سایش زانو ،ثمره تند بالا رفتن از پله ها

هنگام بالا رفتن از پله ها تمام عضلات پاها، ماهیچه‌های کمر و پشت‌ درگیر می شوند. اما برای تقویت و سلامت سیستم استخوان‌بندی خود، افراد باید نکاتی را مد نظر قرار دهند.

سایش زانو ،ثمره تند بالا رفتن از پله ها

هنگام بالا رفتن از پله ها تمام عضلات پاها، ماهیچه‌های کمر و پشت‌ درگیر می شوند. اما برای تقویت و سلامت سیستم استخوان‌بندی خود، افراد باید نکاتی را مد نظر قرار دهند.

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: بالا رفتن از پله‌ها که یک فعالیت بدنیسخت محسوب می‌شود، کالری بیشتری را در دقیقه نسبت به دویدن می‌سوزاند. همچنین بالا رفتن از پلکان، نسبت به نشستن، ۸ تا ۹ برابر و نسبت به استفاده از آسانسور، ۷ برابر بیشتر انرژی صرف می کند. این در حالی است که هنگام استفاده از پله ها به جای آسانسور، افراد باید نکاتی را مورد نظر قرار دهند تا سلامتی آنها تامین شده و دچار آسیب نشوند.

دکتر علیرضا مقتدری رعایت موارد زیر را برای افراد ضروری دانست:

_ دقت کنید آیا پله‌ها استاندارد هستند یا خیر: اگر ارتفاع پله‌ها از حالت استاندارد بیشتر باشد، ضرر بیشتری به شما در هنگام بالا و پایین رفتن، خصوصا پایین آمدن از پله‌ها وارد می‌کند .

_ اگر تعداد پله‌ها زیاد باشد نیز ضرر زیادی به مفصل زانو خواهد رسید، مثلا اگر فردی در طبقه چهارم خانه‌ای زندگی می‌کند، مجبور است روزانه حدود ۱۰۰ پله را بالا و پایین برود .

_ حتی اگر پله‌ها استاندارد باشند، توصیه می‌شود افراد پله‌ها را یکی‌یکی بالا بروند:

_ پای راست روی پله دوم و سپس پای چپ روی پله دوم و به همین ترتیب پله‌ها را بالا برود. تا طبقه دوم که هنوز خستگی عضلانی به شما فشار نیاورده است، می‌توانید به همین روال پله‌ها را بالا بروید.

_ اگر شما تندتند پله‌ها را بالا بروید در واقع به صورت ناخواسته باعث سایش زانو به سطح مفصلی زیرین آن خواهید شد و سطح مفصلی را تخریب می‌کنید. برای همین باید در پاگرد استراحت کنید و دوباره پله‌ها را یکی‌یکی بالا بروید .

_ اگر شما به مشکل قلبی دچار هستید، بهتر است در هر پاگرد، یعنی بعد از بالا رفتن از هفت تا هشت پله، استراحت کوتاهی داشته باشید. اگر هم به مشکلات و دردهای کمری و زانودرد مبتلا هستید، بهتر است در فقدان آسانسور مجبورید از پله‌ها استفاده کنید، آنها را از پهلو بالا بروید، یعنی به دیوار تکیه داده و به همین شیوه یکی‌یکی پله‌ها را بالا بروید. این حالت باید خصوصا در موقع پایین آمدن از پله‌ها رعایت شود .

_همچنین شما باید به دیوار تکیه کرده، ابتدا یک پا و سپس پای دیگر را روی پله پایین‌تر قرار دهید. این مساله مهم را باید در هنگام پایین آمدن از سطح شیب‌دار نیز مدنظر قرار بدهید. افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند و خانه‌هایشان در سطح شیب‌دار تندی واقع است، باید در هنگام پایین آمدن، مانند اسکی‌بازان عمل کرده و به حالت زیگزاک یا مارپیچی و عمود بر سطح شیب‌دار پایین بیایند تا کمترین فشار به زانوها وارد شود. مبادا به حالت مستقیم و پیاده‌روی عادی پایین بیایید، چون بیشترین فشار را وارد کرده و به کشکک زانو آسیب می‌زنید .


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار