معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اصفهان: انتخاب رشته بحث مرگ و زندگی نیست

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان گفت:چنانچه دانش‌آموزی انتخاب صحیحی نداشته باشد می‌تواند با تغییر رشته مسیر خودش را اصلاح کند؛ انتخاب رشته بحث مرگ و زندگی نیست.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اصفهان: انتخاب رشته بحث مرگ و زندگی نیست

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان گفت:چنانچه دانش‌آموزی انتخاب صحیحی نداشته باشد می‌تواند با تغییر رشته مسیر خودش را اصلاح کند؛ انتخاب رشته بحث مرگ و زندگی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رحیم محمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در حوزه رسانه چند کارکرد را مدنظر داریم که مطالبه‌‍گری صحیح یکی از آن‌هاست؛ آگاهی بخشی دقیق به خانواده‌ها به منظور کاهش چالش‌ها و دغدغه‌ها نیز یکی دیگر از این کارکردها است؛ فضا و جو سال گذشته در خصوص روند هدایت تحصیلی به نحوی بود که رسانه‌ها نیز دغدغه‌ها را افزایش دادند.

وی ادامه داد: در نظام آموزش و پرورش به قدری منعطف است که دانش آموزان به راحتی می‌توانند تغییر رشته دهند و اولیا نباید این‌گونه حساس باشند، چنانچه فرزندشان از حضور در یک رشته راضی نبود می‌تواند با توجه به علاقه و استعداد تغییر رشته دهد؛ در فرایند هدایت تحصیلی باید 20 الی 30 درصد کار به عهده آموزش و پرورش باشد و دستگاه‌های دیگر مثل آموزش عالی نیز وظایفی دارد اما تقریباً همه کار به عهده آموزش و پرورش گذاشته شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به امکان اصلاح مسیر در روند انتخاب رشته عنوان کرد: چنانچه دانش‌آموزی انتخاب صحیحی نداشته باشد می‌تواند با تغییر رشته مسیر خودش را اصلاح کند؛ انتخاب رشته بحث مرگ و زندگی نیست.

وی با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای خاطر نشان کرد: در سیاست‌های کلان کشور تقویت و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌ها و اصول است و مقام معظم رهبری نیز این نکته را تائید کردند؛ در اداره کل آموزش و پرورش استان نیز اقداماتی انجام شده است تا با توجه به این اصل و البته نیازهای اشتغال کشور، روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شود.

محمدی با برشمردن مؤلفه‌های مؤثر در هدایت تحصیلی یادآور شد: استعداد، علاقه، نیازهای شغلی کشور و نیازها و امکانات منطقه از مؤلفه‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است؛ صرف ابراز علاقه مهم نیست و باید این علاقه اثبات شود و بسیاری از والدین، فرزندان خود را اجبار می‌کنند و خود دانش‌آموزان تأثیر کمتری در انتخاب رشته خود دارند؛ گاهی یک فضایی ایجاد می‌شود که فلان رشته درآمد خوبی دارد در حالی که در واقعیت چنین نیست و فضای شغلی آن رشته اشباع شده است.

وی افزود: در رأس هرم شغلی تنها به 20 الی 25 درصد کارشناس و مدیر احتیاج است و 70 درصد مابقی باید در بخش تکنسین و متخصص و کارگران ماهر و نیمه ماهر فعال شوند؛ در حالی که با این حجم از فارغ‌التحصیلان، این رقم در کشور برعکس شده است؛ تدوین سرفصل درس کار و فناوری یکی از اقدامات مؤثر در ترغیب دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای بوده است که نسبت به میانگین کشوری دانش‌آموزان اصفهانی 8 درصد بیشتر به رشته‌های فنی و حرفه‌ای اقبال داشته‌اند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان نمون برگ هدایت تحصیلی با رویکرد توصیه‌ای را یکی دیگر از اقدامات به منظور کاهش دغدغه‌های سال قبل والدین دانست و مطرح کرد: در نمون برگ هدایت تحصیلی با رویکرد ظرفیت‌های منطقه، دانش‌آموزان در هر گروهی که قرار بگیرند در صورت تمایل قطعاً در همان گروه رشته ثبت‌نام خواهند شد و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی بررسی‌های مشاوره‌ای و سوابق تحصیلی را در فرایند هدایت تحصیلی مؤثر دانست و گفت: البته در هر دو مورد چالش داشتیم، تعجیل در اجرای نظام 6.3.3 باعث شد تا مشکلات و چالش‌ها پیش‌بینی نشود و به علت اینکه فلسفه آموزش و پرورش را در عدم حساسیت نسبت به نمره و ارزشیابی قرار داده‌ایم از همین رو بررسی سوابق تحصیلی به‌سختی انجام شد.

محمدی در پایان بیان کرد: ذهنیتی اشتباه وجود دارد که والدین فکر می‌کنند بعضی از مدارس دولتی از امکانات آموزشی بهتری نسبت به بقیه مدارس برخوردارند؛ برای مثال در یک مدرسه دولتی ظرفیت برای یکی از رشته‌ها بین 60 تا 70 نفر است در حالی که حدود 600 نفر پیش ثبت نام کرده‌اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار