بعد از افطاری معده را با حجم زیاد غذا پر نکنید

هرگاه پس از گرسنگی طولانی به ناگهان معده را با حجم زیاد غذا پر کنیم بر طبق مکانیسم های جبرانی بدن، اکثر خون بدن برای اینکه هضم بهتر صورت بگیرد به اطراف سیستم گوارشی سوق پیدا میکند و به اندام ها و مغز، خون کمتری میرسد.

بعد از افطاری معده را با حجم زیاد غذا پر نکنید

هرگاه پس از گرسنگی طولانی به ناگهان معده را با حجم زیاد غذا پر کنیم بر طبق مکانیسم های جبرانی بدن، اکثر خون بدن برای اینکه هضم بهتر صورت بگیرد به اطراف سیستم گوارشی سوق پیدا میکند و به اندام ها و مغز، خون کمتری میرسد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، واژه رمضان از «رمض » گرفته شده که یکی از معانی آن تابش آفتاب بر خاک است؛ زیرا در ماه مبارک رمضان روح ما در معرض تابش نور شدید فیض الهی قرار م یگیرد که حاصل آن درک حضور حق است.

غلامرضا کریمی، مدیر موسسه تحقیقات حجامت ایران در استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: هرگاه پس از گرسنگی طولانی به ناگهان معده را با حجم زیاد غذا پر کنیم بر طبق مکانیسم های جبرانی بدن، اکثر خون بدن برای اینکه هضم بهتر صورت بگیرد به اطراف سیستم گوارشی سوق پیدا میکند و به اندام ها و مغز، خون کمتری میرسد و باعث این حالت می شود. در ماه مبارک رمضان برای مهار این عارضه ابتدا با آب جوش و خرما افطار کرده تا بلغم معده و سردی آن کاهش یافته و معتدل شود و بعد از ادای نماز و ادعیه غذای اصلی را میل کنید.

وی با اشاره به اینکه یکی از عناصر حیاتی مهم برای رشد و بقای بدن (سلو لها) قند است که از منابع مختلف تأمین می شود، گفت: در بدن ما این قند به صورت های گونا گون وجود دارد که هریک در زمان خاص خود به مصرف می رسد و اولین و در دسترس ترین قند، قند موجود در ر گهاست که معمولاً نیاز ۸- ۳ ساعت اولیه بعد از غذا خوردن و جذب غذا در بدن را تأمین میکند.

کریمی افزود: دومین قند، قند ذخیر های در کبد یعنی ذخیره گلیکوژن کبدی است که پس از مصرف اولین قند به مصرف بدن میرسد و سومین قند، قند موجود در عضلات و چربی های بدن است که طی فرآیندهای پیچیده به مصرف بدن میرسد.

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: روزه داران بلافاصله بعد از اذان مغرب باید چند عدد خرما با یک لیوان متوسط آب جوش ولرم شده میل میکند و مشغول نماز و عبادت شود تا بلغم (رطوبت) انباشته شده در طول روزه داری از روی پرزهای معده پاک سازی شده و معده گرم شده و پرزها آماده ی جذب غذا شوند. این کار نیاز به زمانی حدود نیم ساعت دارد.

وی موارد دیگریکه می تواند جایگزین این نسخه کرد را بدین صورت برشمرد:

  • آب ولرم + عسل + چند قطره آبغوره یا آب لیمو یا سرکه
  • شیر گرم + عسل
  • چند عدد انجیر (سه ساعت قبل در آب گرم خیسانده سپس میل کنید)
  • یک لیوان آب میوه های گرم (آب هویج، آب سیب، آب آناناس، آب انگور)
  • شربت سرکنگبین

کریمی در پایان توصیه کرد: ۱ الی ۲ ساعت بعد از صرف غذای افطاری میتوان از میوه ها بر اساس طبع و مزاج روزه دار استفاده کرد که در این بین آب میوه هایی مانند هویج، سیب، به و آناناس
ارجحیت دارند.
در کنار میوه ها یا به جای میوه می توان از تنقلات طبیعی که به روش سنتی تهیه شده اند مانند برگه ها (هلو، زردآلو و...) مغزها استفاده کرد و لازم به ذکر است مصرف سکنجبین بر اساس طبع و مزاج روزه دار از بهترین گزینه ها برای صرف در میان وعده است که ا گر با عرقیات مناسب مخلوط شود اثر آن کاملتر خواهد بود خصوصاً وقتی بعضی اعضا دچار ضعف یا نارسایی باشند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار