معضل مصرف داروهای نیروزای غیرمجاز در پرورش اندام

ورزش بدنسازی و پرورش اندام یکی از ورزش‌های پرطرفدار در بین جوانان به شمار می‌رود اما رواج استفاده از داروها و مواد نیروزای غیرمجاز در این رشته ورزشی به معضلی بزرگ تبدیل ‌شده است.

معضل مصرف داروهای نیروزای غیرمجاز در پرورش اندام

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، گرایش جوانان به رشته ورزشی پرورش اندام به تب بدن سازی در کشور تبدیل شده علل و عوامل خاص خود را دارد، در این بین معضل مصرف داروهای نیروزای غیرمجاز در بین جوانان بسیار شایع شده تا جایی‌که به‌گفته بیشتر ورزشکاران حرفه‌ای و کارشناسان، مصرف نکردن مواد نیروزا در ورزش پرورش اندام به‌ویژه در رده حرفه‌ای ناممکن است.
عوارض مصرف داروهای نیروزا
اما کارشناسان معتقدند مصرف مواد نیروزا آن‌هم به‌صورت مجاز باید فقط برای رده حرفه‌ای مطرح باشد اما به‌دلیل تأثیر بسیار سریع داروها و مکمل‌های غیرمجاز که اثر آنها بسیار کوتاه مدت است ورزشکاران به استفاده از این مواد گرایش پیدا می‌کنند و البته دچار عوارض بسیاری از جمله افسردگی، پرخاشگری، ناتوانی جنسی، سکته، خونریزی داخلی، تشنج، پوکی استخوان، لرزش دست و پا و کابوس می‌شوند.
در بند 3 ماده 59 قانون مجازات تصویب نامه هیئت وزیران در سال 70 در زمینه مصرف مواد نیروزا قید شده فدراسیون پزشکی ورزشی و اداره تربیت بدنی در زمان ارائه مجوز به باشگاه‌ها با جدیت به باشگاه‌‌داران توصیه می‌کند بر تعهد خود برای استخدام و به‌کارگیری پزشکان و مشاوران ورزشی همت و از فروش مواد نیروزا به‌طور جدی خودداری کنند، با این حال مشاهدات و اطلاعات موجود حاکی از آن است که نارسایی و ابهام این ماده قانونی آن را در حد یک نوشته بی‌اثر خلاصه کرده است.
در هرحال با استناد به این قوانین در باشگاه‌های ورزشی مصرف موادنیروزا ممنوع است، بیشتر هورمون‌هایی که توسط مربیان و مدیران برخی از باشگاه‌ها در صورت نبود مشاور و پزشک ورزشی توصیه و فروخته شود غیرقانونی است.
مصرف هریک از انواع خوراکی و تزریقی مواد نیروزای غیرمجاز و حتی مواد نیروزای مجاز بدون مشورت با پزشک سبب بروز عوارضی همچون تغییر در میل جنسی، ناباروری، سرطان پروستات، بروز اختلالات رفتاری، کوتاهی قد، بروز صفات ثانویه جنسی زودرس، ریزش مو و ده‌ها نوع آسیب دیگر می‌شود.
لزوم اطلاع‌رسانی درست درمورد داروهای مجاز و غیرمجاز در باشگاه‌ها
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرضا در باره مصرف مکمل‌ها و داروهای نیروزا در باشگاه‌های ورزشی این شهرستان می‌گوید: موضوع مکمل و مواد نیروزا مختص همه دنیاست و هنوز راهکاری برای آن ارائه نشده تا بتوان از مصرف داروی غیرمجاز خودداری کرد.
علی‌نقی انصاری افزود: از باشگاه‌های ورزشی شهرستان بازرسی مستمر انجام می‌شود تا از فروش و مصرف داروی غیرمجاز جلوگیری گرفته شود اما گاهی افراد از راه‌های پنهانی و قاچاق از آن استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه همه داروها و مکمل‌ها غیرمجاز نیستند، بیان کرد: مکمل لازمه بدن فردی است که فعالیت ورزشی انجام می‌دهد، یک ورزشکار نیاز به 4 هزار کالری در روز دارد و لازم است همراه با ورزش سنگین مکمل‌های پروتئینی مصرف کند.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرضا با تأکید بر اطلاع‌رسانی درباره تهیه و مصرف داروهای غیرمجاز، گفت: باید درمورد داروهای مجاز و غیرمجاز در باشگاه‌های ورزشی اطلاع‌رسانی شود چون با بازرسی غیرممکن است بتوانیم با تهیه و مصرف این داروها مقابله کنیم.
وی با بیان اینکه علم خیلی از پزشکان ما در زمینه مکمل‌های ورزشی ناقص است، افزود: باید تخصص پزشکی ورزشی در شهرستان وجود داشته باشد تا ورزشکاران برای دریافت مکمل به آنها مراجعه کنند اما شهرضا فاقد متخصص ورزشی است.
انصاری بیان کرد: باید یک پزشک متخصص و معتمد به اداره ورزش معرفی شود تا در کلاس‌های آموزشی ویژه مکمل‌ها و داروهای پروتئینی ورزشی شرکت کرده و ورزشکاری که خواست مکمل مصرف کند قبل از آن به پزشک مراجعه و توان مصرف مکمل را بررسی کند.
وی تصریح کرد: در بعضی از شهرستان‌ها به چند نفر مجوز دادند که داروهای مجاز ورزشی بفروشند این کار امکان نظارت و بازرسی و کنترل را امکان‌پذیر می‌کند.
جوانان فریب سودجویان را نخورند
یکی از مربیان باسابقه رشته بدنسازی در به خبرنگار تسنیم گفت: مکمل‌های پروتئینی همه جای دنیا حتی برای غیر ورزشکار توصیه می‌شود، شخصی که بخواهد عضله‌سازی کند به ازای هر کیلوگرم وزنش به 2 تا 3 گرم پروتئین نیاز دارد.
سعید سبزواری با اشاره به اینکه مکمل‌های اصلیِ استاندارد هیچ عوارضی ندارند، بیان کرد: مصرف داروهای هورمونی فقط در ورزش‌های قهرمانی است اما ورزشکاران همه رشته‌های ورزشی از آن استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر داروهایی که زمانی غیرمجاز بود با مجوز بهداشت در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، گفت: ورزش بدنسازی و پرورش اندام یکی از ورزش‌های پرطرفدار در بین جوانان است اما رواج استفاده از داروها و مواد نیروزای غیرمجاز در این رشته ورزشی به معضلی بزرگ تبدیل‌شده است.
مربی رشته بدنسازی بابیان اینکه مکمل‌های غیرمجاز معضل بزرگ بدنسازی و پرورش اندام هستند، گفت: با تبلیغات نادرست، تب استفاده از آمپول‌های هورمونی و قرص‌های حجیم‌ کننده غیرمجاز در بین جوانان بالا رفته و این در حالی‌است که ارزیابی متخصصان نشان داده مصرف این مکمل‌ها تبعات جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد.
وی با توصیه به جوانان علاقه‌مند به این رشته، بیان کرد: افراد باید زیر‌نظر مربی آگاه و دارای علم این رشته که به‌طورقطع باید با علم آناتومی و فیزیولوژی بدن آشنا باشد، به تمرین‌های بدنسازی بپردازند.
سبزواری تصریح کرد: در شهرستان شهرضا مربیان بسیار توانمندی در این رشته فعالیت می‌کنند که جوانان باید با توصیه این مربیان فعالیت کنند.
وی افزود: هنگامی‌که از بدنسازی صحبت می‌شود منظور ساختن بدن و به‌وجود آوردن توازن در عضلات است که لازمه این کار دانش و آگاهی درباره این رشته ورزشی است و به جوانان علاقه‌مند به این رشته توصیه می‌شود فریب افراد سودجویی را که تنها به فکر فروش مکمل‌های غیرمجاز در این زمینه هستند نخورند.
عوارض مصرف مکمل‌ها بدون تجویز پزشک ورزشی
رئیس مرکز بهداشت شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه مکمل‌ها را نمی‌توان در بین ورزشکار حذف کرد، افزود: استفاده از مکمل‌های غیرمجاز یک معضل جهانی است و در شهرستان شهرضا نیز این معضل وجود دارد.
سید حجت‌الله موسوی بیان کرد: فهرست مکمل‌های مجاز و دارای مجوز از وزارت بهداشت و درمان باید از طرف تربیت بدنی برای شبکه بهداشت و باشگاه‌های ورزشی ارسال و در دید ورزشکاران نصب شود.
وی با اشاره به اینکه مکمل‌هایی که در داروخانه‌ها موجود بوده قابلیت پیگیری دارد، اظهارداشت: مصرف مکمل‌های غذایی بدون نظر پزشک ورزشی یا متخصص تغذیه سبب ایجاد اختلالاتی در سلامت ورزشکاران می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرضا گفت: گرایش نادرستی در بین بیشتر ورزشکاران ما حاکم است که بیش از حد پروتئین مصرف کنند در صورتی‌که نیاز آنها به پروتئین تا حد خاصی بوده و بقیه پروتئین دریافتی دفع می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار