ساده ‌زیستی حضرت علی (ع) الگوی مسئولان باشد

امام جمعه زاینده رود گفت: اگر مسئولان از سیره و رفتار امیرالمومنین علی (ع) الگو بگیرند جامعه طعم شیرین عدالت را خواهد چشید و بیشتر در دل مردم جای خواهند گرفت ضمن اینکه پایه های نظام اسلامی مستحکمترخواهد شد.

ساده ‌زیستی حضرت علی (ع) الگوی مسئولان باشد

حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه زاینده رود اظهار کرد: در روز قدر و شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب عَلَیْه‌السَّلام قرار داریم، برای بهرمندی بهتر از تقوای الهی خوشه چین فرمایشات بی بدیل و کارگشای آن بزرگوار شویم چراکه این مهم برای همه ما کارگشا خواهد بود.

وی افزود: در پی گزارش حضور عثمان بن حنیف انصاری به عنوان فرماندار بصره در میهمانی یکی از ثروتمندان بصره، حضرت امیر نامه ای برای عثمان بن حنیف انصاری به این مضمون نوشت ای پسر حنیف به من گزارش رسیده که مردی که از متمکنان ‌اهل ‌بصره‌ تو را به خوان میهمانیش دعوت کرده است و تو به سرعت ‌به سوی ‌آن شتافته‌ای در آن مهمانی ظرف‌های بزرگ غذا با خوراکی‌های رنگارنگ، یکی ‌پس از دیگری برای تو آماده شده بود گمان نمی‌کردم دعوت جمعیتی ‌که نیازمندشان محروم و ثروتمندشان بهرمند باشند را بپذیری.

امام جمعه زاینده رود تصریح کرد: به آنچه ‌بر آن دندان نهادی بنگر ببین آیا حلال است ‌یا حرام، پس آنچه حلال بودنش برای تو مشتبه است بیرون بینداز و آنچه را به پاکی‌اش یقین آن داری تناول کن ، آگاه باش هر پِیرو و مأمومی، امام و پیشوائی دارد که باید به او اقتدا کند.

وی ادامه داد: بدان امام شما از دنیایش به دو جامه کهنه ‌و از غذایش به دو قرص نان اکتفا کرده است و آگاه باشید شما توانائی آن را ندارید که چنین باشید، اما با ورع و تلاش و عفت و پاکی دامنی و پیمودن راه صحیح مرا ‌یاری دهید بخدا سوگند من از دنیای شما طلا و نقره‌ای نیندوختم و از غنائم ‌و ثروت‌های آن مالی ذخیره نکردم و برای این لباس کهنه بدلی مهیا نساختم.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: من نفس سرکش را با تقوا تمرین می‌دهم و رام می‌سازم، تا در آن روز بزرگ و خوفناک با ایمنی وارد صحنه قیامت ‌شود و در آنجا که همه می‌لغزند او ثابت قدم بماند فکر نکن من قادر بتحصیل لذت های دنیا نیستم، بخدا سوگند اگر بخواه می‌توانم از عسل مصفا و مغز این گندم، و بافته‌های این ابریشم برای خود خوراک و لباس تهیه کنم.

وی عنوان کرد: اما هیهات که هوا و هوس بر من چیره شود و حرص و طمع مرا به طعام‌های لذیذ وادار کند و در حالی‌که ممکن است در سرزمین‌حجاز یا یمامه‌ کسی باشد که حتی امید بدست آوردن یک قرص نان نداشته باشد و نه هرگز شکمی سیر خورده باشد.

صفرزاده تهرانی بیان کرد: آگاه باشید درختان بیابانی چوبشان محکم‌تر است اما درختان سرسبز که همواره در کنار آب قرار دارند پوستشان نازکتر و کم دوامترند و درختانی که در بیابان روئیده و جز با آب باران سیراب نمی‌گردند، آتششان‌شعله ورتر و پر دوامتر است و امروز از هر روز دیگر ما و مسئولان در عمل به محتوای این نامه نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که نظام جمهوری اسلامی، عدالت مورد نظر خود را منطبق با آموزه های علی علیه السلام تعریف کرده است، انتظار می رود شعار عدالتگرایی و برابری افراد در برابر قانون با سیره امیرالمومنین سنجیده شود .

امام جمعه زاینده رود اذعان کرد: این تذکر حضرت علی(ع) ناظر به این نکته بود که صاحبان ثروت و موقعیت، با نزدیک شدن به مقامات دولتی و مهمانی دادن و دوستی با آنان، عمدتاً به فکر ایجاد کانال هایی برای بهره مندی های خاص هستند و مسئولان باید حواس شان به این امر باشد .

وی تصریح کرد: هر کس رشحه‌ای از آنچه در امیرالمؤمنین (ع) بود، در وجود خود داشته باشد، می‌تواند بر دنیایی از سرکشی ها و تمایلات درون و بیرون خود فائق آید .

صفرزاده تهرانی ادامه داد: سبک زندگی امام علی(ع) همان سبک زندگی قرآنی و اسلامی است که باید شناخت و بر اساس آن زندگی کرد؛ زیرا آن حضرت(ع) در سایه تربیت پیامبر(ص) و قرآن بود و یکی از تبیین‌کنندگان و مفسران علمی و عملی قرآن بشمار می‌رود .

وی اضافه کرد: از نظر پیامبر(ص) هر کسی که شیعه امام علی(ع) شد و پا در جای پای ایشان گذاشت رستگار خواهد شد و وارد بهشت می‌شود. بنابراین، لازم است تا هر مسلمانی سبک زندگی امام را بشناسد و براساس آن رفتار نماید .

امام جمعه زاینده رود عنوان کرد: سیره، روش زندگی و منش حضرت علی(ع) الگویی کامل برای همه انسان‌های آزاده جهان و به ویژه مسلمانان است و همه ما باید با الگوگیری از این شخصیت بزرگ دنیای اسلام همواره در مسیر عدالت گام برداریم چراکه اگر مسئولان از سیره و رفتار امیرالمومنین علی (ع) الگو بگیرند جامعه طعم شیرین عدالت را خواهد چشید و بیشتر در دل مردم جای خواهند گرفت ضمن اینکه پایه های نظام اسلامی مستحکمترخواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری حداکثری مردم از شب‌های قدر، بیان کرد: قرآن صراحتاً به شب‌های قدر اشاره دارد و به عبارتی یک شب عبادت در شب‌های قدر بیش از ۸۰ سال عبادت فضیلت دارد بنابراین بندگان باید توجه ویژه‌ای به این شب‌های پرفضیلت داشته باشند .

صفرزاده تهرانی خاطرنشان کرد: خداوند متعال شب‌های قدر را مبهم قرار داده تا بندگان در همه شب‌های قدر در عبادت تلاش کنند تا در برابر نیایش و عبادت پروردگار اجر معنوی بیشتری برای آخرت خود ذخیره کنند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار