شتر مرغ تنها پرنده ای که تب کریمه کنگو را انتقال می‌دهد

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری دامی نیست بلکه انسانی است و تلفاتی برای دام ندارد و تنها پرنده ای که می تواند در مدت بسیار کوتاه به عنوان مخزن این ویروس نقش داشته باشد، شتر مرغ است.

شتر مرغ تنها پرنده ای که تب کریمه کنگو را انتقال می‌دهد

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری دامی نیست بلکه انسانی است و تلفاتی برای دام ندارد و تنها پرنده ای که می تواند در مدت بسیار کوتاه به عنوان مخزن این ویروس نقش داشته باشد، شتر مرغ است.

شهرام موحدی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو در دام، بیماری ایجاد نمی کند و به عبارتی هیچ گونه علائم بیماری از جمله سقط جنین، کاهش تولید و یا مرگ و تلفات در دام اتفاق نمی افتد و اطلاق این بیماری به عنوان یک بیماری دامی اشتباه است و یک بیماری انسانی است.

وی با اشاره به اینکه منبع و مخزن این ویروس جوندگان در طبیعت هستند، گفت: جوندگانی مانند خرگوش و موش و یا دام های اهلی در اثر گزش این نوع کنه، ویروس به آنها منتقل می شود.

موحدی افزود: زمانی که یک دام مورد گزش قرار می گیرد، این ویروس به مدت یک هفته در بافت و گردش خون دام وجود دارد. اگر در این مدت یک هفته کشتار غیر مجازی اتفاق افتد و یا ترشحات و خون دام آلوده توسط خراش دست و یا چشم به فرد منتقل شود، مبتلا شدن فرد به ویروس تب کریمه کنگو حتمی می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری دامی نیست بلکه صرفا انسانی است و در دام هیچ گونه تلفاتی ایجاد نمی کند، گفت: با توجه به اینکه دام پزشکی وظیفه ای در قبال مبارزه با ویروس تب کریمه کنگو ندارد ولی به دلیل حساسیت های موجود، با اعتبار ملی و استانی حدود ۴۵۰ میلیون تومان تامین اعتبار، برای حفظ بیشتر دام و طیور سم خریداری شده و به مقدار کافی توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه طیور عامل انتقال این بیماری نیستند ولی استثنایی در این خصوص وجود دارد، بیان داشت: تنها پرنده ای که می تواند در مدت بسیار کوتاه به عنوان مخزن این ویروس نقش داشته باشد، شتر مرغ است که در واقع برای شترمرغ ایجاد مشکل و علائم بالینی ندارد و در مدت یک هفته ای ویروس را نگه می دارد.

موحدی افزود: دام پزشکی در این حوزه فعالانه عمل کرده و علاوه بر سم پاشی، بیش از ۸ هزار نفر از قصابان و سلاخان را در کشتار گاه ها آموزش داده و حدود ۱۰ هزار بروشورآموزشی توزیع کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته، تامین بیش از ۹۰ درصد گوش مورد مصرف استان از کشتار گاه های پیش فرض بوده، بدین صورت که از زمان ذبح دام، گوشت مصرفی حداقل ۲۴ ساعت در رطوبت بالای ۹۰ درصد و در برودت ۱ تا ۴ درجه سانتی گراد نگه داری و در اثر نگه داری گوشت در این شرایط باعث اسیدی و از بین رفتن ویروس در گوشت می شود.

هرگز جگر خام استفاده نکنید

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان توصیه کرد: به هیچ عنوان از جگر خام استفاده نکنند، گوشت را هنگام تهیه به مدت ۲۴ ساعت در "یخچال" و نه در فریز نگه داری و حتما آن را با دستکش خرد کنند، لازم به ذکر است که حتی پخت با حرارت نیز باعث از بین رفتن ویروس هم خواهد شد.

وی در پاسخ به وضعیت آنفلوانزای حاد پرندگان در استان اظهار داشت: با اقدامات بسیار موفقیت آمیز بیش ۲ ماه است که گزارشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در حوزه های واحد صنعتی نداشته ایم و در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون جوجه ریزی در مرغ داری ها صورت گرفته است که البته این بدان معنی نیست که به طور کامل ریشه کن شده است و قطعا باید مراقبت ها و ضوابط بهداشتی غافل نشویم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار