سقف ایوان کاخ چهل‌ستون اصفهان از داغ رطوبت پاک‌سازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز عملیات پاک‌سازی و مرمت سقف ایوان کاخ چهل‌ستون خبر داد و گفت: محدودیتی از نظر منابع برای انجام این عملیات نداریم و فقط زمان مرمت برای ما مهم است.

سقف ایوان کاخ چهل‌ستون اصفهان از داغ رطوبت پاک‌سازی می‌شود

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: بعد از پایان عملیات مرمت پیشانی ایوان کاخ چهل‌ستون، عملیات پاک‌سازی و مرمت سقف ایوان ستون‌دار کاخ به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه چوبی بناهای تاریخی کشور آغاز شده است.
وی با بیان اینکه این مرمت شامل پاک‌سازی گرد و غبار، لکه‌ها و داغ رطوبت ناشی از نفوذ نزولات جوی در چهل سال گذشته است، گفت: از سایر اقدامات این طرح می‌توان به رفع کمبودهای جزئی و تعمیر قطعات ریزش یافته چوبی سقف اشاره کرد که با هنر منحصربه‌فرد معرق چوب تزئین یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: تثبیت تزئینات رنگی ایوان، رفع نواقص سازه‌ای و تطابق تزئینات پیشانی ایوان کاخ و سقف ایوان از دیگر اقدامات مرمتی ایوان بزرگ مجموعه جهانی چهل‌ستون است.
وی با اشاره به اختصاص اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون ریالی برای مرحله نخست این مرمت گفت: در کاخ چهل‌ستون ملاحظات فنی و حرفه‌ای وجود دارد که مرمت آن به مدت 2 سال توسط مرمتگران با تجربه و پیمانکاران جوان به انجام می‌رسد و ما محدودیتی از نظر منابع مالی برای این مرمت نداریم و فقط زمان اتمام مرمت برای ما مهم است.
به گزارش تسنیم؛ ایوان ستون‌دار ضلع غربی مجموعه جهانی کاخ چهل‌ستون با مساحتی در حدود 800 مترمربع از الحاقات کاخ و متعلق به دوران شاه‌عباس دوم صفوی است که از بزرگ‌ترین سازه چوبی بناهای تاریخی کشور به شمار می‌رود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار