عید فطر عید عبودیت و بندگی

امام جمعه زاینده رود گفت:نماز عید مراسم تودیع ماه مبارک رمضان است، مراسم خداحافظی است و امروز می خواهیم دوست عزیز و هم نشینی گرانقدری را بدرقه کنیم که کمک کرد تا راه های خیر را به خوبی و آسانی طی کنیم و بر شیطان و هوای نفس پیروز شویم.

عید فطر عید عبودیت و بندگی

حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در خطبه های عبادی سیاسی نماز عید فطر در زاینده رود اظهار کرد: نماز عید در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شودودر زمان غیبت امام نیزمستحب بوده اما احتیاط واجب آن است که آن را به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجاء مانع ندارد.

وی افزود: اما باید به این مهم توجه جدی داشت که چنانچه ولیّ فقیه یا مأذون از طرف او اقامه جماعت نماید اشکال ندارد.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به کیفیت نماز عید فطر، تصریح کرد: نماز عید فطر دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید، و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

وی ادامه داد: نماز عید فطر سوره مخصوصی ندارد ولی بهتر است که در رکعت اول آن سوره شمس و در رکعت دوم سوره غاشیه را بخوانند یا در رکعت اول سوره سبح اسم و در رکعت دوم سوره شمس را بخوانند.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: در خصوص دعای قنوت نماز عید فطر باید توجه داشت که هر دعا و ذکری خوانده شود کافی است ولی بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند الَلّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ ...

وی با اشاره به وقت نماز عید فطر، عنوان کرد: زمان نماز عید فطر از اول آفتاب روز عید است تا ظهر آن روز بوده و باید توجه داشت که نماز عید اذان و اقامه ندارد و فقط سه بار الصلاة گفته شود و اگر نماز عید به جماعت خوانده شود بعد از اقامه دو خطبه به قصد رجاء خوانده شود.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به مستحبات نماز عید فطر، بیان کرد: غسل قبل از نماز، خواندن نماز عید بعد از بلند شدن آفتاب، خواندن نماز عید فطر بعد از افطار به خرما، خواندن نماز عید فطر بعد از پرداخت زکات فطره، بلند خواندن نماز، خواندن دعای مأثور آمده در کتب دعا، پیش از نماز و بعد از آن به امید ثواب، بلند کردن دست در حال گفتن تکبیرها و گفتن تکبیرات بعد از نماز مغرب و عشای شب عید و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر از جمله مستحبات نماز عید فطر است.

وی در ادامه یادآور شد: امام سجاد عَلَیْهِ‌السَّلام شب عید فطر همه بردگانش را خوراک و پوشاک می داد و همه را آزاد می کرد می‌فرمود خدایا من شب عید فطر برده هایم را آزاد کردم تو هم مرا را از آتش جهنم آزاد کن چراکه اسلام با برده داری مبارزه کرده است و این که می بینید سفره برده داری جمع شده است به همین علت است.

صفرزاده تهرانی خاطرنشان کرد: ائمه اطهار بردگان را می خریدند پس از تربیت لازم در مناسبت ها آن ها را آزاد می کردند و در سیره ائمه اطهار فروش برده وجود ندارد و باید توجه داشت که ماه رمضان ماه آزادی است و آیا نعمتی بهتر و بالاتر از آزادی وجود دارد؟

وی اذعان کرد:امام سجاد عَلَیْهِ‌السَّلام در دعای وداع با ماه رمضان می فرماید گرچه تو میهمان خوبی بودی اما در حقیقت ما مهمان تو بودیم و این حقیقت ماه مبارک رمضان است، ضیافة الله و ثمره و جایزه آن، لقاء الله است این که در آخر ماه مبارک رمضان عید می‌گیرند، برای این است که آخر ماه جوائز را تقسیم می کنند.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به اینکه فطر، عید شادی یک ماه اطاعت و بندگی خداوند است، تصریح کرد: نماز عید مراسم تودیع ماه مبارک رمضان است، مراسم خداحافظی است و امروز می خواهیم دوست عزیز و هم نشینی گرانقدری را بدرقه کنیم که کمک کرد تا راه های خیر را به خوبی و آسانی طی کنیم و بر شیطان و هوای نفس پیروز شویم.

وی اضافه کرد: امروز می خواهیم دوست عزیز و هم نشینی گرانقدری را بدرقه کنیم که با حسن همجواریش دلها رقیق شد و گناهان بخشیده شد توبه ها قبول گردید و چه بسیار از آتش آزاد شدند و وداع با چنین دوست عزیز چه بسیار توان فرساست اما همان گونه که آمدنت لذت بخش بود جدائیت بسیار جان گداز است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار