شاخص های شتاب صادرات خدمات

حمایت دولت از پیمانکاران و وجود یک ساختار منطقی در این حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی را رونق می بخشد

شاخص های شتاب صادرات خدمات

همزمان با گشایش های بانکی و بهبود روابط سیستم بانکی کشور با بانک های خارجی، صادرات خدمات فنی و مهندسی هم افزایش پیدا می کند. وجود تحریم های اقتصادی در ایران و سلب امتیاز جایزه صادراتی از صادرکنندگان از سال 88 به بعد منجر شد تا صادرکنندگان این حوزه برای صادرات خدمات با مشکلاتی همراه شوند. اما راهکار ریشه ای که به گفته برخی فعالان بخش تجارت برای رونق صادرات خدمات فنی و مهندسی باید در نظر داشت این است که باید یک ساختار منطقی و مشخصی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور ایجاد شود و دولت هم از صادرکنندگان این حوزه برای شرکت در مناقصه ها حمایت های لازم را انجام دهد.

از مزیت های ایران در بخش خدمات فنی و مهندسی است، اما برای بهره گیری از این مزیت ها باید نکاتی را مدنظر داشت که تحقق این مهم، حمایت های بخش دولتی را می طلبد.به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، از زمانی که در ارتباط با بانک های خارجی مشکل پیدا کردیم صادرات خدمات فنی مهندسی در کشور ما کاهش یافته است. مسعود دانشمند به اصفهان زیبا می گوید: ظرفیت های خدمات فنی و مهندسی در کشورما قابل قبول است ، می توان در منــاقصــه های جاده ســـازی، ساختمان ســازی، سدسازی، ساخت و راه اندازی کارخانه ها وارد شد و برای فروش خدمات فنی و مهندسی در کشور های خارجی حضور پیدا کنیم. دانشمند ادامه می دهد: اما برای شرکت در تمامی این مناقصه ها لزوما باید ضمانتنامه های بانکی دریافت کنیم و برای دریافت ضمانتنامه بانکی هم سیستم بانکی کشور ما باید با بانک های خارجی در ارتباط باشند تا ضمانتنامه ای که صادر می شود توسط آنها به ضمانتنامه محلی تبدیل شده و بتوان در مناقصه ها شرکت کرد، اما به این دلیل که سیستم بانکی کشور ما با دنیا در ارتباط نیست و در داخل هم از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی برای شرکت در مناقصه ها حمایت های لازم صورت نمی گیرد نمی توان در سایر کشورها حضور یافت؛ ضمن اینکه اگر پیمانکاران با پول نقد در مناقصات شرکت کنند رقابت پذیری ما در مناقصات تحت تاثیر قرار می گیرد. وی می افزاید: برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی دولت به صورت قانونی ، رسمی و شفاف از پیمانکاران قدری که می توانند در مناقصات شرکت کنند همتزار پیمانکاران سایر کشورها مانند ترکیه حمایت کند ضمن اینکه باید برای صادرات خدمات فنی و مهندسی جایگاه ویژه ای در کشور قائل شویم و مسوولیت دولت، سازمان ضمانت صادرات، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه در این پروسه شفاف تعریف شود.دانشمند تصریح می کند: سفارت خانه های خارج از کشور باید مناقصات را رد یابی کرده و اطلاعات و مدارک لازم را از کانال وزارت خارجه در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار دهند و این سازمان هم طی فراخوانی، این اطلاعات را به شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند ارائه کند، اما متاسفانه مشکل اینجاست که چنین ساختار منطقی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی درکشور وجود ندارد.

ارزآوری صادرات خدمات
به گفته فعالان تجارت استان نیز برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در اصفهان اقدامات خوبی انجام شده، اما برای افزایش صادرات در این بخش هنوز جای کار هست. رییس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا اظهار می کند: با توجه به خروجی دانشگاه ها و برخورداری از نیروی جوان و تحصیل کرده در کشور و از طرفی هم دسترسی به منابع آی تی نگاه مسوولان بیشتر به سمت و سوی صادرات خدمات فنی و مهندسی حرکت کرده و مدتی است که اقدامات مناسبی در این رابطه انجام شده است. حمیدرضا مومنی تصریح می کند: صادرات خدمات فنی و مهندسی برای کشور ارزآوری خوبی به همراه دارد و البته مهم ترین مزیت فعالیت در این حوزه این است که مشکلاتی که صادرکنندگان در رابطه با صادرات محصولات و کالاها با آن مواجه هستند و نمونه بارز آن هم مشکلات حمل و نقلی است درزمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود ندارد. مومنی بیان می کند: در سطوح مختلف آی تی، بخش عمرانی ، شهرسازی ، صنعتی ، کشاورزی و گردشگری می توان صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و وجود نیروهای جوان و متخصص با داشتن اطلاعات به روز در تمامی این بخش ها یکی از مزیت های کشور ما برای صادرات خدمات فنی و مهندسی است. رییس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان عنوان می کند: در اصفهان بیشتر از طریق ارتباطاتی که با پایتخت صورت می گیرد صادرات خدمات فنی و مهندسی پوشش داده می شود و شرکت های متعددی از ظرفیت های خود در این راستا بهره مند شده اند، اما با توجه به اینکه از دانشگاه های متعددی هم در استان بهره مند هستیم به منظور به کارگیری تمامی ظرفیت ها باید فعالیت در این حوزه را گسترش داد ضمن اینکه برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی نیازمند این هستیم که روابط دیپلماسی مناسبی با سایر کشورها برقرار کنیم تا صادرات هم افزایش پیدا کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار