یکی از موارد تاثیرگذار در مبارزه با نشانه های افزایش سن و کسب طول عمر هر چه بیشتر رعایت رژیم غذایی مناسب است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا پیر شدن، روندی است که به سراغ همه افراد می آید و با بالارفتن سن  نشانه های آن در جسم و روح دیده می شود. شاید بتوان گفت یکی از راه های درمان و به تاخیر انداختن پیری خوردن غذاها و مواد خوراکی است که دارای خواص بی شماری از جمله ضد پیری هستند.

در واقع رعایت یک رژیم غذایی سالم مانند یک راز سر به مهر نیست، بلکه توصیه ای همیشگی محسوب می شود که بسیاری از ما آن را نادیده می گیریممواد غذایی که روزانه و به طور مرتب مصرف می کنیم می توانند نقشی تاثیرگذار در افزایش طول عمر ما داشته باشند.
بنابراین درصورتی که احساس می کنید بدون علت و زودتر از سن خود در حال پیر شدن هستید و یا دارای بیماری مزمنی هستید، به این رژیم  غذایی توصیه شده عمل کنید تا  با رعایت آن، تندرستی  برای شما و همه افرادی که در جوامع متمدن و امروزی با سرعت به سمت پیری گام بر می داریم حاصل شود.
در این مقاله شما را با 12 ماده غذایی ضد پیری آشنا می کنیم:
لپه
هنگامی که بحث عمر طولانی مطرح می شود، چگونگی مصرف حبوبات سبز و زرد تا زمانی که در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند، چندان فرقی نمی کند. نتایج مطالعه ای که توسط انتشارات BMJ منتشر شده است، نشان می دهد مصرف لپه پخته شده و دیگر حبوبات که یک جز اصلی از رژیم غذایی مدیترانه ای است، می تواند روند پیری در سطح سلولی کند. پژوهشگران فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در لپه و دیگر حبوبات را عوامل موثری می دانند که به آنها قدرت افزایش طول عمر را می بخشند.
 
گردو
خوردن آجیل یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید. بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه BMC Medicine منتشر شده است، افرادی که سه بار در هفته یا بیشتر آجیل به ویژه گردو مصرف می کنند، دو تا سه سال بیشتر عمر می کنند.
همچنین خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در افرادی که گردو مصرف می کنند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر این گردو یکی از مواد غذایی است که مصرف آن می تواند به باهوش‌تر شما منتج شود. این در حالی است که مطالعه دیگر نشان داده است بادام زمینی یا کره بادام زمینی فاقد فواید افزایش طول عمر هستند و تاثیری در این زمینه ندارند.
پروتئین های گیاهی
لازم نیست تا وعده های غذایی حاوی گوشت خود را به طور کامل حذف کنید اما افزودن چند وعده غذایی بدون گوشت در هفته می تواند به افزایش طول عمر شما کمک کند. بنابر نتایج مطالعات انجمن آمریکا، افزودن منابع گیاهی پروتئین به رژیم غذایی می تواند طول عمر شما را به ویژه اگر از مشکلات کلیه رنج می برید، افزایش دهد. علاوه بر این مواد غذایی مانند کینوا، برنج، لوبیاها، سویا، توفو، و گندم سیاه، فواید فیبر، ویتامین ها، و مواد معدنی موجود در خود را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند.
هویج
انواع مختلف هویج از مواد غذایی سالم اصلی محسوب می شوند و جای شگفتی ندارد که برای انسان مفید هستند. اما آیا می دانستید مصرف هویج نه تنها می تواند به طول عمرتان اضافه کند، بلکه در حفظ ظاهری جذاب‌تر نیز به شما کمک می کند؟ نتایج مطالعه پژوهشگران دانشگاه گلاسکو نشان داده است که کاروتنوئیدهای موجود در هویج که رنگ نارنجی روشن را به آن می بخشند، می توانند روند پیری را کند کند.
ماهی ساردین
نتایج مطالعه آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی آمریکا نشان داده است که اسیدهای چرب امگا-3 فواید چشمگیری در زمینه طول عمر دارند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت کمک می کنند. در شرایطی که می توانید این ترکیبات جادویی را در انواع مختلف ماهی های چرب پیدا کنید، یکی از بهترین منابع آن که البته کمتر شناخته شده است، ماهی ساردین محسوب می شود.
این در حالی است که تنها یک وعده از این ماهی های کوچک می تواند نصف نیاز روزانه شما به اسیدهای چرب امگا-3 و 400 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B12، یکی دیگر از مواد مغذی موثر در طول عمر بیشتر، را تامین کند. از آنجایی که ساردین ها کوچک هستند در پایین زنجیره غذایی قرار گرفته و از این رو احتمال آلودگی آنها با سموم مختلف نسبت به ماهی های بزرگ‌تر مانند ماهی تن یا سالمون کمتر است.
نارگیل
نتایج یک مطالعه انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان داده است، مصرف یک رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم از جمله اسیدهای چرب زنجیره متوسط که در نارگیل یافت می شوند، روند پیری مغز را در نتیجه محافظت از آسیب دیدن  DNA  کند می کنند. این مطالعه بر روی موش ها صورت گرفته است، اما پژوهشگران اعلام کرده اند که نارگیل می تواند نتایجی مشابه را برای انسان به همراه داشته باشد و به جوان نگه داشتن مغز کمک کند.
کلم ترش
کلم رنده شده و آب پز شده با سرکه و دیگر غذاهای سرشار از باکتری های خوب مانند ماست می توانند به افزایش طول عمر انسان کمک کنند. عامل کلیدی در این زمینه انواع مختلف پروبیوتیک موجود در غذاهای تخمیر شده محسوب می شودباکتری های خوب التهاب را کاهش می دهند، سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کنند، و به سوخت و ساز بهتر کمک می کنند که این شرایط می تواند به افزایش طول عمر انسان منتهی شود.
سیب زمینی شیرین
 به گفته پژوهشگران دانشگاه ایالتی کانزاس، سیب زمینی های شیرین با توجه به ویژگی های افزایش طول عمر خود می توانند نقشی ویژه در رژیم غذایی انسان داشته باشند. سیب زمینی های شیرین که در انواع و رنگ های مختلف در دسترس هستند حاوی سطوح بالای آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین ترکیبی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و طول عمر انسان را افزایش دهد.
شکلات
شکلات از خوراکی های محبوب و دوست داشتنی در سراسر جهان است و دانشمندان دریافته اند مصرف انواع خوب آن به ویژه شکلات تلخ، می تواند به افزایش طول عمر انسان کمک کند. همچنین شکلات منبع خوبی برای رسوراترول، ترکیبی قدرتمند است که می تواند نشانه های پیری سلولی را معکوس سازد. برای دریافت فواید ضد پیری کامل، خوردن شکلات تلخ توصیه می شود.
انار
انار دارای قدرت فوق العاده ای است. بنابر نتایج مطالعه پژوهشگران فرانسوی این میوه می تواند در افزایش طول عمر انسان نیز نقش موثری داشته باشد. به گفته دانشمندان، مولکول Urolithin A که در میوه انار یافت می شود توسط میکروب های موجود در روده تغییر شکل یافته و سلول های عضلانی را قادر می سازد تا در برابر یکی از دلایل اصلی پیری از خود محافظت کنند. بدون تردید، مصرف انار یکی از خوشمزه‌ترین روش های موجود برای افزایش طول عمر به نظر می رسد.