چهره مدعی سپاهان بعد از دو فصل ناکامی

تیم سپاهان پس از دو فصل ناکامی در کسب سهمیه آسیایی و قهرمانی، با بازگشت زلاتکو کرانچار مرد کاریزماتیک برای هواداران این تیم و تقویت تیمش با جذب بازیکنان قوی و حفظ بازیکنان تاثیرگذار خود را به یک مدعی جدی تبدیل کرده است.

چهره مدعی سپاهان بعد از دو فصل ناکامی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با پایان لیگ برتر فوتبال در 14 اردیبهشت‌ماه و مشخص شدن جایگاه تیم‌ها در جدول، سپاهان در دره پنجم قرار گرفت و فرصت کسب سهمیه آسایی را از دست داد.

سپاهان در دو فصل گذشته ناکامی در لیگ برتر و جام حذفی را تجربه کرده است، فصل پانزدهم با حسین فرکی شروع کرد که موفق شده بود فصل قبل به قهرمانی لیگ برتر برسد، اما نتایج ضعیف سبب شد در اواسط فصل، ایگور استیماچ جای فرکی را در نیمکت سپاهان بگیرد.

ایگور استیماچ هم نتوانست توفیقی با طلایی‌پوشان به دست آورد و فصل شانزدهم عبدالله ویسی به سپاهان آمد؛ تفکرات ویسی در سپاهان جواب نداد و نتوانست از پس مدعیان با تجربه لیگ بر بیاید و در 6 هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر از سرمربی‌گری سپاهان برکنار و زلاتکو کرانچار جایگزین وی شد.

مدیران باشگاه سپاهان در نظر داشتند در صورت کسب نتایج مورد نظر قرار‌داد این مربی کروات را برای فصل‌ بعدی نیز تمدید کنند و این سرمربی نیز از ابتدا مشخص بود که برای یک برنامه بلندمدت به اصفهان آمده است.

* خاطرات خوش «ما سپاهانیم و حالا حالاها قهرمانیم» با آمدن مرد کاریزماتیک تکرار شد

بازگشت کرانچار به اصفهان، یادآور خاطرات شیرین حضور حدود سه ساله وی در سپاهان شد؛ کرانچار که در فصل اول که هدایت زرد‌های اصفهان را بر عهده گرفت، توانست به قهرمانی لیگ برتر برسد و در فصل بعد هم با قهرمانی در جام حذفی کام هواداران سپاهان را شیرین کرده بود، تبدیل به یک چهره کاریزماتیک برای هواداران این تیم تبدیل شده بود.


کرانچار توانست در 6 هفته پایانی 4 پیروزی، یک شکست و یک تساوی کسب کند و با برآورده کردن انتظارات، باشگاه سپاهان قرار‌داد این سرمربی را برای دو فصل تمدید کرد و او نیز خیلی زود لیست مورد نظر خود برای فصل بعد را به باشگاه داد و باشگاه هم سریعاً برای جذب بازیکنان دست به کار شد.

سپاهان که نمی‌خواست هم‌چون دو فصل گذشته از قافله عقب بماند، با سیاست وارد بازار نقل و انتقالات شد و توانست با بیشتر گزینه‌های مورد نظر به توافق برسید؛ فعالیت سپاهان در نقل و انتقالات نشان داد این تیم سودای قهرمانی در سر دارد و می‌خواهد خاطرات بد دو فصل گذشته را از ذهن هواداران پاک کند.

* چرخابی: حرکت با سرعت رو به جلو سپاهان در نقل و انتقالات

حسین چرخابی کارشناس فوتبال و سرمربی سابق تیم سپاهان نوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص نقل و انتقالات اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اصول برای هر تیمی فصل نقل و انتقالات و خرید بازیکن برای فصل جدید است و تیم‌هایی موفق هستند که قبل از اتمام فصل به فکر نقل و انتقالات و تقویت تیم خود باشند؛ سپاهان هم در نقل و انتقالات به سرعت رو به جلو حرکت می‌کند.

وی در این خصوص ادامه داد: تیمی مثل سپاهان که همیشه حرفی برای گفتن در فوتبال ایران دارد باید تیم قدرتمندی را آماده کند و سپاهان در حال حاضر کاملاً تفکرات قهرمانی دارد و خود را برای قهرمانی آماده می‌کند و بازیکنان داخلی که تاکنون با آن‌ها قرار‌داد بسته است، از بهترین‌های فصل قبل لیگ برتر بودند.


پاشنه آشیل سپاهان در فصل قبل خطوط دفاع و حمله بود که در خط دفاع سپاهان عملکرد مناسبی نداشت و 34 گل را در لیگ برتر دریافت کرد که این بد‌ترین آمار سپاهان در دریافت گل در 5 فصل اخیر لیگ برتر بود؛ این در حالی است که با وجود دو دفاع خوب میانی اما نقطه ضعف اصلی سپاهان در دفاع کنار بود، جایی که جاده‌ای هموار برای تیم‌های مقابل برای به ثمر رساندن گل شده بود.

در خط حمله نیز، نبود یک مهاجم شش دانگ و تمام کننده، زرد‌های اصفهانی را آزار داد، به طوری که امر گلزنی به دوش هافبک‌های سپاهان مثل احسان حاج‌صفی و جلال‌الدین علی‌محمدی افتاده بود؛ اگر چه آمدن مسعود حسن‌زاده در نیم‌فصل توانست مرهمی برای سپاهان باشد، اما به صورت کلی ضعف در خط حمله حس می‌شد.

* تمام نقاط ضعف سپاهان با خریدهای جدید پوشش داده شده است

چرخابی با بیان این که خرید‌های سپاهان توانسته نقاط ضعف را پوشش دهد، افزود: سپاهان در فصل گذشته در خط حمله ضعف داشت؛ در خط دفاع و به خصوص در دفاع وسط نیز احساس ضعف می‌شد؛ در دفاع چپ هم‌زمانی که حاج‌صفی در این پست بازی نمی‌کرد ضعف به چشم می‌آمد و هم‌چنین در خط هافبک، به جز یک بازیکن، سپاهان بازیکن بازی‌ساز خوب در اختیار نداشت، اما با جذب بازیکنان جدید، حدوداً تمام نقاط ضعف پوشش داده شده است و سپاهان تقریباً در بیشتر پست‌ها دو بازیکن خوب دارد.


سپاهان در خط دفاعی با عزت‌الله پور‌قاز، حسن جعفری و سیاوش یزدانی به توافق رسید و به دنبال جذب سعید آقایی است، به این ترتیب باید منتظر زوج پور‌قاز و یزدانی در دفاع میانی بود، جعفری و آقایی نیز دفاع‌های راست و چپ سپاهان خواهند بود.

شاهین ثاقبی نیز هافبک هجومی ملوان بود که به جمع طلایی‌پوشان پیوست و با تمدید قرار‌داد جلال‌الدین علی‌محمدی، به نظر می‌رسد سپاهان در این پست نیز مشکلی نداشته باشد.

* خط حمله آتشین طوفان زرد با بازگشت مسعود حسن‌زاده

در خط حمله نیز با به خدمت گرفتن ساسان انصاری، مهاجم فصل گذشته فولاد خوزستان که موفق به ثمر رساندن 16 گل شده بود، تقویت شد و در خط حمله نیز باید منتظر زوج انصاری با مهرداد محمدی بود؛ البته مسعود حسن‌زاده نیز با رفع مصدومیتش به جمع سپاهانی‌ها باز‌می‌گردد.


چرخابی در ادامه بیان داشت: با توجه به نوع به خدمت گرفتن بازیکن از سوی کرانچار، افکار این مربی نشان می‌دهد که استراتژی بازی سپاهان در فصل بعد به این گونه خواهد بود که ابتدا به فکر بسته نگه داشتن دروازه خود هستند و سپس با ثمر رساندن گل به پیروزی برسند و پیروزی را در گل نخوردن می‌داند.

وی تصریح کرد: هر تیمی که می‌خواهد در لیگ برتر و جام حذفی مدعی قهرمانی باشد و به فکر کسب سهمیه آسیایی است، باید خیلی قوی حاضر شود؛ زمانی که بازیکنان جدید خوب به تیم اضافه می‌شود و بیشتر بازیکنان فصل قبل در تیم می‌مانند، تیم نیمکت قوی را در اختیار خواهد داشت و این اتفاق در سپاهان رخ داده است.

کرانچار عملکرد خوبی در استفاده از بازیکنان پایه نیز دارد و او در زمان قبلی حضورش در اصفهان بازیکنان خوبی مثل مهدی شریفی، علی کریمی، امین جهان‌عالیان و محمد‌حسین مرادمند را به فوتبال ایران معرفی کرد؛ حال نیز باید دید در این فصل چه بازیکنانی از پایه سپاهان به تیم اصلی می‌آیند و عملکردشان چگونه است.

حفظ بازیکنان اصلی و به خدمت گرفتن هدفمند بازیکن جدید و قوی در تیم سپاهان از همین ابتدا خط و نشانی محکم برای سایر مدعیان لیگ برتری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار