نباید بازیگران به برداشت غلط درباره نیات ایران برسند

دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با خبر آنلاین در مورد پیامی که هدف قرار دادن داعش توسط سپاه می‌تواند داشته باشد، گفت: اگر دستگاه دیپلماسی ما خوب عمل نکند این موضوع می‌تواند به بحران قطر ارتباط داده شود یا به تحریم سنا مرتبط شود و در این صورت این یک هماورد طلبی از سوی ایران تلقی خواهد شد و پیامدهای منفی خواهد داشت.

نباید بازیگران به برداشت غلط درباره نیات ایران برسند

پیام حملات موشکی ایران به مواضع داعش مشخص بود چون به‌طور رسمی هم اعلام شد و صرفاً برای تلافی حملات داعش به تهران بود؛ اما تفسیری که از آن خواهد شد در آینده می‌تواند متفاوت خواهد باشد. دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با خبر آنلاین در مورد پیامی که هدف قرار دادن داعش توسط سپاه می‌تواند داشته باشد، گفت: اگر دستگاه دیپلماسی ما خوب عمل نکند این موضوع می‌تواند به بحران قطر ارتباط داده شود یا به تحریم سنا مرتبط شود و در این صورت این یک هماورد طلبی از سوی ایران تلقی خواهد شد و پیامدهای منفی خواهد داشت.
این اقدام زمانی می‌تواند مفید بوده و کارکردهای خوبی برای ایران داشته باشد که اولاً در قالب موردی تلافی درازای حملات داعش به تهران تلقی شود نه غیرازآن و ثانیاً این حملات درواقع نه حملات سپاه به داعش بلکه حمله جمهوری اسلامی ایران به داعش تعبیر شود تمایز گذاشتن میان اقدامات سپاه و آنچه ایران با نمایندگی دولت انجام می‌دهد، هدفی جز تبدیل کردن سپاه به موجودیتی غیررسمی ندارد. این برداشت هرگز نباید با دامن زدن به آن از طریق بازی با کلمات، به رسمیت شناخته شود. وی همچنین در مورد تأثیر این اقدام بر روند صلح در خاورمیانه گفت: حملات موشکی به‌خودی‌خود روند مذاکرات را تقویت و یا تخریب نمی‌کند بلکه برداشت‌هاست که این سرنوشت سیاسی را رقم می‌زند. مسئله مهم در این است که نباید منجر به تخریب مذاکرات صلح در منطقه شود. چگونه می‌توانیم مانع از تخریب مذاکرات صلح شویم؟ در وهله اول با تکرار و تصریح این موضوع که حملات موشکی ایران حامل یک رویکرد جدید منطقه‌ای نیست و اینکه این حملات، سرآغازی بر تکرار مداوم آن در آینده نیست بلکه تنها به‌منظور دفاع سرزمینی در برابر گروه‌های تروریستی و بسته به مورد تصمیم گرفته خواهد شد. در غیر این صورت ممکن است سایر کشورها دچار این تلقی اشتباه شوند که ایران به‌صورت یک‌جانبه در حال انجام اقدامات زورگویانه است و این می‌تواند بر روند مذاکرات در آینده تأثیر منفی بگذارد. اجتناب از گفتن کلماتی که ممکن است دیگران را به سوءتفاهم یا برداشت‌های غلط درباره نیات ایران برساند خیلی مهم است و فکر می‌کنم که باید درباره این موضوعات هم در داخل تکیه کنیم و هم در مسائل خارجی محدوده این نوع عملیات را تشریح کنیم که باعث سوءتفاهم برای دیگران نشود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار