افزایش مخاطرات و آسیب‌های کودکان کار با حضور بیشتر آن‌ها در خیابان

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: هرچه ساعت حضور کودکان خیابانی و کار در خیابان بیشتر باشد، بیشتر در معرض مخاطرات و آسیب‌ها قرار خواهند گرفت.

افزایش مخاطرات و آسیب‌های کودکان کار با حضور بیشتر آن‌ها در خیابان

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: هرچه ساعت حضور کودکان خیابانی و کار در خیابان بیشتر باشد، بیشتر در معرض مخاطرات و آسیب‌ها قرار خواهند گرفت.

مرضیه فرشاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: کودک خیابانی به افراد زیر 18 سال اعم از دختر و پسر گفته می‌شود که برای امرار معاش یا زندگی‌شان در خیابان کار یا زندگی می‌کنند.

وی افزود: در این راستا سازمان بهزیستی از سال 1387 به عنوان متولی کودکان خیابانی مطرح می‌شود و مرکزی تحت عنوان مرکز کودکان خیابانی در بهزیستی راه‌اندازی می‌کند که در شهر اصفهان هم این مرکز دایر شده است.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: این مرکز کودکان خیابانی و کار را پذیرش کرده و خدماتی را به آن‌ها اعم از مددکاری، روانشناسی، روان‌پزشکی ارائه داده و آن‌ها را مورد حمایت خود قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: کودکان خیابانی حضورشان در خیابان به دلایلی همچون نامناسب بودن وضع اقتصادی والدین و نداشتن سرپرست‌های نامناسب باز می‌گردد و همین موارد کودکان را مجبور می‌کنند تا در خیابان‌ها کار کنند و این حضور کودکان در خیابان باعث می‌شود که آسیب‌هایی به طور ناخواسته به این کودکان واریز شود.

فرشاد ادامه داد: هرچه ساعت حضور این کودکان در خیابان بیشتر باشد، بیشتر در معرض مخاطرات و آسیب‌ها قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: اینکه کودکی در خیابان باشد ممکن است محرومیت‌هایی را از جمله درس، بهداشت و سلامت و سوءاستفاده افراد شیاد از این کودکان سبب شود و مورد آسیب واقع شوند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کودکان کار پس از ورود به مرکز کودکان خیابانی در بهزیستی مورد بررسی تیم تخصصی این مرکز قرار می‌گیرند.

وی افزود: اکثر کودکان پس از ورود به مرکز کودکان خیابانی بهزیستی به آغوش خانواده باز می‌گردند و بعد بررسی می‌شود که علت حضور این کودک در خیابان چیست، آیا واقعاً فقط بحث‌های اقتصادی پشت سر این قضایا است یا خیر.

فرشاد با بیان اینکه اگر نیاز اقتصادی داشته باشند با توجه به بررسی‌های مددکاران تا حد امکان این کودکان طبق ضوابط حمایت‌ می‌شوند، عنوان کرد: گاهی ممکن است که آن کودک والدینشان صلاحیت لازم را برای نگهداری آن کودک نداشته باشند و یا کسانی که از آن کودکان نگهداری می‌کنند آن‌ها را مورد سوءاستفاده قرار دهند.

وی اضافه کرد: در این صورت با توجه به پیگیری مددکاران بهزیستی احتمال اینکه صلاحیت والدین برای نگهداری کودک از طرف مقامات قضایی رد شود؛ به مراکز خانه‌های کودک و نوجوان انتقال داده می‌شوند و در آن مکان یک زندگی حداقل توأم با سلامتی را ادامه خواهند داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار