جیره بندی خط قرمز وزارت نیرو است

مدیر عامل شرکت آب فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه جیره بندی خط قرمز وزارت نیرو است، گفت: ظرفیت چاه های متفرقه به شدت کاهش پیدا کرده و در چند سال گذشته ۱۲۴ حلقه چاه را از دست دادیم.

جیره بندی خط قرمز وزارت نیرو است

مدیر عامل شرکت آب فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه جیره بندی خط قرمز وزارت نیرو است، گفت: ظرفیت چاه های متفرقه به شدت کاهش پیدا کرده و در چند سال گذشته ۱۲۴ حلقه چاه را از دست دادیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاشم امینی شامگاه گذشته به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکم تا هفتم تیرماه به نام هفته صرفه جویی نامگذاری شده است و در این هفته به چالش اول کشور یعنی آب پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است، تاکید کرد: متاسفانه مردم استان در بخش های مختلف، کمبود آب و خشکسالی را به خوبی حس می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه تنها پرداختن به موضوع آب در هفته صرفه جویی حق مطالب را ادا نمی کند، گفت: شرکت آبفا اصفهان به موضوع مدیریت مصرف بهینه آب در تمام مقاطع سال معتقد است، چرا که علاوه بر مواجه بودن با اقیلم خشک و نیمه خشک به طور طبیعی در اصفهان، حدود ۱۰ سال است که در استان با شرایط خشکسالی روبرو هستیم.

محدودیت تاسیساتی در حوزه آب شرب اصفهان

وی با تاکید بر کاهش بارش ها در استان، تصریح کرد: باوجودی که امسال در بیشتر نقاط کشور بارندگی های خوبی داشتیم، اما در فلات مرکزی شرایط بارش ها چندان مناسب نبود، در عین حال دارای محدودیت تاسیساتی در حوزه شرب نیز هستیم.

امینی با تاکید بر محسوس و ملموس بودن موضوع تنش آبی برای مردم و مدیریت استان، افزود: هم اکنون بیش از ۹۳ شهر تحت پوشش آبفای شهری هستند، که ۸۵ درصد میزان تامین آب آنها از رودخانه زاینده رود و در قالب تصفیه خانه بزرگ اصفهان انجام می شود، همچنین ۱۵ درصد آب دیگر مشترکین از طریق چاه ها، چشمه ها و قنوات تامین می شود.

وی با یادآوری اینکه ۸۵ درصد آب تامین شده در ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا توزیع می شود که جمعیت حدود چهار میلیون نفری را در استان شامل می شوند، گفت: از سال ۸۹ تا ۹۵ بیش از ۵۰۰ هزار واحد به آمار مصرف کننده آب شرب اصفهان اضافه شده، این رقم در سال های گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار آحاد و در حال حاضر دو میلیون نفر است.

از دست دادن ۱۲۴ حلقه چاه در چند سال گذشته

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان با تاکید بر اینکه در سال های گذشته کاهش بارش ها منجر به از دست دادن منابع آبی شد، بیان داشت: در این شرایط ۵۴۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت تامین آب را از دست دادیم که شامل کاهش دبی آب چاه های فلمن، چاه های متفرقه و محلی است.

به گفته وی، ظرفیت چاه های متفرقه به شدت کاهش پیدا کرده و در چند سال گذشته ۱۲۴ حلقه چاه را از دست دادیم.

امینی با بیان اینکه هیچ منبع جدید آب شرب به حوزه ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستای استان اضافه نشده است، گفت: در چند سال گذشته با مدیریت مصرف، توزیع و استفاده از ظرفیت ها و فناوری های روز این میزان کمبود را جبران کردیم.

وی تاکید کرد: امروز وظیفه داریم با استفاده از ظرفیت های استان در بخش های فرهنگی، فنی و ... این کمبود را جبران کنیم، تا منابع جدید آبی استان همچون سامانه آبرسانی بزرگ اصفهان و گلاب دو به ظرفیت تامین آب شرب اصفهان اضافه شود.

۵۴۰۰ لیتر برثانیه ظرفیت آب را در حوزه شرب را از دست دادیم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان افزود: ۵۴۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت آب را در حوزه شرب از دست داده ایم در حالی که ۵۰۰ هزار واحد اضافه شده و انشعابات جدیدی را شاهد هستیم و باید از مجرای مدیریت مصرف، توزیع این کاهش را تامین و جبران کنیم و مطبوعات و رسانه ها در قالب وظیفه صنفی و اجتماعی می توانند در این موضوع نقش مهمی داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات فنی و مهندسی شرکت آبفا برای مدیریت مصرف، تصریح کرد: ایجاد سامانه های تله متری و کنترل فشار یکی از اقدامات موثر شرکت آبفا بوده است که سامانه توزیع آب به صورت تله متری کنترل می شود، همچنین سامانه مدیریت فشار از شهر توکیو الگو گرفته شده و براساس آن وضعیت فشار نقاط شهر اصفهان به صورت آنلاین و تمام وقت مدیریت می شود و آب به نحو احسن در ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا توزیع می شود.

به گفته امینی، با استفاده از سامانه مدیریت فشار زمانی فشار آب اصفهان مناسب خواهد بود تا سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ وارد مدار شود.

وی قدیمی بودن شبکه های فاضلاب اصفهان را یکی از مشکلات کنونی اعلام کرد و گفت: در سال گذشته از ۲۴۵ کیلومتر شبکه فاضلاب ۷۶ کیلومتر شبکه فرسوده اصلاح شد، همچنین اجرای خطوط توزیع و انتقال داخل شبکه یکی دیگر از اقدامات انجام شده است.

سرانه ۱۵۱ لیتری مصرف آب اصفهانی ها در شبانه روز

مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ تا سال ۹۵ میزان آب بدون درآمد استان از ۳۱ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است، افزود: اصفهان در این خصوص رتبه یک کشور را به دست آوردیم و همچنین سرانه مصرف را از ۱۸۹ لیتر آب در سال ۸۶ به ۱۵۱ لیتر در سال ۹۵ رساندیم.

به گفته امینی، کشف و جمع آوری و تعیین تکلیف انشعابات غیر مجاز، برخورد با انشعابات پر مصرف، جمع آوری پمپ های غیر مجاز و ... از جمله اقدامات قانونی انجام شده توسط آبفا است چرا که در حال حاضر یکی از آسیب های جدی ما مشترکینی هستند که به صورت غیرمجاز اقدام به نصب پمپ می کنند.

وی با اشاره به تاثیر افزایش دمای هوا در افزایش میزان مصرف آب در فصل تابستان، تاکید کرد: با افزایش دما از ۳۳ درجه به ۳۵ درجه ۱۶ درصد بر مصرف آب، با افزایش دما از ۳۵ درجه به ۳۷ درجه ۲۰ درصد بر مصرف آب، با افزایش ۳۷ درجه دمای هوا به ۳۹ درجه ۲۵ درصد بر میزان مصرف آب و با افزایش دمای هوا از ۳۹ درصد به ۴۰ درجه ۳۰ درصد بر میزان مصرف آب افزوده می شود.

وی ادامه داد: اگر ۴ میلیون نفر روزانه حدود یک و نیم لیتر آب صرفه جویی کنند حدود ۶ میلیون لیتر روزانه در مصرف آب صرفه جویی می شود.

اصفهان دارای تنش آبی است

مدیر عامل آبفا اصفهان با بیان اینکه اصفهان یکی از شهرهای دارای تنش آبی است، گفت: سال گذشته ۱۵۳ میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل برای احداث شبکه فاضلاب شهرهای برخوار، گرگاب و نجف آباد منعقد شده است، براساس این قرارداد شرکت فولاد مبارکه شبکه فاضلاب احداث و سپس از فاضلاب این شهرها استفاده می کند.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب محلات شهر اصفهان یکی از مطالبات مردم بوده است، تصریح کرد: در این پروژه حدود ۲۸ میلیارد تومان برای ۵۰ برای کیلومتر شبکه فاضلاب هزینه شده است و امیدواریم تا چند سال آینده کل مناطق حاشیه شهر اصفهان از نعمت شبکه فاضلاب برخوردار شوند.

امینی افزود: قرار بود مطالعات پروژه فاضلاب شهر کوشک و اصغرآباد طی یک و نیم سال انجام شود، اما امروز خوشبختانه شاهد شروع عملیات اجرایی شهر کهریزسنگ و کوشک هستیم.

وی ادامه داد: پروژه کهریزسنگ، کوشک و نجف آباد دارای ردیف اجرایی نیست و بودجه ای نیز از محل اعتبارات دولتی دریافت نمی کند و از طریق سرمایه گذاری داخلی در قالب تبصره ۳ انجام شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار داشت: اجرای شبکه فاضلاب شهر نجف آباد از سال ۷۵ شروع شده بود و تا سال ۹۲ تنها ۲۷ کیلومتر آن اجرا شد، اما از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود ۱۸۰ کیلومتر لوله گذاری آن انجام شد.

وی با اشاره به سامانه غیرحضوری ۱۵۲۲، تصریح کرد: این سامانه برای نخستین بار در کشور در اصفهان اجرا شد و تاکنون ۷۷۹ هزار تماس با این سامانه برقرار شده است که منجر به کاهش آلودگی هوا، ترافیک سطح شهر و... شده است.

برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی

وی با بیان اینکه بیش از حد بارش ها از سفره های زیرزمینی آب برداشت می کنیم، اضافه کرد: دارای یک بیلان منفی در ذخایر آبی هستیم و متاسفانه شرایط سختی را طی می کنیم و ۸۵ درصد آب مصرفی از منابع سطحی است، همچنین به دلیل فرو نشست زمین و پایین رفتن آب های زیرزمینی و کاهش کیفیت آب مجبور به کاهش برداشت آب شرب از سفره های زیر زمینی شدیم.

امینی تصریح کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری، تغییر نوع کشت، توجه به آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی می تواند منجر به حفظ ذخایر زیر زمینی شود.

تا سال ۱۴۰۰ شهر اصفهان دارای شبکه فاضلاب می شود

وی در ادامه با بیان اینکه ۶۷ درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند، ادامه داد: میانگین کشوری در این زمینه ۳۰ درصد است، تا سال ۱۴۰۰ کل شهر اصفهان به ویژه نقاط حاشیه ای شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان با اشاره به جمع آوری آب های سطحی و باران در تمام دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته، گفت: سامانه های جمع آوری آب های سطحی و آب باران ها توسط شهرداری ها انجام می شود و شرکت آب و فاضلاب وظیفه جمع آوری فاضلاب های شهری را بر عهده دارد.

وی افزود: خروجی تصفیه خانه های آب را باید مرکز بهداشت بررسی کند و تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر آلودگی آب تصفیه خانه های اصفهان داده نشده و اگر شبکه بهداشت اصفهان گزارشی در خصوص آلودگی آب دهد باید آن منبع را از مدار تولید خارج کنیم.

جیره بندی خط قرمز وزارت نیرو است

امینی با بیان اینکه جیره بندی خط قرمز وزارت نیرو است، گفت: وزارت نیرو معمولا این روش را عملی نمی کند زیرا به طور مثال اگر اعلام شود فلان منطقه شهر جیره بندی می شود مشترکین اقدام به ذخیره سازی آب می کنند.

وی با بیان اینکه شرکت آبفا وظیفه خود در خصوص سالم سازی و ارتقا فاضلاب را انجام داده است، گفت: با وجود مشکلات مالی در چند سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در تصفیه خانه فاضلاب شمال هزینه شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار