آیا اهدای خون برای زنان خطرناک است؟

روز ٢٤ خرداد هرسال (١٤ ژوئن) بنام روز جهاني اهداي خون (روز جهاني تقدير از اهداكنندگان خون) انتخاب‌شده است در اين روز از همت والا و فعاليت انسان دوستانه تمام كساني كه درزمینهٔ اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند قدرداني می‌شود.

آیا اهدای خون برای زنان  خطرناک است؟

اصفهان امروز: روز ٢٤ خرداد هرسال (١٤ ژوئن) بنام روز جهاني اهداي خون (روز جهاني تقدير از اهداكنندگان خون) انتخاب‌شده است در اين روز از همت والا و فعاليت انسان دوستانه تمام كساني كه درزمینهٔ اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند قدرداني می‌شود لذا بنا داريم تا علاوه بر ارج نهادن به اين عمل خداپسندانه به سؤال‌های رايج مردم نيز پاسخگو باشيم. بدین منظور گفتگویی با دکتر محسن شریفی متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و مدرس دانشگاه ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

*آيا اهداء خون مكرر می‌تواند عاملي براي ايجاد کم‌خونی در زنان باشد؟

خانم‌ها در سنين باروري و به دلیل دوران قاعدگي ماهانه مستعد کم‌خونی فقر آهن بوده و بايد قبل از اهداء خون از عدم فقر آهن اطمينان حاصل كنند. در آقایان فقر آهن امري غیرمعمول و غيرطبيعي بوده و در صورت وجود نيازمند بررسي گوارشي هستند، لذا با اطمينان بيشتري می‌توانند خون اهداء کنند، ولي درمجموع درصورتی‌که فرد سالانه بيشتر از سه بار اقدام به اهداي خون کند مستعد آنمي و کم‌خونی خواهد بود.

* آيا تفاوتي بين فصد خون و حجامت در افرادي كه مايل به خون دادن هستند وجود دارد؟

ازنظر پزشكي خون و عناصر خوني در هر آن و لحظه‌ای در گردش بوده و ايستايي ندارند لذا بحث حجامت به شرطی كه با وسايل یک‌بارمصرف و به شكل کاملاً بهداشتي در مراكز داراي مجوز انجام شود بلامانع و ارزش مساوي فصد خون دارد ولي برتري نسبت به فصد خون به روش معمول ندارد و درصورتی‌که قرار باشد براي درمان بيماري يا علامتي مفيد باشد اصل خون دادن مفيد است نه روش اهداء خون. مضافاً بر اينكه بايد گفت حجامت در دين اسلام توصیه‌شده است ولي ترويج حجامت براي افراد سالم منافي فرهنگ اهداي خون است. ضمناً فتواهاي زيادي از مراجع مبني بر ارجحيت اهداء خون بر حجامت وجود دارد.

*فوايد اهداي خون چيست؟

اهداي خون اهداي زندگي به فرد همنوع نيازمند در شرايط اضطراري و ويژه است جدا از آنكه براي فرد دهنده نيز از فوايد بسياري برخوردار است . یافته‌ها حاكي از آن است كه اهداي خون خطر حملات قلبي و مغزي را كاهش می‌دهد و بررسی‌ها نشان داده است شانس بروز سرطان نيز به‌طور چشمگيري كاهش می‌یابد. آهن‌بر ميزان غلظت و ويسكوزيتي و چسبندگي خون تأثیر گذاشته و فرايند اكسايش كلسترول را تسريع می‌کند و اين امر حركت خون و گلبول‌های قرمز را در رگ با مشكل مواجهه می‌نماید. محققان دريافتند افراد بين سنين ٤٣-٦١ سال كه هر ٦ ماه اهداي خون می‌کردند از سابقه سكته قلبي و مغزي كمتري برخوردار بودند در افرادي كه به دلیل غلظت خون، آهن بيشتري در بدن انباشته می‌شود شانس بروز سرطان‌ها بيشتر است چراکه تصور می‌شود آسيب رادیکال‌های آزاد را در بدن افزايش می‌دهد از دیگر عوارض جانبي مفيد اهداء خون اين است كه می‌تواند ميزان زيادي كالري را بسوزاند، پس از اهداي خون بدن تمام حجم خون را طي ٤٨ ساعت و تمام سلول‌های قرمز خون را طي چهار تا هشت هفته جايگزين مي‌كند. محققان دریافته‌اند كه پس از هر بار اهداء خون ٦٥٠ كالري در بدن در زمان بازسازي سوزانده می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار