برای رونق دارالبطیخ، به افزونه‌هایی نیاز داریم

با توجه به این‌که نقاط تاریخی، اهمیت زیادی در حافظه تاریخی شهر و حفظ شهر خلاق دارند، مرکز خلاقیت بر روی فعال‌سازی مکان‌های تاریخی کمتر دیده‌شده تمرکز کرده که احیای صائبیه، مدرس ابن‌سینا و دارالبطیخ از این جمله است.

برای رونق دارالبطیخ، به افزونه‌هایی نیاز داریم

اصفهان امروز- محمدعلی ایزدخواستی: با توجه به این‌که نقاط تاریخی، اهمیت زیادی در حافظه تاریخی شهر و حفظ شهر خلاق دارند، مرکز خلاقیت بر روی فعال‌سازی مکان‌های تاریخی کمتر دیده‌شده تمرکز کرده که احیای صائبیه، مدرس ابن‌سینا و دارالبطیخ از این جمله است.

بازدید از مقبره دارالبطیخ، رایگان است و تنها روزهای زوج از ساعت 10 تا 13 در آن را باز می‌کنیم، چراکه مخاطب زیادی ندارد. زمان‌های فعالیت این مقبره تاریخی را در اعلامیه‌ای در ورودی آن اعلام کرده‌ایم و کارشناس‌هایی هم وظیفه توضیح درباره آن را در زمان‌های فعالیت آن دارند، ضمن این‌که بروشورها و تابلوهای دوزبانه هم به مراجعه‌کننده‌ها اطلاعات می‌دهد و کتاب «اصفهان دوره سلجوقی» را هم تجدید چاپ کرده‌ایم و در این مرکز ارائه می‌شود، اما این کارها کامل نیست، چراکه فضای کافی برای ارائه اطلاعات درباره این مقبره در دارالبطیخ نداریم.

دوره‌ای پیگیر افزایش رونق این مقبره بودیم، ولی به دلیل کوچک بودن فضای مقبره، به‌جز گردشگران ترک که ملکشاه سلجوقی را می‌شناسند، بسیاری از گردشگران، این مقبره را نپسندیدند، به‌ویژه آن‌هایی که معماری تخت فولاد را دیده بودند. گردشگری که به دارالبطیخ می‌آید، به دلیل دوری این مقبره از دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان، فاصله زیادی طی و زمان زیادی صرف می‌کند. ضمن این‌که اغلب گردشگران علاقه‌ای به تنها گردش کردن در شهر ندارند و به همین دلیل آن‌ها همراه با تور سفر می‌کنند و تورلیدرهای اندکی، آن‌ها را به دارالبطیخ می‌آورند.

برای افزایش رونق این مقبره به احیای نظامیه خواجه نیاز داریم. اینجا یکی از نظامیه‌های خواجه بوده است. برای این کار باید اطراف مقبره آزادسازی شود. یکی از قبرستان سلجوقی هم در این اطراف بوده است. یک مدرسه علمیه و مسجد با معماری صفوی هم امروزه در خیابان احمدآباد واقع‌شده که قبلاً بخشی از باغ بزرگ سلجوقی بوده است. مناره‌های خیابان کمال هم، بناهای سلجوقی دیگری هستند که در نزدیکی این مقبره واقع‌شده‌اند.

طرح ما این بود که اطراف دارالبطیخ، آزادسازی و با درخت‌کاری، آن باغ تاریخی احیا شود و دارالبطیخ در مرکز این باغ قرار بگیرد که به دلیل مشکلات مالی، این طرح اجرا نشد.

برای رونق دارالبطیخ، به افزونه‌های دیگری هم نیاز داریم، برای مثال پیشنهاد ایجاد مرکز سلجوقی پژوهی را داده بودیم و حتی برای ساخت این مرکز، نمونه‌های آجرکاری سلجوقی را هم طراحی کردیم تا اسناد و مدارک مربوط به این دوره تاریخی در آن ارائه شود و گردشگر پس از دیدن آن‌ها، برای بازدید دارالبطیخ ذهنیت پیدا کند. در شرایط فعلی، زنجیره اطلاعات گردشگر ناقص است، ضمن این‌که باوجودآنکه داستان خواجه جذابیت‌های زیادی دارد، اما به دلیل محدودیت اطلاعات برخی از راهنمایان درزمینهٔ تاریخ سلجوقی، به گردشگر خوب اطلاعات داده نمی‌شود. این در حالی است که می‌توان به خواجه نظام‫الملک به‌عنوان یکی از مجموعه وزرای ایرانی حکومت‌های غیرایرانی تاریخ کشور پرداخت، وزارت خواجه نصیر در دوره مغول هم نمونه دیگری از این نوع وزرا است.

امروزه گردشگاه‌های اصلی شهر بیشتر در بناهای مربوط به دوره صفوی هستند و دوره سلجوقی مغفول مانده است. علت رونق آثار گردشگری مربوط به دوره صفویه، زنده‌بودن این آثار و خوانش مداوم آن‌ها است.

مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار