انتقاد نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قیمت اجاره‌بها

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی یکی از راهکارهای کاهش و ثبات نرخ اجاره‌بهاست، گفت: احتکار مسکن در سال‌های گذشته به افزایش قیمت اجاره‌بها دامن زده است.

انتقاد نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از  افزایش قیمت اجاره‌بها

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی یکی از راهکارهای کاهش و ثبات نرخ اجاره‌بهاست، گفت: احتکار مسکن در سال‌های گذشته به افزایش قیمت اجاره‌بها دامن زده است.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه انتظار از بازار مسکن، ثبات نرخ اجاره بها است، اظهار داشت: رابطه میان نرخ تورم و قیمت مسکن در حال حاضر معکوس است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در فصل نقل و انتقالات مسکن، افزود: هر ساله در نتیجه نبود یا ضعف نظارت‌ها افزایش نرخ اجاره‌بها رخ می‌دهد و باید سازو کار دقیقی در این خصوص تعیین شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد: تعیین سازو کار برای اجاره در شرایطی است که برای انجام اقدامی عملی برای کاهش نرخ اجاره بها باید تعادلی میان عرضه و تقاضا در بحث مسکن ایجاد شود.

وی بیان داشت: افزایش ساخت و ساز می‌تواند تعادل عرضه و تقاضا را بیشتر کرده و به کاهش نرخ اجاره بها بیانجامد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه چنانچه ساخت و ساز در کشور افزایش یابد، کاهش عرضه جبران می‌شود، گفت: در این شرایط اجاره نشینی نیز تا حد امکان کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر پروژه خوبی برای کاهش نرخ‌ها در بازار اجاره بها بود، اظهار داشت: افزایش ساخت و ساز تاثیر مستقیمی بر کاهش قیمت مسکن دارد مسئولان باید با اتمام مسکن مهر و تعادل در عرضه و تقاضای مسکن بهبود وضعیت این بازار را رقم بزند.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر کاهش قدرت خرید مردم اجاره نشینی بیشتر آنها را رقم زده و برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه باید زمینه رشد ساخت و ساز و همچنین عرضه مسکن‌های ساخته شده به بازار فراهم شود.

وی با بیان اینکه احتکار مسکن در سال‌های گذشته به افزایش قیمت اجاره‌بها دامن زده است، گفت: بهترین مولفه برای ایجاد ثبات در نرخ اجاره‌بها و همچنین شکستن حباب قیمتی آن برخورد با خانه‌های خالی است.

موسوی لارگانی اظهار داشت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه می‌تواند به بهبود وضعیت بازار مسکن از حیث ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای مسکن کمک کند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر دولت در خصوص کاهش نرخ تورم، افزود: طبق گفته‌های دولت که اعلام کرده تورم کاهش یافته و تک رقمی شده، ما در سال جاری نباید افزایش اجاره‌بها و رهن را داشته باشیم.

لزوم کاهش نرخ سود بانکی برای ثبات نرخ اجاره بها

نماینده مردم فلاورجان در مجلس کاهش نرخ سود بانکی را یکی دیگر از راهکارهایی کاهش و ثبات نرخ اجاره‌بها برشمرد و بیان داشت: دولت برای ایجاد ثبات در نرخ اجاره‌بها باید به کاهش نرخ سود بانکی اقدام کند.

وی ادامه داد: می‌گویند باید سازوکاری در نظر گرفته شود که سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها برای مردم صرفه اقتصادی نداشته باشد، از این رو پول‌های خود را به حوزه مسکن و ساخت و ساز هدایت کنند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که داشتن خانه خالی از سکنه برای صاحبان مسکن صرفه اقتصادی نداشته باشد تا آنها نسبت به اجاره دادن آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در این شرایط تقاضا بیشتر شده و می‌توان به کاهش قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها امیدوار بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: احتمال افزایش نرخ اجاره‌بها در شرایطی است که اگر بپذیریم نرخ تورم کاهش یافته، این موضوع باید در بازار مشهود باشد، در غیر این صورت بحث تورمی اسمی بوده و در عمل نیست.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید با تعیین چارچوبی نرخ اجاره‌بها را مشخص و با رصد و نظارت دقیق بر نحوه اعمال قیمت‌ها از حباب قیمتی در بازار اجاره‌بها بکاهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار