بی‌خیالی مالیاتی

در واپسین روزهایی که اشخاص حقیقی فرصت دارند اظهارنامه های مالیاتی خود را ارائه کنند، نشست خبری با حضور مسئولان اداره امور مالیاتی استان اصفهان و همچنین رئیس اتاق اصناف اصفهان برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به اینکه فقط حدود نیمی از مودیان تا پایان روز 28 خرداد اظهارنامه های خود را ارائه کرده اند، به شناسایی فرار مالیاتی دو هزار میلیارد تومانی هم اشاره شد. همچنین اعلام شد در حالی که پیش‌بینی شش هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی شده بود، در سال گذشته پنج هزار و 200 میلیارد تومان محقق شده و این مسئله نشان می‌دهد 92درصد مالیات استان در سال گذشته به دست آمده است.

بی‌خیالی مالیاتی

در واپسین روزهایی که اشخاص حقیقی فرصت دارند اظهارنامه های مالیاتی خود را ارائه کنند، نشست خبری با حضور مسئولان اداره امور مالیاتی استان اصفهان و همچنین رئیس اتاق اصناف اصفهان برگزار شد. در این نشست ضمن اشاره به اینکه فقط حدود نیمی از مودیان تا پایان روز 28 خرداد اظهارنامه های خود را ارائه کرده اند، به شناسایی فرار مالیاتی دو هزار میلیارد تومانی هم اشاره شد. همچنین اعلام شد در حالی که پیش‌بینی شش هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی شده بود، در سال گذشته پنج هزار و 200 میلیارد تومان محقق شده و این مسئله نشان می‌دهد 92درصد مالیات استان در سال گذشته به دست آمده است. در ابتدای نشست خبری ، مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه بحث اظهارنامه های مالیاتی و تشکل های صنفی از مهم ترین موضوعاتی است که این روزها به آن پرداخته می شود، افزود: اولین سال است که اصلاحیه قانون مالیات مستقیم به اجرا در می آید. مراد امیری ادامه داد: اگر بپذیریم مالیات در ثبات دولت و تامین منابع لازم برای ارائه خدمات نقش تاثیرگذاری دارد ، باید فرهنگ سازی و اعتماد سازی مناسبی صورت بگیرد. وی افزود: تا قبل از قانون مالیات مستقیم مودیان تا پایان تیر اظهارنامه های خود را ارائه می کردند که باعث شلوغی و حجم بالای کار در آن زمان می شد؛ اما در اصلاحیه قانون مالیاتی، یکی از بخش هایی که تغییر کرده زمان ارائه اظهارنامه توسط اشخاص حقیقی است که از تیر ماه به خرداد ماه منتقل شده است.در این حالت اصناف و کسبه تا 31 خرداد ماه باید اظهارنامه های خود را تسلیم کنند. مدیرکل امور مالیاتی استان تصریح کرد: در قانون جدید گروه‌های شغلی بر اساس میزان فروش و تولید خدمات داریم که شامل گروه های اول، دوم و سوم می شود و طبق آن اصناف را طبقه بندی کرده ایم. در رابطه با گروه سوم که فروش و خدمات آنها کمتر از 156 میلیون تومان در سال است، اگر اظهارنامه ای ارائه نکنند، معافیت مالیاتی آنها لغو شده و مشمول 30 درصد جریمه بدون بخشش می شوند. در واقع در قانون همه مودیان موظف به ارائه اظهارنامه هستند، غیر از مودیانی که مشمول ماده 100 می شوند و مشخصات آنها در سایت سازمان مالیات وجود دارد.

نیمی از مودیان حقیقی اظهارنامه ارائه کرده اند
امیری با اشاره به اینکه در سال گذشته 246 هزار و 932 اظهارنامه الکترونیکی تا پایان خردادماه دریافت شد، افزود: تا پایان روز 28 خرداد ماه 96 و تنها در فاصله سه روز مانده به پایان مهلت قانونی، فقط 51 درصد اظهارنامه‌ها اخذ شده است که امیدواریم در سه روز باقی مانده 49 درصد دیگر هم اظهارنامه های خود را ارائه کنند. برای این منظور دفاتر پیشخوان دولت، کافی نت ها و آموزشی که به مودیان داده شده است به کمک ما می آید. پیش بینی درآمد مالیاتی در سال 95، شش هزار میلیارد تومان بود. از این میزان پنج‌هزار و 200 میلیارد تومان وصول شد که حاکی از تحقق 92 درصدی مالیات استان در سال گذشته است. میانگین وصول مالیات در کشور 96 درصد است و نشان می دهد اصفهان حدود 4 درصد از میانگین کشور عقب است و از پیش بینی خود نیز 8 درصد عقب هستیم. همچنین دو هزار میلیارد تومان هم شناسایی فرار مالیاتی داشته ایم که مطالبه مالیات از آنها صورت گرفته است.

صفر مالیاتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
یکی از مباحثی که سوال در مورد آن زیاد است، واژه نرخ صفر مالیاتی است. در قانونی که پیش از این اجرا می شد مودیان معاف می شدند ، بدون اینکه اظهارنامه ای ارائه کنند؛ اما در قانون جدید، مودی باید اظهارنامه بدهد، مدارک و اسناد خود را هم ارائه کند تا مشمول نرخ صفر مالیاتی شود. معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقیقی در این رابطه افزود :در این حالت درآمدها مشخص است و انضباط و شفافیت بیشتری وجود دارد. سازمان مالیاتی کشور هم می تواند به طور دقیق مشخص کند چقدر درآمد وجود اشته و از این میزان چقدر مالیات محقق می شود. عباس مزیکی با اشاره به اینکه مشاغل خودرو عملا نیازی به تسلیم اظهارنامه ندارند، افزود: با دستور العمل سازمان مالیاتی این گروه مشاغل از تسلیم اظهانامه معاف هستند و باید به اداره پست یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و مالیات خود را پرداخت کنند. وی افزود: امسال صاحبان مشاغل در تسلیم اظهارنامه باید دقت کنند هم در گروه های شغلی و هم بند هایی که باید پر شود. اگر موارد مهم پر نشود مشمول جریمه خواهد شد. مزیکی تصریح کرد: برای گروه های دوم و مابقی گروه سوم که در آمدی بالای156 میلیون تومان دارند تسهیلات ویژه ای قرار داده شده است و اگر اظهارنامه های خود را به درستی تنظیم و ارائه کنند، اظهارنامه های آنها نیز به صورت مقطوع پذیرفته می شود. اما گروه اول چون دفاتر قانونی دارند مالیات آنها محاسبه و بعد از آن اعلام می شود. اگر اظهارنامه ای اشتباه ارائه شده، تا پایان خرداد مودیان می توانند اظهارنامه جایگزین ارائه کنند.

به پرداخت مالیات بر درآمد اعتقاد داریم
رییس اتاق اصناف اصفهان که در این جلسه حضور داشت، گفت:حضور بنده در این جلسه نشان دهنده آن است که اصناف اعتقاد دارند اگر درآمدی داشته باشند باید مالیات و دیون دولتی خود را پرداخت کنند. در واقع بر مالیات بر درآمد تاکید داریم؛ اما چند دغدغه هم داریم که اولین دغدغه رکود حاکم بر بازار است. رکود اقتصادی باعث شده درآمد و هزینه اصناف با هم همخوانی نداشته باشد. رسول جهانگیری افزود: دغدغه دیگر، قانون های جدیدی است که در دقیقه 90 اعلام می شود و فرصت ما برای آموزش و اینکه بدانیم با چه شرایطی باید اظهارنامه ارائه کنیم اندک است. عده ای از کسبه اظهارنامه ارائه کرده اند؛ اما قانون جدیدی بعد از آن اعلام می شود و باید مشخص شود این کسبه می توانند اظهارنامه خود را اصلاح کنند یا نه. با این حال طی توافقی که بین سازمان مالیاتی و اصناف شکل گرفته است کسبه ای که شامل مالیات 8درصدی نمی شوند می توانند با پایه 12 و 15 درصد اظهارنامه های خود را
ارائه کنند./ گروه اقتصاد

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار