اجرای ۲۶ طرح کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی در ذوب‌آهن

پس از اعلام آلایندگی‌های زیست‌محیطی سرکت ذوب آهن در مناطق مختلف شهرستان لنجان از طرف برخی مسئولان و حامیان مردمی محیط زیست، این شرکت خبر اجرای ۲۶ طرح زیست‌محیطی را اعلام کرد.

اجرای ۲۶ طرح کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی در ذوب‌آهن

پس از اعلام آلایندگی‌های زیست‌محیطی سرکت ذوب آهن در مناطق مختلف شهرستان لنجان از طرف برخی مسئولان و حامیان مردمی محیط زیست، این شرکت خبر اجرای ۲۶ طرح زیست‌محیطی را اعلام کرد.
فرید مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در لنجان اظهارداشت: این شرکت به‌عنوان نخستین تولید کننده فولاد در ایران در زمینه خط مشی زیست محیطی خود 26 طرح مهم در این زمینه اجرا کرده است.
مدیر ارشد ایمنی‌، بهداشت و محیط‌زیست ذوب‌آهن اصفهان هزینه اجرای این طرح‌ها را بیش از 4 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این طرح‌ها شامل بازسازی، بهسازی و نوسازی در بخش‌های هوا، آب ، پساب و پسماند اجرا شده و 5 طرح دیگر هم در دست اقدام است.
وی با اشاره به اینکه شرکت ذوب آهن اصفهان با مسئولیت اجتماعی و خط مشی زیست محیطی خود و تعهد مدیریت عالی شرکت مبنی بر حفظ و صیانت از محیط زیست این طرح‌ها را اجرا کرده است، خاطرنشان کرد: طرح‌های اجرا شده دستاوردهای زیست محیطی چشم‌گیری برای این شرکت به همراه داشته است.
مدیر ارشد ایمنی‌، بهداشت و محیط‌زیست ذوب‌آهن اصفهان گفت: یکی از این طرح‌ها شامل نوسازی باتری‌های کک سازی به‌منظور کنترل آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از فرآیندهای تبدیل ذغال سنگ به کک متالورژی بوده و در حال حاضر تنها باطری شماره 3 کک سازی با استفاده از آخرین فن‌آوری‌های روز دنیا در حال تولید است.
وی با بیان اینکه این باتری مجهز به سامانه‌های تصفیه آلاینده‌های بخش هوا بوده و همه عوامل آلاینده زیست محیطی ناشی از دشارژ سلول‌ها توسط این سامانه‌ها تصفیه می‌شوند، افزود: طرح نصب الکتروفیلتر آسپیراسیون کوره بلند شماره یک به ظرفیت 750 هزار متر مکعب، ساخت مشعل سوزاننده گازهای اضافی کوره بلند 3 و اصلاح مکنده غبار کارگاه میکسر فولادسازی از دیگر طرح‌های زیست‌ محیطی ذوب آهن است.
مختاری بیان کرد: این 26 طرح زیست محیطی شامل بازسازی و بهسازی الکتروفیلترهای شماره 2 و 1 پلی زیوس ناحیه آهک ، طرح نصب بگ فیلترهای مختلف در فولادسازی و نصب و راه‌اندازی ESP2 بخش آگلومراسیون به ظرفیت 800 هزار متر مکعب هم می‌شود.
وی با اشاره اینکه اقدامات زیست محیطی ذوب آهن به‌صورت مداوم در حال اجراست و بیشتر آنها بیش از 90 درصد پیشرفت داشته و در مراحل نهایی قرار دارند، تصریح کرد: طرح بازسازی و بهسازی سامانه تصفیه غبار کنورتورها که در حال حاضر آلودگی ناشی از آنها به‌طور کامل مرتفع و در محدوده مجاز زیست محیطی قراردارد و طرح 5 گانه زیست محیطی آگلومراسیون شامل 6 الکتروفیلتر ازجمله این طرح‌ها است.
مدیر ارشد ایمنی‌، بهداشت و محیط‌زیست ذوب‌آهن اصفهان، بازیافت محصولات میانی موجود در سایت تنگه جوزدان را که به‌عنوان برترین طرح زیست محیطی در انجمن مدیریت سبز اروپا و انجمن مدیریت سبز ایران شناخته شده است از طرح‌ها دیگر این شرکت اعلام کرد و گفت: برخی دیگر از مهمترین طرح‌های این شرکت که سبب کاهش مصرف آب در ذوب آهن باوجود افزایش تولید در سالهای گذشته شده شامل 17 طرح از جمله آبزدایی از لجن کنورتورهای ناحیه فولادسازی، دریافت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب زرین شهر و تصفیه و جداسازی آب از سرباره کوره بلند است 4 طرح هم در دست اقدام است‌.
وی افزود: 8 طرح هم در حوزه مدیریت انرژی ذوب آهن اصفهان اجرا شده و 3 طرح مهم دیگر نیز در دست اقدام است که با بهینه سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نقش مهی در حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار