صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است.

همزمان با 20خرداد روز جهانی صنایع دستی مسئول اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویین میاندشت از وضعیت حوزه صنایع دستی در شهرستان بویین میاندشت سخن گفت .

صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است.

همزمان با 20خرداد روز جهانی صنایع دستی مسئول اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویین میاندشت از وضعیت حوزه صنایع دستی در شهرستان بویین میاندشت سخن گفت .
فرهادی در ابتدای صحبت هایش ضمن تبریک روز صنایع دستی و میلاد امام حسن مجتبی (ع) ابراز داشت : صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است.در گذشته صنایع دستی به عنوان پدیده ای تمام عیار در هر عهد حضور فعال داشته است.
فرهادی با اشاره به زندگی ماشینی مردم در عصر حاضر گفت :در ایامی که ماشین بوجود نیامده بود و حتی در دورانی که حضور آن به گستردگی امروز نبود این صنعت بود که تمامی استعداد و آفرینش های سازندگی بشر بود به همین دلیل است که امروز با نگاه به صنایع دستی هرقوم و قبیله ای می توان دریافت آن قوم در چه مرحله ای از فرهنگ وصنعتگری بوده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بویین میاندشت صنایع دستی استان اصفهان را نماینده هنر اصیل ایرانی در جهان دانست و تاکید کرد خوشبختانه در شهرستان بویین میاندشت صنایع دستی میناکاری ،چرم دوزی سنتی،طراحی روی چرم،بافت های سنتی،بافته های داری(گلیم ،جاجیم و فرش)سفالگری و .... فعال است .

جواد فرهادی در ادامه صحبت هایش به توصیف وضعیت صنایع دستی در شهرستان بویین میاندشت پرداخت و گفت :امروز علاوه بر صنایع دستی فعال شهرستان که با همت جمعی از صنعتگران و هنرمندان شهر و روستا در حال انجام فعالیت است ، خوشبختانه با همت جمعی دیگر از هنردوستان در حال احیای صنایع دستی فراموش شده در این شهرستان زیبا هستیم.
فرهادی ضمن اشاره به فعالیت های انجام شده توسط اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت در حوزه صنایع دستی نیز مانند دیگر حوزه های میراث و گردشگری تدابیر خوبی اندیشیده شده که در آینده ای نزدیک عملی خواهد شد.
این مسئول شهرستانی احیا و آموزش صنایع دستی فراموش شده همچون احیای فرش باقی با نقش ارمنی بافت یا احیای گلیم ،جاجیم و آموزش به کار آموزان و هنرمندان مشتاق در حوزه صنایع دستی را به عنوان اقدامات اداره میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی بر شمرد .
فرهادی در بخش دیگری از صحبت هایش ابراز داشت با توجه به تازه تاسیس بودن و سن کم اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویین میاندشت اما اقدامات خوبی همچون آموزش رایگان 50نفر از همشهریان در رشته گلیم و چرم دوزی و صدور گواهی آموزش برای آنها ، پرداخت 15فقره تسهیلات به مبلغ 50میلیون ریال با بازپرداخت 3ساله و سود4% در راستای حمایت از صنایع دستی و توسعه مشاغل خانگی ،صدور 70فقره پروانه تولید اشتغال و 5فقره پروانه تولید کارگاهی و ایجاد 5مورد نمایشگاه صنایع دستی و هماهنگی در جهت ثبت انجمن صنایع دستی انجام گرفته است . و انشالله ایجاد خانه صنایع دستی در شهرستان و ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه محصولات صنایع دستی شهرستان و برگزاری کلاسهای آموزشی جهت هنرجویان از برنامه های دیگر ماست .
فرهادی در ادامه با اشاره به حمایت های دولت از حوزه صنایع دستی گفت خوشبختانه در احیا و آموزش صنایع دستی فراموش شده ، ایجاد فروشگاه صنایع دستی در مرکز استان و شهرستان و حتی خارج از استان دولت به این صنعت گران کمک کرده و آن ها را با اقدامات حمایتی به ایجاد کارگاه صنایع دستی تشویق و ترقیب می کند.
جواد فرهادی در بخش پایانی صحبت هایش بااشاره به ارتباط بین حوزه های صنایع دستی،میراث فرهنگی و گردشگری گفت با توجه به اینکه این سه حوزه مکمل یکدیگر هستند می توان با هماهنگی توریست ها را برای بازدید آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری به شهرستان آورد و صنایع دستی شهرستان را به آنها معرفی نمود.
با این کار هم میراث فرهنگی و گردشگری رشد خواهد نمود و هم صنایع دستی شهرستان معرفی خواهد شد و تاثیر مثبتی در توسعه آن خواهد داشت . که این مهم در حال انجام است .

فرهادی در پایان این گفتگو گفت از تمامی هنر جویان و هنرمندان در شهرستان که دستی در صنایع دستی و هنر صنایع دستی دارند دعوت می کنم با حضور و مشارکت خود باعث دلگرمی و توسعه صنایع دستی و احیای دوباره آن در شهرستان شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار