شاخص بورس بر مدار نزول

بازارهای مالی شهر نخستین روز از هفته کاری را با افت 83 واحدی شاخص بورس، افزایش هزار و 500 تومانی قیمت سکه و افزایش 6 تومانی قیمت ارز پشت سر گذاشت.

شاخص بورس بر مدار نزول

بازارهای مالی شهر نخستین روز از هفته کاری را با افت 83 واحدی شاخص بورس، افزایش هزار و 500 تومانی قیمت سکه و افزایش 6 تومانی قیمت ارز پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر نخستین روز از هفته کاری را با افت 83 واحدی شاخص بورس، افزایش هزار و 500 تومانی قیمت سکه و افزایش 6 تومانی قیمت ارز پشت سر گذاشت.

در این میان مهم‌ترین اخباری که پیرامون بازارهای مالی شکل گرفت به افزایش حمل‌ و نقل کانتینری کشتی‌رانی در دو ماه اول سال، بی‌ثباتی سیاسی عامل افزایش قیمت طلا، رونمایی از تلویزیون تعاملی و آموزش الکترونیکی اصناف کشور، ابلاغ بخشنامه استفاده از تسهیلات 120 میلیونی خرید مسکن بدون سپرده، آغاز پرداخت سپرده زیر 50 میلیونی سپرده‌گذاران کاسپین از روز آینده، عبور تولید نفت ایران از 3.8 میلیون بشکه و کاهش قیمت نفت برای پنجمین هفته مربوط می‌شود.

*شاخص بورس بر مدار نزول

شاخص بازار بورس بار دیگر افت 83 واحدی را تجربه کرد و در جهت منفی به ثبت رسید، در این میان نمادهایی همچون وبملت، شبندر و رمپنا در منفی شدن این شاخص تأثیر بیشتری داشتند.

در بازار امروز تعداد 428 میلیون سهم در دست سهامداران به گردش درآمد که نسبت به روزهای گذشته کاهش حجم معاملات مشاهده شد، بیشترین حجم معاملات این روز نیز در دو نماد وبملت و خزامیا به ثبت رسید.

در گروه خودرویی شروع معاملات در جهت مثبت به وقوع پیوست و در ساعت‌های ابتدایی رشد ارزش سهام مشاهده شد، رفته‌رفته این روند صعودی جای خود را به معاملات فرسایشی و منفی داد.

در نهایت تنها دو نماد خودرو و خپارس موفق شدند روند مثبت را تا پایان بازار ادامه دهند و دیگر نمادهای خودرویی کم‌ و بیش افت ارزش سهام خود را در معاملات پایانی مشاهده کردند.

در گروه بانکی وبملت با معاملات منفی و پرحجم خود تأثیر منفی بر شاخص بازار گذاشت؛ و تجارت، وخاور و ونوین نیز نمونه دیگری از نمادهای منفی این گروه به شمار رفتند، در این میان معاملات در سه نماد وکار، وسینا و وانصار به گونه دیگری به ثبت رسید و سهام این نمادها با افزایش ارزش در این روز همراه شدند.

معاملات گروه فلزی به گونه دیگری رقم خورد و رشد ارزش اکثر نمادهای این گروه را به همراه داشت؛ در این میان می‌توان به ذوب، فاسمین، ارفع و فباهنر اشاره کرد که معاملات مثبتی را به ثمر رساندند.

فولاد مبارکه نیز یکی از نمادهای گروه محصولات فلزی است که در این روز کاری متوقف بود؛ کیمیا، زنگان و فسرب رشد حداکثری ارزش سهام خود را مشاهده کردند و در مثبت کامل معامله شدند.

*اقبال خوش دلار در روزهای اخیر

فعالان بازار ارز این روزها تمایل بیش‌تری برای خرید دلار نشان داده‌اند و همین امر منجر به رشد تقاضا و افزایش قیمت دلار در این بازار شده است.

هر دلار بر اساس داد و ستدهای این روز با 12 تومان افزایش ارزش همراه شد و قیمت 3 هزار و 756 تومان را به خود دید.

یکی از صرافان حاضر در خیابان سپه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر را افزایش اشتیاق فعالان این بازار برای خرید دلار دانست.

وی در همین راستا افزود: معامله‌گران در هفته‌های اخیر داد و ستدهای خود را بسیار کم‌حجم و بی‌رمق انجام می‌دادند که عملاً تأثیر چندانی در قیمت ارز نداشت و همین عامل باعث درجا زدن ارزش ارز شده بود، اما در حال حاضر موج جدید تقاضا در این بازار شکل‌گرفته که نتیجه آن افزایش قیمت بوده است.

یورو و پوند انگلیس نیز دو ارز دیگر بازار صرافی‌ها بودند که هر دو روز مثبتی را پشت سر گذاشتند و به ترتیب 14 تومان و 30 تومان گران‌تر از روز قبل معامله شدند.

بر همین اساس ارزش هر یورو به 4 هزار و 292 تومان رسید و هر پوند انگلیس نیز در قیمت 4 هزار و 800 تومان مورد معامله قرار گرفت.

*بی‌ثباتی سیاسی به نفع طلا شد

بازار طلا و سکه بار دیگر به رنگ سبز درآمد و همین امر منجر به رشد قیمت سکه در این روز شد، مهم‌ترین عاملی که بر سبز ماندن این بازار تأثیر گذاشته است، بی‌ثباتی سیاسی در بازار جهانی بود که افزایش قیمت طلای جهانی را به همراه داشت.

کارشناسان این افزایش ارزش را پایدار نمی‌دانند و بر اساس تحلیل آن‌ها با افزایش نرخ بهره و تقویت شاخص دلار، قیمت طلا تا مرز هزار و 200 دلار در هر انس نیز خواهد رسید.

قیمت هر سکه با 2 هزار تومان افزایش به یک‌ میلیون و 215 هزار تومان برای شروع این هفته کاری رسید، نیم‌سکه تنها هزار تومان افزایش نرخ را به نمایش درآورد و قیمت 643 هزار تومان را به ثبت رساند.

ربع‌سکه بدون تغییر قیمت معامله شد و داد و ستدهایی که بر روی این بخش از بازار سکه انجام شد، در قیمت 376 تومان نمود پیدا کرد.

در بخش معاملات آتی بازار سکه نیز ارزش تمام قراردادها افزایش یافت و این قراردادها از 2 هزار تومان تا 5 هزار تومان نوسان کردند که بیشترین افزایش ارزش در بلندترین سررسید قرارداد آتی سکه به ثبت رسید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار