بویین میاندشت منطقه‌ای بکر برای طبیعت‌گردی و سرمایه‌گذاری

بویین میاندشت منطقه‌ای بکر برای طبیعت‌گردی و سرمایه‌گذاری

سمیه مسرور: در دانشنامه ویکی‌پدیا نوشته بویین و میاندشت متشکل از محله‌های بویین و میاندشت و همچنین ششجوان، از شمال به خوانسار، از جنوب به فریدونشهر، از شرق به داران و از غرب به الیگودرز منتهی می‌شود. هسته اولیه شهر از دو مکان جغرافیای بویین و میاندشت تشکیل‌شده است که بنیادگذاران هر دو، از گرجی‌های زمان شاه‌عباس اول هستند که توسط خود او از گرجستان به ایران تبعید شدند و به دستور او عده‌ای از جنگاوران آن‌ها جهت حفظ منطقه فریدن و همچنین پایتخت (اصفهان) از حملات بیگانگان در فریدن ساکن شدند.

طبیعت بکر

طبیعت بکر بویین میاندشت و روستاهای اطراف آن، این منطقه را مستعد برای طبیعت‌گردی کرده است. موضوعی که مغفول مانده و کمتر کسی از آن اطلاع دارد، بطوریکه حتی طبیعت دوستان و آژانس‌های گردشگری، برنامه‌های خاصی برای طبیعت‌گردی در این منطقه ندارند. این پتانسیل بالقوه اما ازنظر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بویین میاندشت دور نمانده و به گفته مسئول این نمایندگی، برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر طبیعت این منطقه، برنامه‌ریزی‌شده است. جواد فرهادی دراین‌باره به اصفهان امروز می‌گوید: طبیعت‌گردی در بویین میاندشت فعال است و جذابیت طبیعت این منطقه سبب شده تا به‌عنوان آلپ ایران لقب بگیرد. وی ادامه می‌دهد: ازنظر کوهستان، دشت، دشت لاله‌های واژگون و جاذبه‌های دیگر طبیعت‌گردی، بویین میاندشت بسیار غنی است و می‌تواند تمام خواسته‌های گردشگران طبیعت را برآورده سازد.

سرزمین پنج قوم

یکی از خصوصیات ویژه بویین میاندشت، حضور و زندگی پنج قوم در کنار هم در این منطقه است. ویژگی که خیلی‌ها مدعی آن هستند ولی همچون بویین میاندشت نمی توان به اصالت آن اطمینان داشت. فرهادی با تائید این مطلب تأکید می‌کند: خیلی‌ها مدعی به سرزمین اقوام هستند، ولی ما ثابت می‌کنیم که سرزمین پنج قوم هستیم و اقوام لر، ترک، گرج، پارس و ارامنه در کنار هم در اینجا زندگی می‌کنند. یکی دیگر از پتانسیل‌های بویین میاندشت، این است که تنها روستای ارمنی‌نشین کشور در اینجا قرار دارد. اهالی روستای زرنه همگی ارمنی هستند و از روستاهای قدیمی محسوب می‌شود که جمعیت میان‌سال و مسن آن ثابت می‌کند، از قدمت بالایی برخوردار است. البته ما تلاش کرده‌ایم با برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی، گردشگری و با ایجاد اشتغال، جوانان ارمنی را نیز به زادگاه خود بازگردانیم.افوس منطقه پارس نشین و بویین منطقه گرج نشین است.

فراهم‌سازی زیرساخت‌ها

بویین میاندشت مستعد سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است چراکه پتانسیل بالایی در این زمینه دارد؛ اما به‌واسطه ناشناخته بودن، از این استعداد بالقوه بهره‌ای برده نمی‌شود و سرمایه‌گذاران فعال بخش گردشگری از وجود آن کمتر اطلاعی دارند. مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بویین میاندشت خاطرنشان می‌کند: با تعاملی که با فرمانداری و شهرداری بویین میاندشت داشته‌ایم، قول مساعدت و همکاری برای جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری داده‌اند و شهرداری اعلام کرده، امکانات اولیه همچون زمین را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد تا برای ساخت هتل، مهمان‌پذیر و بوم گردی اقدام کنند.

جذب سرمایه‌گذار

متأسفانه بویین میاندشت از داشتن ساده‌ترین زیرساخت‌های گردشگری همچون هتل و مهمان‌پذیر بی‌بهره است و تنها یک اقامتگاه بوم گردی به نام خانه جواهری دارد که توانسته از ابتدای سال تاکنون به بیش از 70 گردشگر خارجی و پنج هزار و هشت‌صد نفر گردشگر داخلی خدمات ارائه دهد. این ارقام ثابت می‌کند که این منطقه مستعد جذب گردشگر بوده و تنها نیازمند سرمایه‌گذاری است. به گفته فرهادی این آمار مربوط به گردشگرانی است که در بویین میاندشت اقامت کرده اند ، چراکه آمار در خصوص گردشگرانی که از این منطقه بازدید کرده اند به بیش از 20هزار نفر می رسد.

صنایع‌دستی

فرهادی با اشاره به‌روز صنایع‌دستی اضافه می‌کند: بویین میاندشت ازنظر صنایع‌دستی نیز جایگاه مناسبی دارد. به گفته او، صنایع‌دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است و درگذشته صنایع‌دستی به‌عنوان پدیده‌ای تمام‌عیار در هر عهد حضور فعال داشته است. مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بویین میاندشت، صنایع‌دستی استان اصفهان را نماینده هنر اصیل ایرانی در جهان اعلام می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه در شهرستان بویین میاندشت صنایع‌دستی میناکاری، چرم‌دوزی سنتی، طراحی روی چرم، بافت‌های سنتی، بافته‌های داری (گلیم، جاجیم و فرش) سفالگری و ... فعال است. فرهادی ادامه می‌دهد: امروز علاوه بر صنایع‌دستی فعال شهرستان که باهمت جمعی از صنعتگران و هنرمندان شهر و روستا در حال انجام فعالیت است، خوشبختانه باهمت جمعی دیگر از هنردوستان در حال احیای صنایع‌دستی فراموش‌شده در این شهرستان زیبا هستیم. وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان می‌کند: در حوزه صنایع‌دستی نیز مانند دیگر حوزه‌های میراث و گردشگری تدابیر خوبی اندیشیده شده که در آینده‌ای نزدیک عملی خواهد شد. این مسئول شهرستانی احیا و آموزش صنایع‌دستی فراموش‌شده همچون احیای فرش باقی با نقش ارمنی بافت یا احیای گلیم، جاجیم و آموزش به کار آموزان و هنرمندان مشتاق در حوزه صنایع‌دستی را به‌عنوان اقدامات اداره میراث فرهنگی در حوزه صنایع‌دستی برمی‌شمارد.

فرهادی یادآور می‌شود: با توجه به تازه تأسیس بودن و سن کم اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین میاندشت، اما اقدامات خوبی همچون آموزش رایگان 50 نفر از همشهریان در رشته گلیم و چرم‌دوزی و صدور گواهی آموزش برای آن‌ها، پرداخت 15 فقره تسهیلات به مبلغ 50 میلیون ریال با بازپرداخت 3 ساله و سود 4% در راستای حمایت از صنایع‌دستی و توسعه مشاغل خانگی، صدور 70 فقره پروانه تولید اشتغال و 5 فقره پروانه تولید کارگاهی و ایجاد 5 مورد نمایشگاه صنایع‌دستی و هماهنگی در جهت ثبت انجمن صنایع‌دستی انجام‌گرفته است. از سوی دیگر ایجاد خانه صنایع‌دستی در شهرستان، ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه محصولات صنایع‌دستی شهرستان و برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت هنرجویان از برنامه‌های دیگر ماست.

وی در ادامه با اشاره به حمایت‌های دولت از حوزه صنایع‌دستی اضافه می‌کند: خوشبختانه در احیا و آموزش صنایع‌دستی فراموش‌شده، ایجاد فروشگاه صنایع‌دستی در مرکز استان و شهرستان و حتی خارج از استان دولت به این صنعت گران کمک کرده و آن‌ها را با اقدامات حمایتی به ایجاد کارگاه صنایع‌دستی تشویق و ترغیب می‌کند.

فرهادی با اشاره به ارتباط بین حوزه‌های صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: با توجه به اینکه این سه حوزه مکمل یکدیگر هستند می‌توان با هماهنگی این نهاد و آژانس‌های گردشگری، توریست‌ها را برای بازدید آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری به شهرستان بویین میاندشت آورد و صنایع‌دستی شهرستان را به آن‌ها معرفی کرد. با این کار هم شاهد رشد میراث فرهنگی و گردشگری خواهیم بود و هم صنایع‌دستی شهرستان به گردشگران معرفی خواهد شد که انجام این کار سبب کسب درآمد از صنعت گردشگری و رسیدن به توسعه پایدار خواهد شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بویین میاندشت ضمن دعوت از تمامی هنر جویان و هنرمندان در این شهرستان که دستی در صنایع‌دستی و هنر صنایع‌دستی دارند برای حضور و مشارکت در توسعه صنایع‌دستی و احیای دوباره می‌گوید: در حال حاضر هنر ساخت عروسک‌های قدیمی در این شهرستان از بین رفته است و ما در تلاش هستیم تا با دریافت نشان جغرافیایی برای این عروسک‌ها و ثبت ملی آن، به بازآفرینی این هنر کمک کرده و آن را احیا کنیم. این عروسک‌ها با دو جنسیت خانم به نام " گوگونه " و مرد به نام "آقای صلیب " از پارچه و چوب درست می‌شدند که امیدواریم با توجه به اینکه هیچ تصویری از آن‌ها باقی نماینده، به کمک اهالی قدیمی بخصوص در روستای زرنه آن‌ها را بازسازی و هنر عروسک‌سازی بویین میاندشت را احیا کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار