فاینانس ۱۳ میلیارد دلاری کره جنوبی در چند پالایشگاه

وزیر اقتصاد تا یک ماه آینده برای برگزاری جشن فاینانس ١٣ میلیارد دلاری کره‌جنوبی به پروژه‌های ایرانی به سئول می‌رود تا صرف پروژه های یک پالایشگاه بورسی و هشت پالایشگاه جدید شود.

فاینانس ۱۳ میلیارد دلاری کره جنوبی در چند پالایشگاه


به گزارش خبرگزاری ایمنا یک منبع موثق به شرق، گفت: وزیر اقتصاد تا یک ماه آینده برای برگزاری جشن فاینانس ١٣ میلیارددلاری کره‌جنوبی به پروژه‌های ایرانی به سئول می‌رود.

وی درباره آخرین وضعیت اعطای این فاینانس بزرگ، گفت: از ١٠٤ موردی که دو کشور باید درباره این خط اعتباری تفاهم می‌کردند، در ١٠٢ مورد به توافق رسیدند و دو مورد باقی‌مانده هم که کاملا جزئی است به‌زودی نهایی خواهد شد. کره‌ای‌ها می‌خواهند خبر رسمی اعطای فاینانس ١٣ میلیارددلاری را در مراسمی رسمی در سئول اعلام کنند.

هشت میلیارد دلار از این فاینانس را KExim Bank کره‌جنوبی و پنج میلیارد دلار دیگر را KSure Bank کره‌جنوبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران پرداخت خواهند کرد. البته این فاینانس با موافقت کره‌جنوبی به ایران اختصاص یافته است.

یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار به پالایشگاه اصفهان

یک‌میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار از فاینانس کره‌ای‌ها به بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان اختصاص خواهد یافت. سه میلیارد دلار دیگر هم به ساخت پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف اختصاص خواهد یافت. بخشی از فاینانس هم قرار است در پروژه استحصال اتان فاز ١٢ پارس جنوبی مصرف شود. این پروژه را شرکت پترو پالایش کنگان اجرا می‌کند.

ساخت یک بیمارستان مجهز نیز از دیگر پروژه‌های قطعی‌شده برای فاینانس کره‌ای‌هاست. برخی دیگر از پروژه‌ها نیز برای استفاده از این فاینانس نهایی شده است. این ١٣ میلیارد دلار، اولین پول بزرگ خارجی است که پس از لغو تحریم‌های ایران قرار است وارد ایران شود و بخش مهمی از آن به صنعت نفت تعلق گیرد.

پیش از این تنها ٣٢٠ میلیون به‌صورت LC مدت‌دار شش‌ماهه به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس اختصاص داده شده بود که قرار بود به‌صورت یوزانس تا ٦٤٠ میلیون دلار در یک‌سال افزایش یابد. همه کارهای این فاینانس انجام شده و همه منتظر اعلام رسمی آن هستند.

٣ میلیارد دلار برای ساخت ۸ پالایشگاه‌ سیراف

با تزریق سه میلیارد دلار فاینانس کره‌ای، ساخت هشت پالایشگاه سیراف آغاز می‌شود. پالایشگاه‌هایی که زمین آنها تسطیح و به پیمانکاران خصوصی واگذار شده، طراحی‌هایش انجام شده، لیسانس‌هایش خریداری شده و حتی مجریانش مشخص شده‌اند. قرار است شرکت‌های هیوندای و دایلم کره‌جنوبی همراه با شرکت چیودا، این هشت پالایشگاه را به‌صورت کنسرسیومی بسازند.

در این کنسرسیوم هیوندای ٣٤ درصد سهم دارد و دایلم و چیودا هرکدام ٣٣ درصد سهم گرفته‌اند. کارفرمای خارجی‌ها، هشت کنسرسیوم ایرانی هستند که پیش از این پروژه‌ها را آغاز کرده بودند. شرکت فراگیر پالایشی سیراف که سهام آن در اختیار کنسرسیوم‌های ایرانی است، راهبری ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی را برعهده گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود با تزریق پول کره‌ای‌ها، از مهرماه، ساخت پالایشگاه‌های سیراف آغاز شود. از قرار معلوم، سیرافی‌ها مذاکرات نهایی گرفتن پول را با بانک‌های عامل کره‌ای آغاز کرده‌اند و با ارائه چند سند از جمله سند استانداردهای زیست محیطی، مذاکرات نهایی شده و اولین پول اواخر تابستان به حساب ایران واریز می‌شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار