۹۰ حلقه چاه غیر مجاز در لنجان مسدود شد

۹۰ حلقه چاه غیر مجاز در لنجان مسدود شد

علیرضا شریفی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان لنجان اظهار کرد: نشست شورای حفاظت منابع آب به منظور ایجاد وحدت رویه ی اجرایی و نظام مند کردن، بهره برداری، حفاظت از منابع آب برای توسعه پایدار و همچنین در جهت به تعادل رسیدن منابع ومصارف آب در شهرستان برگزار می‌شود و اجرای مصوبات این شورا به نفع همگان است .

وی افزود: در سال گذشته ما موظف به مسدود سازی ۱۸۰ حلقه چاه غایر مجاز بودیم که با تلاش های صورت اما باید با تلاشی دو چندان چاه های غیر مجاز باقی مانده را شناسایی و مسدود کنیم.

رئیس اداره منابع آب شهرستان لنجان تصریح کرد: بدون هیچ مماشاتی چاه‌های غیرمجاز در استان اصفهان مسدود می‌شوند تا بتوان منابع آبی زیرزمینی را تعادل رساند چراکه اجرای طرح احیاء وتعادل بخشی در شهرستان لنجان موجب بهبود کیفیت آب چاه‌ها و کاهش افت سطح آب زیرزمینی شده است .

وی ادامه داد: نصب کنتورهای هوشمند، تعیین تکلیف کلیه چاه‌های غیرمجاز و انجام طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی از جمله اقدامات مهم اجرای این طرح بوده است .

شریفی اضافه کرد: طبق آخرین آمار موجود از سال ۱۳۴۷که قانون توزیع عادلانه آب مصوب شده است ۱۰۰ میلیون متر مکعب کسری منابع آب زیر زمینی در کشور داشته ایم و کاهش منابع آب زیرزمینی خصوصاً در دهه اخیر به طور مستمر ادامه داشته به طوری که در پایان سال ۱۳۹۴ با ۱۲۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از ذخایر استراتژیک آب زیرزمینی مواجه بوده‌ایم و این در حالی است که دیگر کشورها نهایتا ۲۰ درصد برداشت از منابع آب زیر زمینی دارند .

وی عنوان کرد: تداوم این امر باعث تشدید افت مستمر سطح آب و هجوم آب شور به سمت آب‌های شیرین، ایجاد فرونشست زمین، ایجاد فروچاله و تراکم آبخوان‌ها و بالاخره میرایی آن‌ها خواهد شد و اگر رفع این چالش مهم در دستور کار قرار گرفته نشود، در آینده‌ای نه چندان دور در تامین آب شرب جمعیتی بالغ بر ۵۰ میلیون نفر نیز ناتوان خواهیم بود .

رئیس اداره منابع آب شهرستان لنجان بیان کرد: با فعال شدن شورای عالی آب در دولت یازدهم، وزارت نیرو برنامه‌های خود را در جلسه شورای عالی آب در سال ۹۲ ارائه و ابتدا مصوبه‌ای تحت عنوان برخورد قانونی با برداشت‌های غیر مجاز مصوب گردید که در نهایت این مسئله به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور منتهی شد که این طرح، طرحی ۲۰ ساله است .

وی خاطرنشان کرد: درسال جاری هم برخورد قاطع با هرگونه اضافه برداشت غیرقانونی در چاه‌های مجاز جزء برنامه‌های تکلیفی شورای حفاظت منابع آب است و در سال گذشته برای اولین‌بار با هماهنگی شورای حفاظت منابع آب و ایجاد تعامل با کشاورزان، جهت کاهش افت سطح آب زیرزمینی اقدامات مثبتی صورت گرفت .

شریفی اذعان کرد: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در ۳ سال نخست با اجرای برنامه هایی همچون نصب کنتور هوشمند و انسداد چاه های غیر مجاز در دستور کار قرار گرفته است از این رو بالغ بر ۲۵۰ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده که تعداد ۱۴۸ حلقه چاه غیرمجاز در حریم رودخانه بوده و امروز بالغ بر ۹۰ حلقه چاه غیر مجاز به منظور حفاظت از منابع آب و تقسیم درست منابع زیر زمینی مسدود شده است .

وی تاکید کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که متولی اجرای پروژه‌های تعریف شده در طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در استان‌ها مختلف کشور شرکت‌های آب منطقه ای، سازمان‌های جهاد کشاورزی، ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان زمین‌شناسی هستند و وزارت نیرو برای نظارت بر حسن اجرای این پروژه‌ها کشور را به سه منطقه عملیاتی تقسیم کرده و نظارت بر هر منطقه را به یک مشاور سپرده است .

رئیس اداره منابع آب شهرستان لنجان متذکر شد: مردم خود باید در خط مقدم مدیریت مصرف آب قرار گیرند چراکه موضوعات فرهنگی در رابطه با مدیریت مصرف آب صرفاً وظیفه شرکت آب و فاضلاب نیست و باید همه دستگاه‌ها در خصوص فرهنگسازی مصرف صحیح آب وارد میدان عمل شوند به دلیل آنکه آب جزء ذخایر و سرمایه‌های ملی به‌شمار می‌آید .

وی تصریح کرد: نباید منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح داده و هیچ نظام کنترلی و نظارتی نمی‌تواند آدم‌ها را قانع کند مگر اینکه از درون انسان‌ها این موضوع بجوشد لذا باید گفت بحران آب در ایران تحت تاثیر سه عامل عمده شامل رشد جمعیت و نقش مردم، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، مدیریت نادرست و عدم برنامه‌ریزی در سنوات گذشته است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار