غرق‌شدگي، حادثه‌ ويژه فصل گرما/ مرگ در درياچه قایقرانی پرسه مي‌زند

فرماندار شهرستان لنجان گفت: از آنجایی که بسیاری از دوستداران شنا قاعده و روش درستی را از شنا را آموزش ندیده اند و تنها با تکیه بر اعتماد به نفس کاذب، خود را به جریان شتابان رودخانه می سپارند، متاسفانه در اکثر مواقع با غرق شدن در این رودخانه جان خود را از دست داده و تیتر خبری رسانه های مختلف می شوند

غرق‌شدگي، حادثه‌ ويژه فصل گرما/ مرگ در درياچه قایقرانی پرسه مي‌زند

سیدمحسن سجاد در نشست کارگروه جامعه ایمن شهرستان لنجان، اظهار کرد: خوشبختانه درسال های اخیر با تلاش پلیس راهور آموزش های مناسب و فرهنگ سازی ترافیکی در اقشار مختلف جامعه گسترش یافته که امیدواریم درآینده نزدیک بتوان دربین تمام افراد تعمیم داده شود .
وی افزود: باید توجه داشت که ایمنی و پیشگیری از وقوع حوادث از جمله مقولاتی است که نیاز به اندیشه، طراحی و برنامه‌ریزی دارد لذا تأمین، حفظ و ارتقاء ایمنی شهروندان رسالتی بزرگ و ارزشمند است که با عنایت و توجه خاص مدیران شهری، جلب مشارکت‌های بین بخشی و نخبگان محقق خواهد شد .

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه در سال ۹۵ تصادفات فوتی در این شهرستان با کاهش ۵۰ در صدی نسبت به سال گذاشته مواجه بوده است، تصریح کرد: در سال ۹۴ تصادفات فوتی درون شهری ۱۸ مورد گزارش شد که این رقم در سال ۹۵ به ۹ مورد کاهش یافت.

وی هدف از تشکیل کارگروه جامعه ایمن را پیشگیری و کنترل سوانح و حوادث و بهبود شرایط ایمنی محیطی در سطح شهرستان دانست و ادامه داد: سه عامل ترافیکی شامل انسان، وسیله نقلیه و راه‌ها در بروز حوادث و سوانح جاده‌ای تاثیرگذار هستند، بنابراین در این حوزه مسئولیت‌پذیری، رعایت و فرهنگ‌سازی قوانین راهنمایی و امری اجتناب ناپذیر است از این رو همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی در امر ایمنی راه‌ها برای کاهش آمار سوانح رانندگی به این مهم، کمک شایانی خواهد -کرد .

سجاد اضافه کرد: آموزش و آگاه سازی کودکان نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی یک امر مهم در ارتقای فرهنگ ترافیکی تلقی می شود از این رو می‌توان گفت نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سازی ترافیک موثر و غیرقابل انکار است .

وی با اشاره به اینکه صدمات جانی ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط موتور سواران بسیار فراوان است، عنوان کرد: استفاده از کلاه ایمنی، از جمله محافظت‌کننده‌های مهم در حوادث ترافیکی مربوط به موتورسواران محسوب می‌شود از این رو استفاده همگانی موتور سواران از کلاه ایمنی نیاز به فرهنگ سازی و افزایش فرهنگ ترافیک دارد که این مهم با تلاش پلیس راهور و کمک دستگاه‌های اجرایی، عموم مردم و افراد تاثیرگذار انجام شدنی است .
فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه شده توسط پلیس راهور شهرستان لنجان آمار تصادفات فوتی در این شهرستان بیشتر به راکبان موتور سیکلت اختصاص دارد، بیان کرد: باید توجه داشت که استفاده از کلاه ایمنی به سلامت و ایمن سازی راکبان موتور سیکلت و کاهش مرگ میرهای ناشی از تصادفات رانندگی کمک شایانی می‌کند؛ اما هنوز آنگونه که لازم است راکبان به این امر توجه نمی‌کنند و باید برای ارتقای ایمنی موتورسواران فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد .

وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت وسیله نقلیه ای تابع مقررات عمومی و ضوابط اختصاصی است گفت: با توجه به اینکه استفاده از کلاه ایمنی ۶۰ درصد از میزان صدمات در تصادفات را کاهش می دهد و با فرهنگ سازی استفاده از کلاه ایمنی در راکبان موتور سوار می توان میزان تلفات را کاهش داد.

سجاد با تاکید بر لزوم اجرای راهکارهای مقابله با این آسیب جدی در شهرستان و به ویژه در فصل تابستان گفت: ایمن سازی ساحل رودخانه و قایقرانی ذوب آهن از جمله راه های مواجهه با این آسیب می باشد که تلاش همه دستگاه های اجرایی مرتبط در شهرستان را می طلبد.

وی در با اشاره به گردشگر پذیر بودن شهرستان لنجان اذعان کرد: با توجه به جاذبه‌های طبیعی موجود در شهرستان لنجان و واقع شدن این شهرستان در بستر رودخانه زاینده رود و وجود دریاچه مصنوعی ذوب آهن در فصل تابستان این شهرستان اولین گزینه تفریح و گردش برای خانواده‌ها است.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به ورود افراد برای تفریح و آب تنی به روخانه زاینده رود، خاطرنشان کرد: از آنجایی که بسیاری از دوستداران شنا قاعده و روش درستی را از شنا را آموزش ندیده اند و تنها با تکیه بر اعتماد به نفس کاذب، خود را به جریان شتابان رودخانه می سپارند، متاسفانه در اکثر مواقع با غرق شدن در این رودخانه جان خود را از دست داده و تیتر خبری رسانه های مختلف می شوند .
وی تاکید کرد: متاسفانه افرادی که اقدام به شنا در مسیر رودخانه‌ها می‌کنند به این نکته توجه ندارند که پیش آمدن اینگونه حوادث تاثیرات روحی، روانی بسیار شدیدی را برای خانواده فرد غرق شده رقم می زند که با هیچ چیز قابل جبران نیست از این رو باید تلاش بیشتری برای آگاه سازی خانواده‌ها برای جلوگیری از این دست حوادث تلخ در دستور کار قرار گیرد .
وی تصریح کرد: فرهنگ سازی، ‌ ارائه شفاف آمار و تلفات ناشی از مسئله فوق موضوعی است که بیش از گذشته باید به آن پرداخته شود چراکه برخی افراد به رغم تمامی هشدارها و وجود تابلوهای راهنما در اثر بی توجهی خاطره گردش یک روز در طبیعت را به کار خود و خانواده شان تلخ کردند از این رو این مهم باید برای همگان زنگ خطری باشد تا با توجه به هشدارها از شنا کردن در مناطق ممنوعه که خطر غرق شدگی را به همراه دارد پیشگیری کنند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار