
اما در ذیل این ابلاغیه به بحث خالص فروشی کاملا بی‌توجهی شده بود به نحوی که قنادی‌ها مجاز شدند برای فروش شیرینی در جعبه‌های با ظرفیت 500 گرمی از وزن جعبه حداکثر 70 گرمی، برای فروش شیرینی در جعبه‌های با ظرفیت 750 گرمی از وزن جعبه حداکثر 100 گرمی، برای جعبه‌های با ظرفیت یک کیلوگرمی از وزن جعبه حداکثر 125 گرمی، برای جعبه‌های با ظرفیت 2 کیلو گرمی از وزن جعبه حداکثر 210 گرمی و برای جعبه‌های با ظرفیت 3 کیلوگرمی از وزن جعبه 260 گرمی استفاده کنند در حالی که باید در زمان فروش شیرینی، وزن جعبه کسر و به نوعی خالص فروشی رعایت شود.
اما و اگرهای اجرای مصوبه خالص فروشی در ماه رمضان
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در واکنش به این بخشنامه اتحادیه قنادان تهران گفت: چون در این ابلاغیه به موضوع خالص فروشی کاملا بی‌توجهی شده بود در مذاکره با رئیس اتاق اصناف تهران ابلاغیه‌ای به این اتحادیه صادر شد مبنی بر اینکه قنادان باید زولبیا و بامیه درجه یک را به قیمت 12 هزار تومان و درجه دو را به قیمت 11 هزار و 500 تومان با کسر وزن جعبه به فروش برسانند.
محمدی اظهار داشت: شأن بازار اسلامی ایجاب می‌کند که خالص فروشی رعایت شود و تعزیرات حکومتی استان تهران با فروشندگانی که این موضوع را رعایت نکنند برخورد می‌کند و خالص فروشی فقط به میوه و شیرینی منحصر نیست و هر فروشنده‌ای برای فروش کالای خود باید وزن ظرف را کسر کند.
وی افزود: قرار دادن این کالاها و محصولات در جعبه، بخشی از خدمات این اصناف و وظیفه آنهاست و اینکه آنها را به نرخ شیرینی، میوه و ... محاسبه می‌کنند، اجحافی در حق مصرف‌کنندگان است.
انتقاد قنادی‌های اصفهان به نحوه قیمت‌گذاری زولبیا و بامیه
با این‌ اوصاف قنادی‌های اصفهان به نحوه قیمت‌گذاری زولبیا و بامیه انتقاد دارند و اختلاف بر سر محاسبه وزن کارتن در واحدهای صنفی با وجود گذشت نیمه ماه مبارک رمضان همچنان ادامه دارد.
رئیس اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان پیرامون خالص فروشی کالا، گفت: توافق اتحادیه گز و شیرینی با مسؤولان دولتی، عرضه هر کیلو زولبیا و بامیه 11 هزار تومان و به همراه جعبه بوده، اما این قیمت از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، هر کیلو خالص (بدون جعبه) 11 هزار تومان ابلاغ شده است.
حسن شریفی با بیان اینکه برای ماه مبارک رمضان امسال، این قیمت برای تهران، 12 هزار تومان خالص است، اظهار داشت: قیمت تمام‌ شده محصولات در کلان‌شهرها از جمله اصفهان و تهران، تفاوتی ندارد؛ اعلام قیمت خالص زولبیا و بامیه برای اصفهان نیز باید همانند تهران اجرایی می‌شد.
وی تأکید کرد: برخی واحدهای صنفی هنوز تکلیف خود را در محاسبه قیمت نمی‌دانند، اما اتحادیه از آنها خواسته حق را به مردم داده و نهایت همکاری را با آنها انجام دهند؛ چرا که این ناهماهنگی ارتباطی به شهروندان ندارد.
رئیس اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 200 واحد صنفی در اصفهان مشغول فعالیت هستند، افزود: در شهر اصفهان هیچ واحد صنفی غیرمجاز فعالیت نمی‌کند و اتحادیه، معاونت بازرسی صنعت، معدن و بازرسی اتاق اصناف نظارت ویژه‌ای بر این موضوع دارد.
خالص فروشی قنادی‌های اصفهان با احتساب جعبه بعد از ماه رمضان
بازرس اصلی اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان با اشاره به برگزاری کمیسیون نظارت استان برای تعیین نرخ زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان، گفت: طی برپایی جلسه مقرر شد که تمام قنادی‌های اصفهانی هر کیلو زولبیا و بامیه را با جعبه 11 هزار تومان عرضه کنند، اما در همان زمان قیمت در پایتخت خالص 12 هزار تومان تعیین شد.
سید حسن حجازی پیرامون اینکه طبق برگزاری جلسه کمیسیون نظارت بنا نبود خالص فروشی کنیم، اظهار داشت: در کمیسیون نرخ هر کیلو زولبیا و بامیه با جعبه برای اصفهان 11 هزار تومان تعیین شد، اما هنگام پایان جلسه در زیرنوشت برگه بخشنامه بر خالص فروشی بدون جعبه با همان قیمت تاییدی تاکید شده بود که رئیس اتحادیه از آن به هیچ‌وجه اطلاع نداشت.
وی ادامه داد: ابلاغ بخشنامه هر کیلو خالص (بدون جعبه) 11 هزار تومان به این منوال جز ضرر برای فروشندگان زولبیا و بامیه اصفهان سودی نداشت و رئیس اتحادیه هم بارها به کمیسیون نامه‌نگاری کردند، اما هیچ‌گونه نتیجه‌ای حاصل نشد.
بازرس اصلی اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان پیرامون اینکه در برگزاری جلسه کمیسیون نظارت، به گفته ما اصفهانی‌ها، اتحادیه را فیتیله‌پیچ کردند، افزود: با این ناهماهنگی‌ها از ابتدای ماه مبارک رمضان در تمام واحدهای صنفی عرضه زولبیا و بامیه برای خالص فروشی بین مردم و فروشندگان دوگانگی ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: ابلاغیه بخشنامه به این شکل توسط کمیسیون نظارت، سبب اعتراض تمام واحدهای صنفی اصفهان شده، اما اتحادیه از فروشندگان زولبیا و بامیه خواسته حق را به مردم داده و نهایت همکاری را با آنها انجام دهند؛ چرا که این ناهماهنگی ارتباطی به شهروندان ندارد.
حجازی بیان کرد: چنانچه در طی برگزاری جلسه، کمیسیون نظارت خالص فروشی با قیمت 11 هزار تومان را تعیین می‌کرد، قبول نمی‌کردیم، زیرا نرخ هر کیلو زولبیا و بامیه در تهران خالص 12 هزار تومان ابلاغ شده بود و ما هم همانند پایتخت اجرایی می‌کردیم.
وی پیرامون اینکه اکنون واحدهای صنفی اصفهان از چنین وضعیتی ناراحت و نگران هستند، زیرا فروش زولبیا و بامیه مختص ماه مبارک رمضان است، گفت: برای عدم زیان قنادی‌های اصفهان پس از ماه رمضان با احتساب جعبه خالص فروشی می‌کنیم.
بازرس اصلی اتحادیه گز و شیرینی استان اصفهان ادامه داد: قبل از 27 ماه مبارک رمضان با نامه‌نگاری به کمیسیون نظارت استان درخواست‌ها و اعتراض‌های واحدهای صنفی را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و اتخاذ تصمیمات لازم، نتایج اعلام خواهد شد.
براساس این گفت‌وگو‌ها در یک گزارش میدانی به‌‌سراغ مردم و فروشندگان زولبیا و بامیه در شهر اصفهان رفتیم.
لزوم نظارت مسئولان بر واحدهای تولیدی زولبیا و بامیه
یکی از شهروندان اصفهانی گفت: زولبیا و بامیه به عنوان پایه ثابت سفره تمام ایرانی‌ها در ماه مبارک رمضان است و با استقبال خانواده خودم از این نوع شیرینی هر چند روز باید آن را خریداری کنیم.
عباس. الف پیرامون خالص فروشی زولبیا و بامیه در شیرینی‌فروشی‌ها شهر اصفهان، اظهار داشت: از ابتدای ماه رمضان به دلیل استقبال خانواده این نوع شیرینی را بسیار خریداری کردیم، اما قنادی‌های اصفهان خالص فروشی را رعایت نمی‌کنند و مردم هر لحظه با آنها درگیر هستند.
وی با بیان اینکه خالص فروشی با جعبه یا بدون آن خیلی نباید مدنظر قنادی‌های باشد و مردم روزه‌دار را با زبان روزه ناراحت کنند، افزود: ما هیچگاه به دنبال ضرر برای کاسب هم نیستیم، اما برخی از مسائل در مورد تولید غیربهداشتی این نوع شیرینی‌ها در بین مردم نقل می‌شود که نگرانی‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند و انتظار داریم که مسئولان نظارت مناسبی بر تولید زولبیا و بامیه داشته باشند.
این شهروند اصفهانی بیان کرد: متاسفانه ما اطلاعی از چگونگی تولید زولبیا و بامیه نداریم و اعتمادمان به مسئولان است که بر این تولید و عرضه نظارت بهداشتی مستمری داشته باشند و با متخلفان برخورد کنند.
وی با تاکید بر اینکه سلامت و جان مردم باید بیش از هر مسئله‌ای برای مسئولان مدنظر باشد، گفت: متاسفانه برخی از زولبیاهایی که خریداری می‌کنیم اصلا کیفیت مناسب ندارند و در این روزها که بازار فروش این محصول داغ است، برخی افراد سودجو تولیدات بی‌کیفیتی را ارائه می‌کنند.
عباس.الف ادامه داد: البته برخی از قنادی‌های شناخته شده در شهر اصفهان انصافا بهداشت را خیلی رعایت می‌کنند، اما نظارت مسئولان بر واحدهای صنفی باید در ماه مبارک رمضان بیش از ماه‌های دیگر باشد.
رعایت بهداشت بر هر مسئله‌ای مقدم‌تر است
یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که خود را معلم ورزش یکی از مدرسه‌های شهر اصفهان معرفی کرد، گفت: اکنون بخشنامه خالص فروشی اجرا شود یا خیر خیلی مهم نیست در این شرایط رکود اقتصادی و گرانی‌ بی‌سروسامان تمام کالاهای اساسی مردم، با 500 تومان فروش بالا و پایین نه فردی ثروتمند و به فروشنده‌ای فقیر می‌شود باید جامعه با هم متحد باشند.
رعنا.د با اشاره به افزایش انواع بیماری‌ها و تاکید بر نظارت ویژه بهداشتی اتحادیه‌ها بر کارگاه‌های تولید زولبیا و بامیه، ادامه داد: در حال حاضر رعایت بهداشت بر هر مسئله‌ای مقدم‌تر است و این نوع شیرینی متخص ماه مبارک رمضان است به دلیل استقبال بسیاری از مردم باید مسئولان هر لحظه و ساعت بر تمام قنادی‌ها نظارت کامل داشته باشند.
وی با بیان اینکه بارها شاهد دیگری لفظی مردم و فروشندگان زولبیا و بامیه شهر در ماه رمضان بودیم، افزود: مسئولان قبل از اینکه مسئله‌ای را رسانه‌ای کنند باید ابتدا واحدهای زیرمجموعه خود را کاملا توجیه کرده تا بدون ایجاد تنش و سردرگمی در جامعه مسائل رفع شود.
این معلم ورزش تاکید کرد: چنانچه زولبیا و بامیه در اماکن بهداشتی پخت نشود می‌تواند منبع خیلی از بیماری‌های خطرناک شود و مردم باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند و شیرینی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.
وی افزود: مصرف کنندگان برای جلوگیری از امراض احتمالی به هنگام خرید زولبیا و بامیه به رنگ آن توجه کنند، چرا که هر چه زولبیا و بامیه تیره‌تر و سوخته‌تر باشد نشانه مرغوبیت آن نیست، بلکه بیانگر آن است که در روغن بیشتر جوشیده و حرارت بیشتری دیده، در نتیجه حاوی مواد سمی بسیاری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار