بانکداری مدرن مهمترین زیرساخت بانک قرضالحسنه رسالت
هدف نهایی ما در بانکداری اجتماعی این است که برای تمامی اعضا بهصورت غیرحضوری افتتاح حساب صورت گرفته و از خدمات بانک استفاده نمایند و درصورتیکه نیاز به دریافت وام داشتند، فرد بدون امضای کاغذی و با درخواست اینترنتی وام، تسهیلاتش را دریافت کند
محمدحسین حسینزاده مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت در جمع مدیران این بانک گفت: «توسعه بانکداری اجتماعی مهمترین اولویت این بانک در سال جاری است.»
او با اشاره به سه بُعد هویتی (قرضالحسنه، اجتماعی وخرد بودن) این بانک گفت: «بانک قرضالحسنه رسالت بهصورت تخصصی فقط بر روی قرضالحسنه کار میکند و تمام سپردهها و تسهیلات بانک مبتنی بر عقد قرضالحسنه است و علاوه بر این تلاش میشود تا در بعد شرعی، فتاوای علمای جهان اسلام رعایت شود.»
حسینزاده با اشاره به اجتماعی بودن این بانک گفت: «در دنیا کسبوکارهایی تحت عنوان کسبوکار اجتماعی وجود دارد؛ همانطور که از نامشان پیدا است، کسبوکار هستند به این معنی که کاملاً اقتصادی و خودگردان بوده ولی درعینحال اجتماعی هم هستند و هدف حل یک مسئله اجتماعی را دارند.این کسبوکارها خیریه نیستند و حتی ممکن است که در آنها تولید سود شود ولی سودمحور نیست. بانک قرضالحسنه رسالت نیز یک بانک اجتماعی است چون سودمحور نیستیم و نه به سهامداران و نه به سپردهگذاران خود سود نمیدهیم.»
او اضافه کرد: «بانک قرضالحسنه رسالت، یک بانک خرد است چراکه سقف تسهیلات آن ۳۰ میلیون تومان است و عامه جامعه، هدف این بانک است.»
حسینزاده یادآور شد: «با توجه به این ابعاد، هدف غایی بانک قرضالحسنه رسالت این است که خدمات خود را بهصورت آسان و ارزان در بستری شرعی ارائه نماید.»
مدیرعامل بانک قرضالحسنه رسالت گفت: «بانک برای دستیابی به هدف غایی راهی جز مدرن شدن ندارد تا هم هزینهها را کم کند و هم خدمات را بهصورت آسان ارائه نماید. بر همین اساس زیربنا و زیرساخت بانک قرضالحسنه رسالت، بانکداری مدرن است.»
او در ادامه برای روشنتر شدن مفهوم بانکداری اجتماعی به تفاوتهای بانکداری سنتی با بانکداری اجتماعی اشاره کرد و افزود:«بانکداری سنتی فیزیکی و حضوری، ارائه خدمات بهصورت فردی و جغرافیا محور است.»
او یادآور شد: «بر همین اساس میتوان بیان کرد که بانکداری اجتماعی و بانکداری مدرن دو روی یک سکه هستند. در بانکداری اجتماعی بهجای ارائه خدمات بهصورت انفرادی به افراد، به جمع مشتریان توجه میشود و خدمات به آنها ارائه میشود. کانون را ما تشکیل نمیدهیم و اصلاً همانند یک باجه یا شعبه نیست بلکه کانون جمعی از افراد هستند که از سمت یک سازمان موردقبول ما به بانک معرفیشدهاند و یک نفر را نیز بهعنوان راهنما برای انجام مقدمات کارها به بانک معرفی کردهاند.»
حسین زاده گفت: «در بانکداری اجتماعی بهجای ارائه خدمات شعبه محور و درنتیجه جغرافیا محور با نگاه تخصصی به گروه مشتریان و بر اساس گرایش گروهها به آنها خدمات ارائه میشود.»
او با تأکید بر اینکه اعتبارسنجی یکی از الزامات اصلی در بانکداری اجتماعی است، گفت: «اعتبارسنجی یعنی اینکه ما بهدوراز سلایق بتوانیم بر اساس اطلاعات مختلف مشتریان با آنها با فرایند یکسانی برخورد کنیم.»