بهسازي خيابان استاد رضا عباسي ادامه دارد

خداوند زيبا است و زيبايي ها را دوست دارد و داشتن شهري زيبا و با نشاط و آباد حق لاينفک و جدانشدني شهروندان است، در دوره مديريت جديد شهري و با تاسيس سازمان زيباسازي تغييرات چشمگير و شگرفي در حوزه سيما و منظر شهري کاشان روي داده است که به گفته شهروندان و مسافران المان ها و نقاشي هاي ديواري و بسياري از تغييرات محيطي توانسته است در ايجاد روحيه نشاط و شادابي آنان تاثير شگرفي داشته باشد با همين ديدگاه گفت و گويي با بهروز گرانمايه، مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري کاشان داشتيم که در ادامه مي خوانيد:

بهسازي خيابان استاد رضا عباسي ادامه دارد

*وظيفه سازمان زيبا سازي چيست؟

-رسالت اصلي سازمان زيبا سازي اجراي پروژه های سیما و منظر شهری مانند مبلمان شهری، گرافیک محیطی، نقاشی دیواری، آثار حجمی، تزئینات و نورپردازی شهری، حجم و نمای ساختمان های شهر، تابلوها و علائم راهنمای شهری در چارچوب هويت هاي بومي، اسلامي، فرهنگي و تاريخي کاشان است و همچنين مرمت،حفظ و نگهداری از عناصر و فضاهای ارزشمند و تاریخی بر عهده اين سازمان است.

زیباسازی و بهسازی فضاهای شهری در جهت بالا بردن نشاط و شادابی و بهداشت روانی شهروندان در راستای ایجاد شهري سالم و همچنین افزایش بهره وری و بالا بردن بهره وری تأسیسات و تجهیزات عمومی شهر و ایجاد زمینه های استفاده مطلوب و بهینه از تأسیسات مذکور نظیر پارک ها، میادین، باغ های عمومی بمنظور افزایش رفاه عمومی از ديگر وظايف اين سازمان محسوب مي شود.

مدیریت کمیته نما، بررسی نمای ساختمان های در حال ساخت وصدور مجوز آنها و همچنین تشکیل جلسات کمیته نامگذاری و نصب تابلو های معابر و اماکن عمومی از فعالیت های ویژه سازمان زیباسازی است.

*هدف از بهسازي خيابان استاد رضا عباسي چه بود و در حال حاضر در چه مرحله اي قرار دارد؟

-عمليات بهسازي خيابان استاد رضا عباسي از سال گذشته شروع شد و فاز يک و دو آن به صورت کامل به اتمام رسیده که این بيش از 30 درصد کل پروژه می باشد و همچنين زیر سازی جهت بدنه سازي اين خيابان از دروازه دولت تا ميدان سنگ صورت گرفته و باز سازی ، مرمت و نور پردازی نماي حمام تاريخي هم به پایان رسیده است .

هم اکنون رایزنی های جهت رفع عوارض تاسیساتی وملکی در ادامه مسیر در حال پیگیری است که در اولین فرصت ادامه عملیات آغاز خواهد شد.

*پروژه زيباسازي ميدان کمال الملک در چه مرحله اي قرار دارد؟

- ميدان کمال الملک يکي از ميادين مرکزي شهر کاشان محسوب مي شود و به لحاظ موقعيت جغرافيايي که در مسير گردشگری خيابان علوي و مدرسه آقا بزرگ و بازار کاشان واقع شده يکي از پر رفت و آمد ترين منطقه هاي توريستي کاشان است بنابراين مرمت و بدنه سازي اين ميدان در دستور کار قرار گرفت.

طراحي کوشک کمال الملک الهام گرفته از باغ هاي ايراني مانند باغ فين است و تصميم بر آن شد که اين ميدان به صورت باغ موزه احداث و کوشک در ميانه ميدان احداث شود.

احداث کوشک با ظرافت و با دقت در دستور کار قرار دارد و همه تزئينات داخلي مانند گچ کاري و سنگ کاري هاي لازم در کارخانه انجام و سپس در ميدان مونتاژ و نصب مي شود.

قرار داد اوليه کوشک با اعتباري بالغ بر 400 ميليون تومان منعقد شد و در حال حاضر نماي بيروني ساختمان از 80 درصد پيشرفت فيريکي برخوردار است و پيش بيني مي شود تا نيمه اول سال به پايان برسد و سپس بدنه سازي ميدان و بهسازي ميدان آغاز مي شود.

*نماي ظاهري برخي از منازل مسکوني خيابان اميرکبير متفاوت از ساير بناهاي شهري است، آيا اين بناها با هويت اصيل و بومي شهر کاشان مغايرت ندارد؟

- براي شهري چون کاشان که داراي هويت تاريخي فرهنگي بوده و معماري آن قدمت چندين هزار ساله دارد الهام گيري از فرهنگ غرب در معماري از جايگاه مناسبي برخوردار نيست. کاشان داراي اصالت و پيشينه است و يکي از وظايف مدیریت شهری و سازمان زيباسازي اين است که نازيبايي ها را کنار زده تا فرهنگ غني باززنده سازي شود.

طرح تفصيلي شهر کاشان 30مربوط به سال پيش است و بناهاي اين محور زماني احداث شد که قانون و ضابطه دقيقي وجود نداشت است و مالکين با آزادي عمل زیاد و عدم توجه کافی حوزه نظارتی نیز بر نحوه ساخت وساز این مشکلات را به وجود آورده که بنا شاید به صورت مجزا دارای زیبایي باشد اما در تناسب با یک دیگر به شدت ناهمگون و نامتناسب هستند. در حال حاضر با تشکيل کميته نما و ضوابط و مقرراتي که وجود دارد وهمچنين نظارت نظام مهندسي و شهرسازي بر ساخت و سازها از ساخت اين بناها جلوگيري به عمل مي آيد.

*وظايف کميته نما چيست و اعضاي اين کميته چگونه مشخص مي شوند؟

-اين کارگروه هر هفته و به صورت منظم جهت بررسی پرونده های ارسالی تشکیل می شود. معاونت شهرسازي، نماینده سازمان نظام مهندسي و دانشگاه ، مشاورین و مدیر عامل سازمان زیباسازی نقشه های که جهت در خواست پروانه اقدام نموده اند را بررسی و بعد از اصلاحات لازمه برای صدور مجوز پروانه به شهرسازی ابلاغ می کنند.

*نامگذاري معابر بر چه اساسي انجام مي شود؟

-کميته اي به نام نامگذاري معابر در سازمان زيبا سازي شکل گرفته که اعضاي آن متشکل از کارشناسان ادبیات فارسی، جامع شناس، تاريخ، مذهبی، دانشگاهي، نماینده اداره پست و نماینده بنیاد شهید هستند و نامگذاري معابر شهري در اين جلسه پس از بررسی تائید و به کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر ارجاع مي شود و پس از تصويب نامگذاري معبر جهت نصب پلاک به واحد اجرای تحویل می شود.

بيش از 90درصد مصوبات معابر اجرايي و نصب شده و بقيه هم در مراحل اداري قرار دارد نام های استفاده شده در این کمیته ترکیبی از اسامی شهدا ،ائمه و معصومین ،مشاهیر تاریخی و فرهنگی و دیگر نام های است و نامگذاري معابر جديدشهري بر مبناي هويت تاريخي فرهنگي ومذهبی (با اولویت اسامی شهدا)انجام مي شود.

نرم افزاري بانام«ساجنما» وجود دارد که شهروندان مي توانند با ورود به اين سامانه وبدون حضوربه شهرداري درخواست هاي خود را مبني بر تعويض تابلو، اسامي پيشنهادي براي معابر را به ثبت برسانند.

*ديوار گالري خيايان امير کبير با چه هدفي ايجاد شد؟

-با انجام عمليات عمراني در محوراميرکبيرو تعريض معبر ديوارگذاري در اين خيابان انجام شد که فرصتی برای ارائه آثار هنرمندان کاشانی فراهم گردید.این اتفاق چهره بدنه های سرد و بی روح شهر را به یک اثر هیجان انگیز هنری تبديل نموده است و اثر بلند مدت آن در بینش هنری شهروند دیده خواهد شد.

آثار هنرمندان در زمینه های نقاشی، عکاسی، تایپوگرافی و همچنین در زمینه های اجتماعی و تاریخی و هویتی بر روی این دیواره به نمایش در خواهد آمد. نحوه زندگي مردم کاشان قديم و جديد به صورت تصويري روي اين ديوار اکران خواهد شود تا علاوه بر زيبايي بصري مشاغل و زندگي مردم در دوران قديم و جديد در ديد همگان قرار گيرد.

*آيا درايجاد نقاشي هاي ديواري، کاشي شکسته ها و ساير امور زييا سازي از نيروهاي بومي استفاده مي کنيد؟

- زيباسازي و ايجاد تغيير در نماي بصري شهر از سال گذشته با برپايي سمپوزيوم سرديس ها سرداران دفاع مقدس آغاز شد که فرصتی جهت شناسایي ظرفیت های بومی و غیر بومی بود. پس از آن نقاشي هاي ديواري بزرگ، کاشي شکسته، المان هاي دائم و موقت و فعاليت هاي ديگر سازمان با تاسي از فرهنگ و هویت کاشان صورت گرفته است که در این راستا سازمان همواره از هنرمندان کاشانی و غیرکاشانی جهت همکاری دعوت نموده تا در ارائه ایده و اجراء به سازمان کمک کنند.

* پروژه کاشي شکسته هاي پايه هاي زيرين پل بقیه الله چه زماني به پايان مي رسد؟

- پل مصلي واقع شدن در محور و ورودی کاشان و مجاورت بامصلاي بقيه الله اعظم(عج) دارای اهمیت ویژه می باشد و می بایست به نحوی ویژه در بدنه سازی و بهسازی بدنه و ستون های آن کار می شود که برای اولین بار کاشی شکسته و نقاشی با عنوان بقیه الله برای این پروژه طراحی شد و تا يکماه آينده نيز اين پروژه به پايان مي رسد.

*در زمان تبليغات کانديداهاي شوراي اسلامي شهر و رياست جمهوري ابتکارجالبي داشتيد و تدابير ويژه اي بکار برديد لطفا در مورد آن توضيح دهيد؟

-در زمان تبليغات انتخابات امسال حدود 15هزار متر مربع بنر با هزينه اي بالغ بر 200 ميليون تومان روی ديوارهاي شهر کاشان به صورت قاب نصب شد تا علاوه بر ايجاد فرصت يکسان براي تبليغات کانديداها از مبلمان شهري محافظت شود و با اين کار، المان هاي شهري کمترين آسيب را ديده و با پايان يافتن زمان تبليغات خيلي سريع چهره ظاهري شهر به حالت قبل برگشت.

*چه پروژه هايي امسال در دست اجرا داريد؟

-سياست سازمان زيبا سازي تکميل پروژه هاي نيمه تمام است و در همين راستا ادامه بهسازي خيايان استاد رضا عباسي، کوشک و بدنه سازي ميدان کمال الملک ادامه خواهد داشت و در کنار این اقدامات برنامه های پیرایش و آرایش شهری چه بصورت مناسبتی وغیرمناسبتی ادامه خواهد داشت .

اما هدف اصلی سازمان بروز و نمو هویت شهروند کاشانی با بهره گيري از مولفه های تاریخی فرهنگی - اسلامی است و این مولفه ها در قالب هنرهای شهری لحاظ خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار