ورزش دوران نوجوانی، تضمین کننده حداکثر تراکم استخوانی در سنین پیری

استخوان ها از مهم ترین ساختارهای بدن مهره داران و از جمله انسان ها هستند. آنها سازه و داربست اصلی بدن بوده، از بافت های دیگر حفاظت می کنند، محل اتصال عضلات وحسوب می شوند و محل ذخیره کلسیم بدن هستند

ورزش دوران نوجوانی، تضمین کننده حداکثر تراکم استخوانی در سنین پیری


کارشناس تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: پوکی استخوان یکی از مهم ترین بیماری هایی است که عملکرد این بافت مهم را بر هم می زند.

مرضیه سلمانی بیان داشت: در کودکی و جوانی استخوان ها محکم هستند و در سن بیست سالگی استخوان ها در حداکثر تراکم خود قرار دارند. اما بعد از آن شدت تراکم به تدریج کاهش می یابد و در سنین بالای 60-50 سال این کاهش تراکم شدید می شود.

وی افزود: بنابراین بسیار مهم است که نوجوانان به خصوص دختران نوجوان سعی کنند تا حداکثر تراکم استخوان را در این دوره سنی برای بدن خود فراهم کنند. همچنین افرادی که در نوجوانی استخوان های خود را محکم تر می کنند در سنین پیری کمتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند .

این کارشناس تربیت بدنی مهم ترین عواملی که موجب به دست آوردن استخوان با تراکم بالا می شود را شامل تغذیه مناسب، ورزش مداوم و دوری از سیگار و الکل دانست و افزود: انجام منظم فعالیت های ورزشی جدا از منافع زیادی که برای دیگر دستگاه های بدن دارد، خصوصا در مورد استخوان موجب استحکام و قدرت گرفتن آن خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: همانند مصرف کافی کلسیم و ویتامین دی و دیگر اصول یک تغذیه مناسب، انجام ورزش های ایستاده می تواند تاثیر به سزایی در افزایش تراکم استخوان داشته باشد .

وی خاطرنشان کرد: ورزش های ایستاده موجب می شوند تا نیروی وزن بدن، استخوان های ستون مهره، لگن و اندام های تحتانی را تحت استرس قرار دهد. این در حالی است که استرس های وارده به استخوان از مهم ترین عوامل قوی شدن آن هستند.

این کارشناس تربیت بدنی بیان کرد: استخوان در قسمت هایی که به آن نیرو و کشش بیشتری وارد می شود قویتر می شود و اگر نیرو یا کششی به آن وارد نشود، به تدریج تراکم خود را از دست می دهد.

وی افزود: بنابراین افرادی که به علت بیماری مزمن مدت زیادی در بستر استراحت می کنند و یا کسانی که در فضا مدت زیادی در حالت بی وزنی قرار می گیرند، دچار پوکی استخوان می شوند .

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که ورزش هایی مانند شنا که در آنها نیروی وزنی زیادی به استخوان ها وارد نمی شود، تاثیر زیادی در افزایش تراکم آن نخواهند داشت .

این کارشناس تربیت بدنی یادآور شد: ورزش های راه پیمایی و دویدن، تنیس، بسکتبال، کوه نوردی، فوتبال و وزنه برداری جزو ورزش های ایستاده و وزنی محسوب شده و تراکم استخوان را افزایش می دهند.

وی افزود: برای داشتن استخوان های محکم، انجام ورزش های ایستاده به صورت هر روز و روزی حداقل نیم ساعت ضروری است که این مدت باید در نوجوانان و بچه ها بیشتر باشد.

وی در پایان گفت: عدم فعالیت بدنی در دوران کودکی و نوجوانی موجب می شود استخوان ها به اندازه کافی قوی نشوند و این استخوان های نه چندان قوی، مسلما در سنین بالا زودتر دچار پوکی می شوند.






ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار