یوزهای ایرانی در انتظار قرعه‌ای شیرین

تیم ملی فوتبال ایران بعد از صعود بی دردسر به جام جهانی 2018 در تلاش است تا برای اولین بار در طول تاریخ طعم صعود از مرحله گروهی را هم بچشد.

یوزهای ایرانی در انتظار قرعه‌ای شیرین

تیم ملی فوتبال ایران بعد از صعود بی دردسر به جام جهانی 2018 در تلاش است تا برای اولین بار در طول تاریخ طعم صعود از مرحله گروهی را هم بچشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان هرچند که صعود راحت و بی دردسر تیم ملی به جام جهانی 2018 روسیه باعث شد جامعه فوتبالی ما آنچنان تحت تأثیر هیجان این صعود قرار نگیرد ولی به هر حال فوتبال ما بعد از روسیه میزبان و برزیل توانسته نام خودش را به عنوان سومین تیم صعود کرده به جام جهانی آن هم به عنوان تیم صدرنشین مطرح کند.

مردم علاقمند به فوتبال عادت کرده‌اند که تیم ملی ما همیشه در دقیقه نود تکلیف خودش را مشخص کند و بسیاری از فوتبالی‌ها هنوز هم از تساوی 2 بر 2 در مقابل استرالیا که منجر به صعود تیم ملی ما به جام جهانی 1998 شد به عنوان بهترین خاطره ورزشی خودشان یاد می‌کنند و به همین خاطر اقتدار تیم ملی در مرحله گروهی آنطور که باید و شاید در رسانه‌ها بازتاب پیدا نکرد. صعود این چنینی در گروهی که تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، قطر و حتی سوریه پردردسر در حوزه فوتبال حضور داشتند یک اتفاق تاریخی برای فوتبال ما بود که شاید به این زودی قابلیت تکرار نداشته باشد.

در حقیقت بر خلاف فوتبال باشگاهی که تیم‌های عربی با صرف هزینه فراوان پای ستاره‌های فوتبال جهان را به تیمهایشان باز می‌کنند و در مقابل نمایندگان ایرانی به موفقیت می‌رسند در رده ملی خبری از این سواستفاده‌ها نیست و هر کشوری باید با استفاده از پتانسیل خودش به دنبال کسب موفقیت باشد و اینجاست که استعدادهای ناب ایرانی پا به عرصه رقابت می‌گذارند. اقتدار تیم کی‌روش در سطح آسیا چند سالی است که فوتبال ملی ما را در رنکینگ فیفا بالاتر از تیمهای مطرحی مثل کره جنوبی و ژاپن قرار داده و هرچند که از لحاظ سخت افزاری و امکانات از این تیمها عقب هستیم اما غیرت ایرانی توانایی پیروزی بر هر مشکلی را دارد.

بازی‌های رسمی اما تدارکاتی

البته شکست کره جنوبی در مقابل قطر هم به فوتبال کمک کرد که فارغ از انجام دو بازی پایانی مرحله گروهی عنوان صدرنشینی را هم برای خودش تثبیت کند و باید دید که برنامه کارلوس کی روش برای انجام دو مسابقه باقیمانده تیم ملی چیست. البته آنطور که از روحیه جنگجویانه و متنفر از شکست کی‌روش سراغ داریم بعید به نظر می‌رسد که او بخواهد در بازی‌های بعدی تیم ملی در مقابل کره‌جنوبی و سوریه تیم ذخیره‌های ایران را به دیدار رقبایش بفرستد. چون در حال حاضر یک رکورد فوق العاده که همان بسته ماندن دروازه تیم ملی در مجموع 8 مسابقه است برای تیم کی روش ثبت شده و ایرانی‌ها اگر بتوانند این رکورد را در دو مسابقه بعدی خودشان هم حفظ کنند به احتمال زیاد برای سالهای سال در تاریخ فوتبال جهان جاودانه خواهند شد.

به همین خاطر کی روش و تیم ملی در دهه دوم شهریورماه در بازی مقابل کره جنوبی در خانه حریف و بازی در مقابل سوریه آن هم در استادیوم آزادی با تمام توان بازی می‌کنند تا کی روش بتواند حداکثر استفاده را از این دو بازی رسمی و در ظاهر تدارکاتی هم ببرد.

مشکل مالی وجود ندارد

بعد از انجام این دو مسابقه است که برنامه اصلی تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه که بغل گوش خودمان برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد و در این فرصت تقریباً یکساله تا شروع مسابقات باید دید که برنامه‌های تیم ملی چه خواهد بود. البته در این چند روز اخیر صحبت‌های ریاست فدراسیون فوتبال و همکارانش بر این اصل استوار شده که فدراسیون فوتبال بتواند امتیازات لازم مالی را از وزارت ورزش بگیرد و در راه آماده‌سازی تیم ملی خرج کند. ولی از طرف دیگر فوتبال ما به خاطر صعود به جام جهانی مبلغی در حدود 45 میلیارد تومان پاداش دریافت می‌کند که این پول جدا از هزینه آماده‌سازی است که توسط فیفا پرداخت می‌شود و حداقل در این مورد هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست.

یک نکته مثبت دیگر هم در سال منتهی به رقابت‌های جام جهانی وجود دارد که می‌گوید تیم‌های بزرگ فوتبال دنیا بعد از اینکه همگروه هایشان در جام جهانی مشخص شد تمایل بسیار زیادی برای بازی با تیم‌های کوچکتر نشان می‌دهند و مثلاً تیم‌هایی مثل آلمان، انگلیس، اسپانیا و چند تیم دیگر اگر با یک تیم آسیایی همگروه شوند بدشان نمی‌آید که بدون دریافت هزینه آنچنانی با تیم ملی ما بازی کنند و در آن شرایط خبری از آن کاغذ بازی‌ها و نامه نگاری‌های قبلی برای راضی کردن یک تیم بزرگ نخواهد بود.

انگیزه فوتبالیستهای ایرانی

از طرف دیگر بدون شک حضور تیم ملی در جام جهانی تأثیر خودش را بر روی فوتبال باشگاهی ما خواهد گذاشت و بسیاری از بازیکنان تلاش می‌کنند تا با رسیدن به پیراهن تیم ملی تجربه حضور در این تورنمنت بزرگ و معتبر را هم به کارنامه خودشان اضافه کنند. همین مسئله باعث شد تا بازیکنی مثل کاوه رضایی با صرف نظر از پیشنهاد مالی استقلالی‌ها راهی بلژیک شود و از طرف دیگر شاه‌ماهی‌های فصل نقل و انتقالات هم به دنبال حضور در تیم‌های بزرگتر هستند تا بتوانند نظر مثبت کادر فنی تیم ملی را جلب کنند. حضور در مسابقاتی که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود کم افتخاری نیست و بدون شک لیگ هفدهم تحت تأثیر انگیزه بازیکنانی قرار خواهد گرفت که به دنبال حضور در تیم ملی و رسیدن به جام جهانی هستند.

کارنامه‌ای خالی از صعود

نگاهی به 4 حضور قبلی ایران در مسابقات جام جهانی که با حشمت مهاجرانی، جلال طالبی، برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کی روش (در دوره قبل) به ثبت رسیده نشان می‌دهد که فوتبال ما در هر 4 دوره در همان مرحله گروهی حذف شده و راهی به مرحله حذفی پیدا نکرده است. تیم ملی کشورمان در سال 1978 در جام جهانی در مصاف با تیم هلند سه بر صفر بازنده شد و با تیم اسکاتلند نتیجه را مساوی کرد و در رقابت با کشور پرو چهار بر یک از این تیم شکست خورد.

ایران در جام جهانی فوتبال فرانسه هم امتیازات خوبی کسب کرد که در بازی با یوگسلاوی ایران یک بر صفر از رقیب شکست خورد و در مصاف با ایالت متحده آمریکا 2 بر یک پیروز شد و در پایان این رقابت‌ها بازی تیم ایران و آلمان در مقابل یکدیگر بود که به شکست 2 بر صفر ایرانی‌ها منجر شد. در جام جهانی 2006 در آلمان تیم ملی کشورمان با آنگولا یک بر یک مساوی کرد و در مقابل تیم قوی فوتبال پرتغال 2 بر صفر شکست خورد و همچنین به مکزیک 3 بر یک باخت. در جام جهانی برزیل هم یک تساوی بدون گل در مقابل نیجریه و شکست تلخ در مقابل آرژانتین که با گل لیونل مسی همراه شد ما را به دیدار بوسنی فرستاد که در آن مسابقه هم باختیم تا با همان یک امتیاز جام را به پایان برسانیم. به همین خاطر آمار نشان می‌دهد به جز سال 98 که در یک بازی حیثیتی آمریکا را شکست دادیم در بقیه ادوار با یک امتیاز مرحله گروهی را به پایان برده‌ایم آن هم در شرایطی که برای صعود از مرحله گروهی حداقل 4 امتیاز نیاز داریم.

کی‌روش تاریخ‌ساز می‌شود

کی‌روش در چهارمین تجربه جام جهانی خودش بر روی این مسئله تاکید زیادی کرده که هدف تیم ملی این‌بار صعود به دور دوم است و باید در این مسیر تمام امکانات برای فوتبال ما فراهم شود. البته آنچنان هم نمی‌شود در این زمینه بزرگ‌نمایی کرد و حداقل باید انتظارت خودمان را در قالب فوتبالیست‌های ایرانی تنظیم کنیم و این را هم فراموش نکنیم که قرعه نقش مهمی در عملکرد فوتبال ما خواهد داشت. بازیکنانی که در حال حاضر در ترکیب تیم ملی بازی می‌کنند همگی کشف خود کی‌روش هستند که با بها دادن به بازیکنان جوان توانست بعد از بازگشت تیم ملی از جام جهانی 2014 که با خداحافظی بازیکنانی مثل جواد نکونام همراه شد بتواند دوباره به ترکیب ایده‌ال خودش دست پیدا کند.

در ترکیب فعلی تیم ملی بسیاری از بازیکنان تجربه بازی در لیگ‌های متوسط فوتبال اروپا را دارند و انتظار می‌رود که در این یکسال آینده از تجربه بسیار بیشتری برای حضور در جام جهانی برخوردار شوند. به هر حال تا زمانی که قرعه تیم ملی در مسابقات جام جهانی مشخص نشود نمی‌توان به صورت قطعی در مورد صعود تیم ملی به مرحله حذفی نظر داد ولی در شرایط فعلی یوزهای ایرانی پتانسیل انجام هر کاری را خواهند داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار