تأثیر مثبت برجام در صادرات فرش

فروشندگان و تجار فرش می‌گویند نجات فرش ایران درگرو ارتباط با دنیا و معرفی هویت و هنر ایرانی است به‌تازگی دکتر ناهید تاج‌الدین نماینده مجلس دهم و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، برنامه‌ای تحت عنوان شهرگردی را انجام می‌دهد و طی آن به‌صورت سرزده در دل جامعه و میان مردم حضور پیداکرده و با ایشان هم‌صحبت می‌شود. تاج‌الدین درباره اهداف این برنامه گفت: هدف اصلی که از اجرای برنامه شهرگردی دنبال کرده‌ایم این بوده است که یک سری بازدیدهای میدانی برای رصد مشکلات موجود مردم انجام دهیم. درواقع به این نتیجه رسیدیم به‌جای این‌که در دفتر بمانیم و مردم برای حل مشکلاتشان به ما مراجعه کنند، پیش‌دستی کرده و خود به دل جامعه و مشکلات برویم و با مردمی که در هر حوزه‌ای مشکل خاصی را حس کرده و تجربیاتی را درک کرده‌اند دیدار داشته باشیم.

تأثیر مثبت برجام در صادرات فرش



بازدیدهای سرزده برای رصد مشکلات جامعه

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: سعی کرده‌ایم که این بازدیدها کاملاً سرزده باشد که دقیقاً با مشکلی که وجود دارد بدون هماهنگی قبلی روبه‌رو شویم. نماینده مجلس دهم اظهار داشت: امروز هم آمده‌ایم با افرادی که در حوزه فرش فعال هستند و در ابعاد مختلف مانند بحث فروش و صادرات و یا مشکلاتی که در آماده کردن مواد اولیه دارند صحبت کنیم. وی افزود: اصولاً در جلسه اول ما بیشتر مشکلات را رصد می‌کنیم و مطالب به ما منتقل می‌شود و در مرحله بعد از خود افرادی که در دل آن مشکلات هستند درخواست می‌شود کارگروهی تخصصی ایجاد کرده و مباحث و مشکلات را دنبال کنند. حیطه وظایف ما هم به‌عنوان یک نماینده در بحث قانون‌گذاری و نظارت است؛ بنابراین مباحث و مشکلاتی که مربوط به این دو حیطه کاری است به ما منتقل می‌شود و سپس ما با استفاده از نظرات خود افراد که کارشناس هستند و سایر متخصصان امر برای حل مشکلات و موانع اقدام می‌کنیم.

عمده مشکل فرش ایران رقابت با سایر کشورهاست

تاج‌الدین درباره بازخورد بازدید از بازار فرش اصفهان بیان داشت: در حال حاضر درزمینه فرش مشکلاتی وجود دارد که غالباً مربوط به بازار خرید و رقابت‌هایی است که با سایر کشورها در این زمینه وجود دارد. مشکلات دیگر این حوزه به صادرات و محدودیت‌هایی که درزمینه نقدینگی پول وجود دارد مربوط می‌شود. البته بسیاری از فعالان این حوزه اذعان می‌کنند که در سال‌های اخیر بسیاری از مشکلاتشان به سمت مرتفع شدن رفته و اقداماتی خوبی در این زمینه آغازشده است.

موانع فروشندگان و توزیع‌کنندگان فرش در رونق بازار فرش

در این بازدید که با حضور مسئولین مختلف در حوزه فرش اصفهان ازجمله معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، ریس اداره فرش استان و مدیران اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش اصفهان همراه بود، محمد مجیری بابیان این‌که فرش اصفهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد از تولید حجم زیاد فرش باوجود حدود 280 هزار بافنده در اصفهان خبر داد. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها برای صنعت فرش اصفهان ایجاد کرده بود، تأثیر برجام را بر روی صادرات فرش مثبت ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه به خاطر مشکلاتی که در دوران تحریم‌ها داشتیم فرش ما اجازه صادرات نداشت و تحریم بود. در آن شرایط رقبای ما، کشورهایی مانند نپال، کشمیر و پاکستان اقدام به عرضه فرش‌هایی بدون کیفیت و باقیمت پایین کردند که این امر مشکلاتی را برای ما فراهم کرد؛ اما خوشبختانه بعد از اجرای برجام با برداشته شدن تحریم‌ها فروش فرش ما به ویژه به کشور آمریکا با درصد خیلی خوبی رشد کرد و ما توانستیم صادرات خوبی داشته باشیم.


لزوم نگاه تخصصی به صادرات فرش

مجیری با تأکید بر حمایت از بخش تولید و صادرات، به لزوم نگاه تخصصی به صادرات فرش اشاره کرد و صادرات را یک فن و تخصص دانست که با انجام بازاریابی و جلب مشتری امکان‌پذیر است و آن را خارج از تخصص تولید­کننده­ی صرف دانست و بر روی سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی این بخش تأکید کرد. وی با اشاره به لزوم شرکت در نمایشگاه‌های فرش، به نیاز به معرفی محصولات تولیدی اظهار داشت: حضور در نمایشگاه‌ها باید پررنگ‌تر باشد. دولت باید یارانه‌ای را برای اشخاصی که مایل هستند در نمایشگاه شرکت کنند اختصاص دهد. ما با توجه به این مطلب که وجود چنین نمایشگاه‌هایی و رفت‌وآمد افرادی از سایر کشورها بر روی صادرات فرش ما تأثیرگذار است سال قبل در نمایشگاه فرش اصفهان یک هیئت آمریکایی را دعوت کردیم و هزینه بلیت آنها را پرداخت کرده و امکاناتی را برای حضور آنها در نمایشگاه فراهم کردیم. معتقدیم همه باید در برپایی نمایشگاه‌ها کمک کنند و انگیزه برای شرکت در نمایشگاه و معرفی فرش بیشتر شود.

اهمیت سلیقه‌یابی مشتری در تولید و صادرات فرش

وی در ادامه صحبت‌های خود به لزوم بالا بردن دقت و نظارت در تولید فرش پرداخت و با اشاره به کیفیت پایین فرش‌های تولیدشده در کشورهای رقیب، به لزوم توجه به سلیقه‌های مختلف خریداران فرش اشاره کرد و افزود: در بحث تولید باید کمک کنیم که به‌جای تک‌بافی به سمت تولید انبوه و ایجاد کارگاه‌های بزرگ بافندگی پیش برویم. همان‌طور که می‌دانید تولید فرش ارزش‌افزوده بالایی به همراه دارد و ما خوشبختانه تولیدکنندگان بزرگی در اصفهان داریم؛ اما نیاز است که دقت و نظارت بیشتری بر روی تولید صورت گیرد، چراکه شخصی که به دنبال خرید فرش خوب و باکیفیت است فرش ایران را می‌شناسد و به سمت خرید فرش کشمیر و پاکستان یا نپال نخواهد رفت اما این مسئله نباید باعث شود که ما از کیفیت فرش‌های تولید خود غافل شویم و با افت کیفیت مواجه شویم. بلکه باید با نظارتی که بر کارگاه‌های تولیدی می‌شود به سمت بافت فرش‌هایی باکیفیت بالاتر و با نقشه و طرح بهتری پیش برویم. ما باید به سمت سلیقه‌یابی مشتری حرکت کنیم. به‌طور مثال کشورهای آسیای شرقی مثل چین و ژاپن رنگ‌های گرم را در فرش بیش از رنگ‌های سرد می‌پسندند همان‌طور که میدانید در مینا بیشتر تولیدات به رنگ آبی انجام می‌شد اما حالا تولیدکنندگان این مسئله را در نظر گرفته و به سمت تولید بارنگ‌های گرم هم‌روی آورده‌اند. در تولید فرش هم باید این مسئله در نظر گرفته شود و قطعاً باید با انجام مطالعات و سلیقه‌یابی‌هایی که صورت می‌گیرد سفارش‌ها پذیرفته شود.

نیاز به افزایش ارتباط با سایر کشورها برای توسعه صادرات

وی به بحث صادرات نیز اشاره کرد و گفت: در بحث صادرات باید به طرز صحیحی با دنیا صحبت کنیم و روابط خود را با سایر کشورها افزایش دهیم. ما پس از برجام شاهد افزایش چشم‌گیر ورود گردشگر به کشور بودیم این میزان رشدی که در ورود گردشگر به کشور انجام‌شده قطعاً در بازار فروش فرش و صنایع‌دستی ما نیز بی‌تأثیر نخواهد بود. مجیری عمده مشکلاتی را که در رابطه باعرضه صنایع‌دستی و به‌ویژه فرش به گردشگران وجود دارد را مربوط به مسئله عدم امکان استفاده از دستگاه ATM برای گردشگران دانست که مانع امکان پرداخت نقدی با ویزا کارت توریست‌ها می‌شود و با اشاره به بالا بودن قیمت فرش و نبود پول نقد به همراه فرد گردشگر این مسئله را مشکل‌ساز دانست. وی در پایان بابیان این‌که فرش اصفهان در بین استان‌های کشور حرف اول را می‌زند آن را یک برند جهانی دانست و به ثبت جهانی فرش‌های کاشان، نائین و فرش اصفهان اشاره کرد و از تلاش برای ثبت جهانی فرش یلمه علی‌آباد دهاقان خبر داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار